Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en väldigt mysko grej med min bil tycker jag. Vid hård körning d v s 160-180-200-240km/h och mycket acc så försvinner det kylarvätska från behållaren. Den går INTE in i motorn för oljan är hur fin som helst. Har kollat dagligen de senaste måanderna.

Kör man lugnt 2000-3000 varv då försvinner den inte alls. Bilen går jättebra!!! Går som en troll. Men det här med vattnet det fattar jag inte.

Jag har lyft upp bilen igår men jag ser bara lite olja lite oljig väldigt lite. Ser ingen pöl på plastkåpan som sitter under bilen och ser inget från kylaren heller.

Det finns aldrig någon vattenpöl under bilen efter körning. Jag står i garage och det finns inte en enda fläck droppe med vatten under bilen efter körning.

Nu undrar jag om det är någon läcka på någon rör nånstans när bilen körs hårt då kan det trycka ut någonstans. Har någon råkat ut för något likande?

Var och ur kan man kolla detta? Bilen var på service nyligen och de har inte upptäckt något. Detta problem har jag haft sen jag köpte bilen .Började efer 1000 mil i somras att jag har fått fylla på lite vatten. Men nu härom dagen körde jag lite hårdare och jag vet inte om jag glömde skurva tillabaka locket ordenligt eller inte men denna gången fick jag fylla på lite mer för det var under ströcket i behållaren...

Några tips?????

Tacksam för alla tipsen.

Tack
av Totte_T6
Va...har du vatteninsprutning på din T6'a !?

sorry kunde inte låta bli! :D

Kan det ske någon metallexpansion vid fullgas som gör att vatten läcker in
i någon/några cylindrar genom topplockspackningen...

Annars så borde den extrema värmen som bildas vid fullgas ge ett högre
tryck i kylsystemet som kanske i dessa fall börjar "pysa ut" & förångas
ut i luften...utan spår? det behövs bara en liten läcka....

Har du kollat oljan i växellådan så det inte läcker in dit (hemska tanke)
Användarvisningsbild
av greeeken
Har haft likannde på min. Ingen förklaring alls har jag .
Tydligen så förångas den av värmen som bölir när man pressar bilen för mkt.

Provtryck systemet så vet du om du har läcka.
av Gregor
Hej igen!

Nu var jag och körde med den igen...

Nu försvann hela behållaren på 5 min vid 140.Jag gasade lite. Men inte när man kör i 90km/h.

Det måste vara läcka någonstans eller hur????

Kan vattnet komma in i växellådan också??? Hur är det möjligt?

Jag ska kolla oljan i lådan.

MVH
av stefnil29
Hej,

På farsan´s V70T5-01 så försvann kylarvattnet ocskå. Det visade sig att det läckte ner till höger vid kylaren. Tydligen så spricker plasten på kylaren där nere. Värt att kolla.

/Stefan
av Totte_T6
Gregor skrev:Hej igen!

Nu var jag och körde med den igen...

Nu försvann hela behållaren på 5 min vid 140.Jag gasade lite. Men inte när man kör i 90km/h.

Det måste vara läcka någonstans eller hur????

Kan vattnet komma in i växellådan också??? Hur är det möjligt?

Jag ska kolla oljan i lådan.

MVH
Huga det var ingen liten läcka :shock:

Det har varit problem med vattenkylarens automatolje kylning springer
läck och man får vatten i oljan, detta pga den externa olje slingan
passerar vattenkylaren på vänster sida så den fungerar som en
värmeväxlare som både värmer upp växellådsoljan till arbetstemp
vintertid och samtidigt kyler ner temperaturen sommartid till motorns
normaltemp ca: 90 grader.
sedan finns det en extra oljekylare som sitter i nederkant i luftintaget
den sänker temperaturen ytterligare ca: 25grader vid normal motorvägs
fart (jag har mätt med en temp.prob i växellådan)

Så kolla oljenivå/färgen i låddan så har du tur så läcker det inte in i
denna dyrgrip.
Användarvisningsbild
av Svahn
Jag hade en golf för länge sedan, med exakt samma fel. For till en verkstad som trycksatte kylsystemet med tryckluft och det började att läka i axeltätningen på pumpen. Dock inte mer än att det dunstade bort av värmen när jag körde.
Så kolla om någon verkstad kan hjälpa dig med detta.
av Gregor
Hej igen!

Nu har jag varit ute och kört med bilen igen. Men denna gången körde jag lugnt. Max 100 km/h. Då försvinner inte vattnet. Konstigt.
vanlig körning år hur bra som helst.

Jag har kollar växellåds oljan. Väldigt svårt att se för jag har precis fått lådan helt nyrenoverad för 24000:- oljan är röd och fin. Men även kylarvästkan är röd så det blir lite svårt att avgöra om den hamnar där.

Eller finns det nåt annat sätt?

När det gäller kylaren: Borde det inte det läcka om den är sönder? För jag ser inte en enda fläck under bilen eller under plastkåpan.
Det verkar som om bara behållaren töms för när jag fyller på så blir det bara ca 1 liter såm går i...

Jag fattar inte detta.

G
Användarvisningsbild
av greeeken
Gregor skrev:Hej igen!

Nu har jag varit ute och kört med bilen igen. Men denna gången körde jag lugnt. Max 100 km/h. Då försvinner inte vattnet. Konstigt.
vanlig körning år hur bra som helst.

Jag har kollar växellåds oljan. Väldigt svårt att se för jag har precis fått lådan helt nyrenoverad för 24000:- oljan är röd och fin. Men även kylarvästkan är röd så det blir lite svårt att avgöra om den hamnar där.

Eller finns det nåt annat sätt?

När det gäller kylaren: Borde det inte det läcka om den är sönder? För jag ser inte en enda fläck under bilen eller under plastkåpan.
Det verkar som om bara behållaren töms för när jag fyller på så blir det bara ca 1 liter såm går i...

Jag fattar inte detta.

G
Jag tycker inte du ska köra mer med bilen.
In o provtryck systemet istället.
Ingen ide att provköra hit o dit.
Så du menar att du får fylla på kylaren hela tiden?
av Gregor
Hej!

Nej jag behöver int fylla på hela tiden. Bara om jag kör lite olagligt d v s gasar på hela tiden varvar bilen hela tiden. Kör du lugnt d v s helt lagligt då är det absolute inga problem!

Kan köra i 90-100 utan några som helst problem. När man trycker plattan i mattan då behöver jag fylla på men det verkar som om det är bara i från behållaren försvinner vattnbet.

Skumt . Jag ska be nån att titta på den. Jag funderar på at byta in den där jag köpte den för precis 6 månader sen. Den har varit på verkstad i 12 veckor. Bla annat bilen har fått ny låda ny serivce o sv o s v . Men det är lite dyrt att hålla på hela tiden med den tycker jag. Annars är bilen mycket fin och går som en troll.

Vi får väl se
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]