Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orbb
Tänkte koppla in ett par extraljus på min V70. Jag vet att det finns några trådar om detta men jag hittar inte riktigt det jag letar efter.

Hur jag ska koppla in helljuset på dessa lyktor råder det inget tvivel om då jag tänkt köpa en orginal sats med knapp och lite kablage. Men hur ska jag koppla in det inbyggda positionsljuset utan att tjuva ström från tex halvljus kabeln eller liknande. Vet även att det inte riktigt är lagligt så några råd om detta behöver jag ej.

Hoppas att någon har bra tips om detta. Skulle gärna ha det kopplat så att glödljuset går att stänga av med en knapp om länsman råkar stoppa en. Går det att koppla genom samma knapp för helljus av/på.

Hoppas på bra tips
Användarvisningsbild
av Loner
En tanke som slog mig om du ändå åker omkring och lyser olagligt, hur har du med dimljusen?

Är dom oxå på så kan du ju ta och köra pos-ljusen på samma, kommer länsman så fimpar du både dim och pos-ljus samtidigt.

/L
av Orbb
Har funderat på att koppla det så men jag har begränsat min olaglighet :D När jag kör med dimljusen på så har jag endast positionsljuset på mina vanliga lyktor och när jag har halvljuset på och dimljusen släckta så skulle jag ändå vilja ha positionsljuset på mina extraljus, alltså endast två starkare lyktor tända samtidigt och resten med positionsljus.

Ska se om jag hitta något elschema för att se om det finns möjlighet att ta styrström från dimljuset bak och skruva ur lampan baktill. Kanske nån kunnig här på forumet som vet om det skulle kunna fngera?
av Addekarlsson
Varför inte sätta ett helt eget system för dessa "glimmor"?
Från batteri genom relä till glimmorna, så styr du relät med nån tjuvad signal samt med hjälp av den knapp du sätter inne i kupén.
Då får du glimmorna på eget system, och kan lätt slå av dom vid behov.

Glimmorna jag har på min 960 är intjuvade på parkeringsljuset, och har egen knapp för enkel avstängning. Jag bryter jorden till relät med knappen i min bil.

Mvh/ Adde
av Noodles
Lånar tråden lite.. :)

Ja hur är de tänkt att de ska kopplas, om man köpt extraljus med posljus i? Hur funkar det eg? Eller är de rent det Orrb frågar efter, eller vill han göra nån specialare tro?! :)

Sorry för en kanske dum fråga men.. Har kikat lite på ett par Hella3003 med posljus till Kängurun, men inte fått tummen ur...

Tack!

/extraljusrookien Fredrik :???:
Användarvisningsbild
av Loner
Orbb skrev: Ska se om jag hitta något elschema för att se om det finns möjlighet att ta styrström från dimljuset bak och skruva ur lampan baktill. Kanske nån kunnig här på forumet som vet om det skulle kunna fngera?
Det var mitt andra förslag, utan att ha koll så tror jag dock att dimbakljusen går via REM, så det blir till att dra kabel genom hela bilen dock..

/L
av Addekarlsson
Noodles skrev:Lånar tråden lite.. :)

Ja hur är de tänkt att de ska kopplas, om man köpt extraljus med posljus i? Hur funkar det eg? Eller är de rent det Orrb frågar efter, eller vill han göra nån specialare tro?! :)

Sorry för en kanske dum fråga men.. Har kikat lite på ett par Hella3003 med posljus till Kängurun, men inte fått tummen ur...

Tack!

/extraljusrookien Fredrik :???:
Dessa parkeringslampor får man alltid hitta en egen lösning till. Det är aldrig fördraget för dom, eftersom dom inte är lagliga att ha, annat än som parkeringsljus när bilen är stillastående.

Mvh/ Adde
av Orbb
Är just sånna Hella 3003 som ska monteras. Kan komma med en rapport senare om hur dom lyser och även en bild på hur dom ser ut på en V70.

Enligt Hellas anvisning så ska man tjuva ström från parkeringsljuset. Men eftersom jag vill kunna tända och släcka positionsljuset oberoende på dessa så lär jag hitta en annan lösning.

Att ha ett extra system för just denna funktion med egen knapp är just vad jag är utte efter. Men vad jag förstått så är det inte helt enkelt att bara säta in en orginal knapp i dessa bilar.

Ska ställa lite frågor om detta till Volvo när jag ändå ska dit i eftermiddag med ett skade ärende. Återkommer med vad jag får för svar.
av Noodles
Orbb skrev:Är just sånna Hella 3003 som ska monteras. Kan komma med en rapport senare om hur dom lyser och även en bild på hur dom ser ut på en V70.

Enligt Hellas anvisning så ska man tjuva ström från parkeringsljuset. Men eftersom jag vill kunna tända och släcka positionsljuset oberoende på dessa så lär jag hitta en annan lösning.

Att ha ett extra system för just denna funktion med egen knapp är just vad jag är utte efter. Men vad jag förstått så är det inte helt enkelt att bara säta in en orginal knapp i dessa bilar.

Ska ställa lite frågor om detta till Volvo när jag ändå ska dit i eftermiddag med ett skade ärende. Återkommer med vad jag får för svar.
Ah kalas!! :)
Och lycka till med projektet!
av Arne
De är inte olagliga. Har glimmorna en effekt på 4W eller mindre räknas de inte som parkeringsljus eftersom effekten för dessa ska vara 5W.Tror det var i 7-900 forumet jag läst detta.
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]