Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
Nu har Volvo bytt Haldexkoppling för andra gången sedan början på december på familjens V90 CC D5 AWD med 3200 mil på mätaren. Bilen har vibrationer i bakvagnen vid kraftigare gaspådrag och endast på andra växeln. De har kopplat ur Haldexkopplingen och då är det inga vibrationer. Sen kopplade de bort kardanen och inga vibrationer då heller. Men nu är det stopp med nya delar och det ska köpas in begagnade delar med väntetid som följd.

Jag hittar inte villkor för Volvo Selekt på nätet. Det står bara att det ska motsvara nybilsgaranti. Är det någon som vet vad som gäller om begagnade delar samt vad som är skälig tid för reparation? Snart har det gått en vecka och vi står utan bil.
av Cc1
Eftersom det är ett garantiärende ska ni ha en lånebil.

Nya eller begagnade delar borde stå i dina villkor men så länge de begagnade är av samma skick som nuvarande så fungerar det.
av Lockis
Zed82 skrev:Nu har Volvo bytt Haldexkoppling för andra gången sedan början på december på familjens V90 CC D5 AWD med 3200 mil på mätaren. Bilen har vibrationer i bakvagnen vid kraftigare gaspådrag och endast på andra växeln. De har kopplat ur Haldexkopplingen och då är det inga vibrationer. Sen kopplade de bort kardanen och inga vibrationer då heller. Men nu är det stopp med nya delar och det ska köpas in begagnade delar med väntetid som följd.

Jag hittar inte villkor för Volvo Selekt på nätet. Det står bara att det ska motsvara nybilsgaranti. Är det någon som vet vad som gäller om begagnade delar samt vad som är skälig tid för reparation? Snart har det gått en vecka och vi står utan bil.
Är du privatperson så har du rätt till lånebil under garanti ärenden.

"Lånebil har man som konsument rätt till vid garantireparation och lagen säger att kunden ej ska drabbas av ökade kostnader när bilen behöver repareras. Ökade kostnader innebär inte att det är noll kronor för lånebilen som gäller."
https://motorbranschen.mrf.se/expertpan ... -bargning/

Visserligen MRF, men volvo ÅF's är MRF anslutna. Så ring och påpeka att du behöver lånebil. Sen vad som är skälig tid för en reparation är oklart.
av Zed82
Cc1 skrev: tor 20 jan 2022, 16:24 Eftersom det är ett garantiärende ska ni ha en lånebil.

Nya eller begagnade delar borde stå i dina villkor men så länge de begagnade är av samma skick som nuvarande så fungerar det.
Det finns inga villkor för Volvo Selekt som reglerar begagnade eller nya delar. Inga som jag hittar på nätet i alla fall. Har bara pratat med Volvo Bil i Göteborg som säger att endast nya delar ska monteras eftersom det är som en nybilsgaranti. Jag har inga problem med begagnade delar så länge de är i motsvarande skick och miltal. Problemet är bara att det förlänger verkstadstiden avsevärt och hittills har de kostat på två nya Haldexkopplingar à 30k styck. Inte ens säkert att det är kardanen det är fel på och då kan det ta några veckor till plötsligt.
av Zed82
Lockis skrev: tor 20 jan 2022, 16:25
Zed82 skrev:Nu har Volvo bytt Haldexkoppling för andra gången sedan början på december på familjens V90 CC D5 AWD med 3200 mil på mätaren. Bilen har vibrationer i bakvagnen vid kraftigare gaspådrag och endast på andra växeln. De har kopplat ur Haldexkopplingen och då är det inga vibrationer. Sen kopplade de bort kardanen och inga vibrationer då heller. Men nu är det stopp med nya delar och det ska köpas in begagnade delar med väntetid som följd.

"Lånebil har man som konsument rätt till vid garantireparation och lagen säger att kunden ej ska drabbas av ökade kostnader när bilen behöver repareras. Ökade kostnader innebär inte att det är noll kronor för lånebilen som gäller."

Visserligen MRF, men volvo ÅF's är MRF anslutna. Så ring och påpeka att du behöver lånebil. Sen vad som är skälig tid för en reparation är oklart.
Konstigt. Då går ju Volvo Selekt tvärt emot lagstiftningen.
av Lockis
Zed82 skrev: tor 20 jan 2022, 16:37

Garantin lämnas av Volvo men dialogen sker via ÅF. Så bara lyft det. Säger dem nej får du ta det vidare. Men det är nog ganska oklart om dem brutit mot lagen om du inte frågat efter en lånebil.
av Zed82
Lockis skrev: tor 20 jan 2022, 16:43

Garantin lämnas av Volvo men dialogen sker via ÅF. Så bara lyft det. Säger dem nej får du ta det vidare. Men det är nog ganska oklart om dem brutit mot lagen om du inte frågat efter en lånebil.
Jag har bett om lånebil flera gånger och fått till svar att Selekt inte täcker det trots att de inte vet när bilen blir klar. De vill inte heller plocka ihop bilen och boka in den när delarna kommer. Så den står isärplockad på gården.
av Lockis
Zed82 skrev: tor 20 jan 2022, 16:45
Lockis skrev: tor 20 jan 2022, 16:43

Jag har bett om lånebil flera gånger och fått till svar att Selekt inte täcker det trots att de inte vet när bilen blir klar. De vill inte heller plocka ihop bilen och boka in den när delarna kommer. Så den står isärplockad på gården.
Det låter märkligt. Det är ju Volvo som står för garantin så jag hade försökt komma i kontakt med dem direkt. Inte det lättaste dock. Men skicka ett Mail eller fråga varför då selekt ska likställas med nybilsgaranti enligt Volvo själva. Lånebilen är ju ingen kostnad för ÅF.
av Zed82
Enligt Volvo Cars egen sida om Volvo Selekt så är garantin att betrakta som en fortsättning på nybilsgarantin. Jag är inte helt 100 men man monterar väl inte begagnade delar inom ramen för nybilsgarantin?

Vad gäller lånebil får vi se imorgon. Har mailat servicemarknadschefen med länken till MRF. Det är särskilt angeläget eftersom verkstaden nu gissar på vad som kan vara orsaken. Det kan ta en månad innan de prickar rätt.

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]