Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har haft problemet nu ett tag och kommer inte till rätta med det. Under 2000 varv går den sunkigt, speciellt kul när man sitter i bilkö och ska rulla långsamt :evil:
Kollat luftfilter och tjuvluft, den har nya stift, inget undertryck i tanken... fler idéer??? :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tändsystemet då? Lock, rotor, kablar...
E eller F-motor?
Låter som tjuvluft ändå.
av Tysken
Vi gick med startspray längs alla ledningar och kom på att insprutningsmunstyckarna drog in luft, men det är åtgärdat. Kan ju iofs kolla än en gång om du tycker det låter som tjuvluft... Nästa steg blir då tändsystemet.

Det sitter en 230E i min kärra.
av Greyracer
Kolla att luftmassemätaren funkar..dvs. att spjället löper lätt och att armen som löper över kretskortet inte är ärgad.
-Kolla även spridarreläerna ( sitter före spridarna på vänster sida av motorn,vanligtvis på innerskärmen.)
-Hade samma problem på en gammal 745 Turbo,och böt precis allt utan förbättring,innan jag kom på att kolla dem...(man lär sig av misstagen :roll: )
av Tysken
Enligt min bilmek kan det inte vara luftmassemätaren. Brorsan tippade också på det, de hade likadana sympton på en Micra. Men bilmeken säger att det yttrar sig helt annorlunda.

Och hur kollar jag reläerna? :?:

Tack för tippsen!
av Greyracer
-Kolla först att du har gnista på alla fyra stift,har du det så börja med att ta loss kontakten till en spridare och lyssna på motorn.
-Ändrar sig ljudet,dvs.att motorn går sämre ( på två cylindrar t.ex) så har du hittat felet.
-Vet att Volvo säger att man inte ska plocka av kontakterna på spridarna med motorn igång,men jag märkte då rakt ingen skillnad efteråt...tvärtom hittade jag felet i.o.m att en spridare inte öppnade som den skulle.
-Jag provade då att skifta kontakter mellan två spridare och kom på så sätt fram till att det inte var spridarfel...voilá..återstod då bara dessa reläer/motstånd...efter att ha bytt den felade delen så gick motorn som en klocka igen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tysken skrev:Det sitter en 230E i min kärra.
Alltså varken luftmassemätare, spridarrelä eller kontaktstycken på spridarna... Det är inte helt enkelt så att den går lite magert? Testa att öka bränslet lite, en 2,5mm insexnyckel(eller var det 3mm... ??:-/ ) I alla fall, precis bakom gummibälgen under insuget finns ett litet rör som sticker upp. Där justerar man CO-halten. Insexnyckeln behöver vara ganska lång, ingen IKEA-modell. Skruva inte för mycket, 5 min på klockan gör en hel del. Medsols ökar bränslet.
Senast redigerad av 1 Sparkz, redigerad totalt 0 gånger.
av Tysken
Sparkz,

nja, jag har varken kollat spridarrelä eller kontaktstycken på spridarna. Blir nog kanske ett projekt för helgen om det mot förmodan INTE skulle regna nån gång :evil: Ska snart till besiktningen, jag tror jag låter fingrarna ifrån CO-halten så länge, efter det kan man ju prova :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tysken skrev:Sparkz,
nja, jag har varken kollat spridarrelä eller kontaktstycken på spridarna.
Nej, det finns ju inte ens på en E-motor... Mekaniskt sprut, ingen elektronik.
Tysken skrev:Blir nog kanske ett projekt för helgen om det mot förmodan INTE skulle regna nån gång :evil: Ska snart till besiktningen, jag tror jag låter fingrarna ifrån CO-halten så länge, efter det kan man ju prova :)

Det brukar inte vara helt omöjligt att få skruva lite på besiktningen om dom inte är för stressade. Ta loss slangen till pulsairventilerna och håll för den med tummen och se vad CO:t blir då, ska vara c:a 1%. Känn så att det suger lite i slangen och inte blåser ut avgaser, gör det det är ventilerna kass.
Pulsairen sänker CO:t en hel del när den är riktig, men man vet inte hur mycket, så värdet på besiktningslappen säger ingenting eftersom dom mäter med pulsairen inkopplad.

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]