tracker skrev:Om biltillverkaren skulle dela ut gratis optimeringar stup i kvarten, skulle de inte göra några optimeringar eftersom det skulle kosta alldeles för mycket.Är det så illa? stup i kvarten?
Moderator: Moderatorer
Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.Efter att ha jobbat på Opel så kan jag inflika att ALLA programvara läggs in gratis för kunden sålänge bilen är i bruk. Alla mekaniker kan läsa i datorn EXAKT vad programvaran rättar till.
Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
tracker skrev:vad är det för fel på alla automatväxellådor som genast blir bättre efter att dom laddat in ny mjukvara ? bugg ?Bara för att något blir bättre betyder ju inte att det tidigare har varit fel. Det är det här jag menar med att vad som är en bugg eller ej är en svår definitionsfråga - kunden har en synpunkt och tillverkaren en annan.
*pettson* skrev:Bara att gratulera alla Opel ägare.Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.Efter att ha jobbat på Opel så kan jag inflika att ALLA programvara läggs in gratis för kunden sålänge bilen är i bruk. Alla mekaniker kan läsa i datorn EXAKT vad programvaran rättar till.
Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
Det gör också att har jag en bil som tänder motorlampan för knackningar (opel ecotec 1.6L.. mycket vanligt) så tar jag vid servicen och lägger in nya mjukvaran i bilen samt byter tändstiften. Är det servicen som stiften ska bytas på (vart 6000mil) så ingår nya sortens stift utan extra kostnad (trots prisskillnaden). Om det inte är det då är det vanligt service plus nya stift, kunden kontaktas då för att acceptera kostnaden. MEN programvaran och tiden är gratis för kunden. Det interndebiteras opel. Detta eftersom kunderna inte ska hållas ansvariga för att bilen är behäftad med en icke färdigutvecklad programvara.
Samma gäller alla opelbilar..
Om biltillverkaren skulle dela ut gratis optimeringar stup i kvarten, skulle de inte göra några optimeringar eftersom det skulle kosta alldeles för mycket. Det vore ju samma sak som att en snickare skulle bygga dig ett hus, men efter två år kommer han på en bättre lösning på hur innertaket är uppfäst just runt trappen, ska han då komma dit och göra en "optimering" av bygget?Om snickarens lösning inte är den slutliga. Dvs om taket inte kommer att hålla sig på plats. så svar JA, Då får han komma och "optimera".
Jesper skrev:Ett tak som inte sitter på plats ska fixas gratis via garantin det tror jag de flesta håller med om, men om inget har gått sönder då, det har bara kommit något bättre? Låt oss vrida och vända på det lite till. Du har köpt en TV av senaste modell för dyra pengar. Ett halvår senare kommer en ny modell av din TV med bättre bild, bättre ljud osv. Ska du då kunna gå tillbaka till affären och säga:Om biltillverkaren skulle dela ut gratis optimeringar stup i kvarten, skulle de inte göra några optimeringar eftersom det skulle kosta alldeles för mycket. Det vore ju samma sak som att en snickare skulle bygga dig ett hus, men efter två år kommer han på en bättre lösning på hur innertaket är uppfäst just runt trappen, ska han då komma dit och göra en "optimering" av bygget?Om snickarens lösning inte är den slutliga. Dvs om taket inte kommer att hålla sig på plats. så svar JA, Då får han komma och "optimera".
Säg att han väljer att limma upp taket med karlssons klister... Senare ringer man och säger att taket ramlat ned och då kommer han med riktigt bygglim. Betalade man för karlssons klister eller bygglimmet vid första tillfället? Skall han ta betalt vid återbesöket? Hur länge anser man att ett tak skall sitta på plats? 1år? 3år? 10år? 30 år?
Ofta är det så att man släpper ut produkter som är färdiga hårdvarumässigt(tror man, se spjällhuset), för att sedan uppdatera efteråt. Görs dagligen i alla företag som håller på med mjukvara.
Det jag vill säga äör att det går att vrida och vända på detta i oändlighet... Man kan inte göra all kunder nöjda men kanske de flesta. Frågan är bara hur stor andel man vill ha nöjda?
Mvh
Marbas skrev:joo så är det ju alltid !tracker skrev:vad är det för fel på alla automatväxellådor som genast blir bättre efter att dom laddat in ny mjukvara ? bugg ?Bara för att något blir bättre betyder ju inte att det tidigare har varit fel. Det är det här jag menar med att vad som är en bugg eller ej är en svår definitionsfråga - kunden har en synpunkt och tillverkaren en annan.