Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Någon som kan tips om bra prisvärda och EG-godkända dragkroks-kit för XC90.
Det finns många att välja på men jag kommer nog inte betala för en original.
Tips från någon som monterat från annan leverantör mottages gärna. :-)
Ja, men om jag vill ha en original infällbar krok måste jag ändå in och programmera mjukvara på verkstan tror jag. Dessutom kostar dom ändå uppåt 4-5k begagnade innan verkstadsbesöket.
Ska jag ta en fast orginalkrok undrar jag mest om den är på något sätt bättre än eftermarknads-krokarna. En begagnad fast ligger på 2k, vilket är vad många nya eftermarknads-krokar kostar...
Bra input. Jag trodde att det var möjligt att montera fast krok utan mjukvaruppdatering och verkstadsbesök.
Men då kvittar det kanske..då kanske det får bli en begagnad med Volvo TRM-box. Antar att man får bäst funktionalitet och enklast att gå den vägen.

Angående godkännande så har jag läst att EG-godkänd dragkrok anpassad för bilmodellen från vilken leverantör som helst får monteras på bilen och i dagsläget behöver man inte ens reg-besiktiga installationen.
MarcusW skrev: ons 19 jan 2022, 19:49Angående godkännande så har jag läst att EG-godkänd dragkrok anpassad för bilmodellen från vilken leverantör som helst får monteras på bilen och i dagsläget behöver man inte ens reg-besiktiga installationen.
Stämmer fint :-)

Slå en signal till Jönköping Bildemo så kan de hjälpa dig att plocka ihop allt du behöver utom säkringarna som normalt inte finns hos dem. Dessa inhandlas istället hos Volvo för ett par tior styck.
TRM?
Alltså, vad jag vet så är allt förberett så det handlar oma tt dra sladdarna och ladda mjukvara så bilen vet att det finns ett uttag för drag.
Så du kommer nog inte ifrån mjukvarubiten oavsett.

Angående fast krok: Vi kunde beställa fast eller infällbar till vår V90 -18.
Tog infällbar.
Ångrar det inte en sekund.
Xanthopteryx skrev: ons 19 jan 2022, 20:45 TRM?
Alltså, vad jag vet så är allt förberett så det handlar oma tt dra sladdarna och ladda mjukvara så bilen vet att det finns ett uttag för drag.
Mjukvaran är mycket riktigt ett måste, annars kan man inte ens fälla ut kroken. TRM-modul finns inte i bilen från fabrik utan måste vid eftermontering köpas till.

Jag betalade...

3617kr för drag (komplett med kulskydd, alltsammans kom från en provbil som gått 2 mil innan skrot)
531kr för TRM (styrenhet)
71kr för knappsats till bagageutrymmet
181kr för adapter 7-pol till 13-pol
54kr för de två säkringar som behövs (i mitt fall 1st DF11 40A och 1st DF18 25A)

Mjukvaran tror jag kostade runt tusenlappen hos Volvo men då den åkte in i samband med service betalade jag inte för arbetet. Då blev det istället 255kr.
Nytt användargränssnitt 2026

Om man som jag är i kontakt med Volvo support[…]

Vilken mjukvara har ni?

Lite vila och en körning löste det, inte[…]

Snowcap volvo 240

De som VParts säljer sitter med tunn skruv up[…]

Tryckluft är bra till många saker. De[…]