Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag betalade ca 6000 för byte av bromsvätska och spolning av lådan, 8 vxl, för ett par veckor sedan när jag hade bilen på service. Spolningen innebär att de använder 12 liter olja, exakt hur de gör vet jag inte men de byter väl 4 liter åt gången med lite varmkörning emellan och drar igenom växellägena.
Blev skillnad tycker jag, bilen har ju gått 10000 mil.
@Henkan okej! Då vet jag vilka pengar det rör sig om. Jag hade inte tvekat på att göra det själv, men när man fortfarande har någon form av Garanti kvar på bilen, så är det nog bäst att inte skruva för mycket på egen hand...Om det händer något.
Ok, det blir av denna vårvintern i alla fall. Ska låta en verkstad byta bromsskivor samt belägg som jag har liggandes och frågade de nu vad de vill ha att lägga till bara jobbet, 1000-lappen för det landade det på. Funderar alltså att hugga på det så man slipper kladda i flerfamiljsgaraget, plus att jag eventuellt hade behöva köpa en eller två olika momentnycklar. De hade förvisso varit trevliga att ha men ändå :)

Har kollat videon igen som är på första sidan och förstår som att det räcker och blir lite över om man väljer 4liters dunken för detta tömma och fylla på jobb

Till min med motor D4204T5 och automatlåda TG-81SC
https://www.trodo.se/original-bildelska ... 556d9cd3ac

Automatolja 4l 31256775
Gummipackning påfyllnadsskruv 30735186
Gummipackning skruv avtappningsrör 3520718
Gummipackning nivårör 1233068
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
@Dieselvolvo, Kollar man i videon på första sidan verkar ca 3,25 US quart vilket blir ca 3,1 liter om jag nu räknat rätt. Spola är en sak då ska man ju skölja den så att säga men tar detta denna gång och kanske gör ett delbyte själv framöver :-)

De flesta verkstäderna som har svarat har ju velat ha ca 3500-4000kr bara för arbetet, även två i Tyskland som jag tänkte man kan ju fråga då jag är där ibland. Denna verkstad samt en till som svarat idag skulle ha runt 1000-lappen för bara jobbet
Micce1980 skrev: tor 20 jan 2022, 22:26 @Dieselvolvo, Kollar man i videon på första sidan verkar ca 3,25 US quart vilket blir ca 3,1 liter om jag nu räknat rätt. Spola är en sak då ska man ju skölja den så att säga men tar detta denna gång och kanske gör ett delbyte själv framöver :-)

De flesta verkstäderna som har svarat har ju velat ha ca 3500-4000kr bara för arbetet, även två i Tyskland som jag tänkte man kan ju fråga då jag är där ibland. Denna verkstad samt en till som svarat idag skulle ha runt 1000-lappen för bara jobbet
1000 kr om man kommer dit med växellådsoljan själv? Hur mycket tror du att oljan kostar sammanlagt? Låter väldigt prisvärt hur som helst!
Man kan ju byta genom att suga ut oljan från oljestickan om det finns. Jag gjore det på automatlådan på en 850. Köpte en vacuumpump och sög ut oljan, man fick ut ca 3,5 l på den lådan. Sedan fyllde jag på samma mängd, körder en sväng och bytte 3,5 l till. Då slapp jag ligga under bilen eller vara orolig för att inte få ihop några slangar eller plugg.
@EPR, Ja precis, enbart för jobbet och oljan ska då köpas själv, tar med gummipackningar med, tror de ingick men vill inte chansa. Kan nog landa på 1000-lappen för oljan, fegar och beställer volvos olja från Trodo. Man kan säkert ta från Swedol med, då verkar man kunna få 20 liter för 1400kr vilket man kan göra byten varje år med i och för sig

@frasse4, Tror inte denna har en sticka, inte vad jag ser i alla fall https://www.trodo.se/original-bildelska ... 556d9cd3ac. Men en intressant tanke, tar man bort luftburken sitter där påfyllningspluggen och frågan är om man kan suga ut genom den. Menar, då kunde man ju byta säg två liter åt gången några gånger. Vad skulle man suga ut med då?
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]