Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som vet om det går att eftermontera nyckelavstängningen av passagerarkrockkudden på en XC90 -05?

Pajasen som beställde bilen ny kryssade inte i det tillvalet för 500 spänn så nu sitter man här... Verkstan sa att de trodde att det inte går att eftermontera den. Kablage finns dock framdraget så med en ny panel med vredet på och lite uppgraderad mjukvara borde det fungera.

Att koppla bort kudden helt känns inte heller rätt men den diskussionen spar vi till en annan gång!

Gissar att det är samma sak med 60, 70 och 80 bilarna. Nån som vet?
av Psyko
Går inte att eftermontera.

På XC90 måste dessutom bältet bytas om man kopplar ur airbagen :cry:
av Pachipachihand
Vilket dilemma,men Pajasen i detta fall tycker jag är volvo,lätt att missa denna funktion om inte säljaren upplyser om detta. Självfallet borde detta vara standard på en 3-400 tkr Premium bil med säkerhet i världsklass. Är trött på alla 100 lappar hit o dit för saker som skall vara självklara som standard. Men det handlar ju om att mjölka ur varenda krona som går.
av Moody
Pachipachihand skrev:Vilket dilemma,men Pajasen i detta fall tycker jag är volvo,lätt att missa denna funktion om inte säljaren upplyser om detta. Självfallet borde detta vara standard på en 3-400 tkr Premium bil med säkerhet i världsklass. Är trött på alla 100 lappar hit o dit för saker som skall vara självklara som standard. Men det handlar ju om att mjölka ur varenda krona som går.
Håller inte alls med om att det borde vara standard. Finns många därute som inte litar på en nyckelavstängning, se bara på Toyotas fadäser med felkopplingar vid tillverkningen. Och finns många barnfamiljer som inte vill ha nån kudde alls på passagerarplatsen för att kunna ha bilbarnstol där.

Handlar om valfrihet för kunden, men naturligtvis borde säljaren upplysa om de alternativ som finns (eller fanns, valfriheten är ju numera begränsad på V70 II när det gäller passagerarkudde)
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag menade inte att valfriheten att välja bort kudden helt skulle tas bort. Om man inte litar på avstängningsvredet så kan man låta bli att använda den. Samtidigt har man säkrat upp valfriheten att använda vredet om man vill det. Således har man säkrat flest alternativ i längden på det sättet.

Men som vanligt är det pengarna som styr. 500kr extra per bil i vinst säger förståss Volvo inte nej till. Bäst vore det förståss om det var standard med vred, som det börjar bli i de flesta bilar idag. Som sagt bra att Volvo fortfarande ger möjlighet att välja bort kudden helt. Men att välja bort vredet? Vad ger det?
av Addict
Spädbarnen ska sitta bakvända BAK. Det är den säkraste platsen för ett barn.
av Putte^
Addict skrev:Spädbarnen ska sitta bakvända BAK. Det är den säkraste platsen för ett barn.
och för några år sedan så var det fram osv.

Det där med barnsäkerhet är lite si och så, hur har man gjort ett krocktest? Och hur sker en krock i verkligheten?

Givetvis skall man inte ignorera barnsäkerheten men du måste tänka lite själv, kan inte helt gå på vad andra säger osv. vad händer om det kommer en bil in i bakdörren bak vilket är det säkraste sättet då? Vad händer om du får en bil på taket (som inte hände för väldigt länge sedan på motorvägen). och taket, där bak ger vika och kommer uppifrån och ner.

Som med alla saker, man skall titta på dem men samtidigt använda sitt egna förnuft.

Så det där med att det skall vara si eller så är bara trams enligt mig. Sedan är det viktigt att kolla hur just din barnstol skall monteras och hur den fungerar bäst.

ANdra faktorer som spelar in är hur du i din bil kan använda just den barnstolen, är den det ultimata för just din bil så som du vill använda den och trivs bäst med?

För du kan ha en säker barnstol, under de bästa förhållanden, men kan göra dig till en farlig förare, genom att skymma sikt osv. hur säkert är det då?
av *pettson*
Addict skrev:Spädbarnen ska sitta bakvända BAK. Det är den säkraste platsen för ett barn.
Håller med dej helt. Och det är ALLTID säkrast att färdas med två föräldrar och ett barn. På så sätt är alltid barnet under uppsikt och stör inte föraren. Ena föräldern ska naturligtvis sitta bak för att förnöja barnet och se till dess behov. Men sitter själv säkrast krocksyddsmässigt fram. Statistik är vad man gör det till.. :lol:

I verkligheten så är det alltför många som sitter och jollrar med sina barn i framsätet och tyvärr inte har full uppmärksamhet framåt. MEN dom kompsenseras av dom som sminkar sej vid körning :cry: och dom som röker riktigt mycket i bilen så dom har en egen dimma eller för den delen dom som jobbar och skriver eller ringer utan handsfree samtidigt som man kör..
Det skiljer inte massor mellan att ha sitt barn fram eller bak idag vad gäller krockvåldet, eftersom vi idag tar upp krafterna innan kupen om allt fungerar som tänkt. Det man vill försöka komma bort ifrån är t.ex bältes sträckaren och sidogardinen (naturligtvis då med kroppskudden/kuddarna ur funktion). Det är DÄRFÖR man siktar på att sätta sitt barn i mitten bak. Vad gäller ur krockskydds synpunkt så är det så få krockar som sker så i mitten(ifrån sidan) i ett fordon att det inte ens går att göra ett statistiskt underlag som är säkert att tro på.
av kaffe_koppen
jag skulle sätta ungen bakåtvänd i baksätets mitt. Okej, man får en annan bil på tacket och tacket trycks in. Du får en 25 tons lastbil i röven i 85 knutar bilen blir platt, man får ju tänka lite på sannolikheten ändå.
av Moody
Är det dina egna erfarenheter eller var kommer dessa påståenden ifrån?

Jag litar iaf mer på Claes Tingwall på Vägverket och säkerhetsexperterna på Folksam som säger att säkraste platsen för barn (upp till 4 år) är bakåtvänd i passagersätet fram (om det inte finns krockkudde där förstås).

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]