Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevak
Jo jag läser men jag har hört av andra att de ska passa.
Jag kan inte något om ET och centrumhål?
Vad är centrumhål?
Användarvisningsbild
av Funk
Själva hålet i fälgen, som träs över navet. Den passningen är en viktig del av det som gör att hjulen sitter kvar på bilen...
Om hålet är 63,4 mm (dina fälgar) och navet på S60 är 65,1 så passar det helt enkelt inte, oavsett om bultcirkeln är samma..

Man har 3 viktiga mått på en fälg förutom stolek och bredd. Bultcirkel, centrumhål (beskrivet ovan) och ET (eller offset, inpressningsdjup). ET är måttet på hur mycket mer fälgen breddar inåt än utåt. ET kan iofs positiv, men jag tror inte någon bil i dag använder positiv offset så det kan vi för tillfället glömma.
Om ET är större än avsett eller fälgen är bredare (med samma offset) så kan hjulet ta i t.ex fjäderben eller kaross. Är det mindre så kan det ta i t.ex skärmkanter..

/Thomas
av flink
Hade det varit alu-fälgar så skulle du kunnat svarva upp centrumhålet alt. passa in en centrumring av lämplig storlek för att få den att passa på annan modell.

ET-däremot är det lite si och så med. Kan passa, kan inte passa och kan passa men tar i skärmar och annat tjafs i gupp/ojämnheter/svängar etc. etc. etc.
Men håller man sig inom vissa mått så är det inga problem. Vem som kan tänkas veta dom måtten eller hur man får reda på det vet jag inte. Man kan ju alltid utgå från tillverkarens rekommendationer +- antal millimeter!

Plåtisar är det värre med. Man kan ju alltid testa borra upp navhålet med en jätteborr ;) Eller så skiter man i det. Däcken är ju de som kostar pengar. Plåtfälgar hittar man i parti och minut på Blocket för en spottstyver... Speciellt då man inte behöver några :twisted:
av Sevak
Så det måste ha exakt lika stora centrum hål för att de ska passa.
Användarvisningsbild
av Funk
Så det måste ha exakt lika stora centrum hål för att de ska passa.
Ja.... Man kan använda centringsringar men:

1: Till plåtfälgar passar centreringsringar ganska dåligt, inga är gjorda speciellt för plåtfälgar
2: Till alufälgar finns ringar tilll de vanligaste storlekarna, men i dit fall hjälper det inte för hålet är för litet...

/Thomas
av Sevak
tack för all hjälp thomas
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]