Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Volvoeller skrev: tor 13 jan 2022, 20:36 Eller ett smidigare sätt att navigera till väljaren för körläge. Ratten va ju genial, va f*an tog dom bort den för?
Volvo tog nog aldrig reda på vad brukarna anser. De bara kör på vad de ”tror” användarna vill ha. Att ha körlägena begravda i menysystemet två val ner är trafikfarligt. Jag vet för jag har en Volvo utan ”hjulet” man förr växlade körlägen med.
Det är obegripligt varför de tog bort fysiska ”hjulet” i mittkonsollen för att välja körlägen. Näst bästa är att de flyttar ut körlägesväljaren direkt på hemskärmen. Bara hoppas de kan få till det.
/Bo
av Kingcool
Zanders skrev: tor 13 jan 2022, 20:07 Tror snarare att det är någon form av bugg som gör att den hoppar över till hybrid från pure om du trampar för hårt på gasen och triggar bensinmotorn, det är nog det de vill fixa - att den inte byter från pure till hybrid bara för att man råkar kicka igång bensinmotorn.
De framförde nog både den buggen du nämnde och det med att det inte finns något snabbt bra sätt att ändra läge. Tänker på att de skrev såhär:
there's no stand-alone drive mode switch.
Användarvisningsbild
av Zanders
Ja, precis men jag tänkte mer från Volvos sida så jobbar de nog mer med att lösa buggen än en ny switch, tyvärr.. Älskar min drive mode-scroll idag och lär sakna den på den nya :-(
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag gjorde ett halvhjärtat försök att se om jag hade park assist och jag kom fram till att jag inte har det. Det ingår alltså inte i PRO paketet. För egen del så varken vill eller behöver jag park assist.

Jag brukar använda den elektriska värmaren vid parkeringsklimat. Upplever att det är ruskigt effektiv och det behövs inte många minuter innan temperaturen i kupén är behaglig. Men sladden ikopplad så tullas heller inget på räckvidden. Jag skulle dock inte heller ha några problem att skala av några km från räckvidden till förmån för komfort.

Drive mode reglaget var helt klart bra. Nu måste man ändra detta i centerdisplayen. Det är några svep bara så det är en enkel manöver. Jag har dock inte fått igång bensinmotorn då pure är valt som körläge trots mycket gaspådrag och så hård acceleration som elmotorn erbjuder. Det ska tilläggas att jag då inte stampat gasen i botten, för det för väl ingen normal människa i alla fall. Skulle jag dock försätta mig i en sådan situation där men enda utväg är full gas så förväntar jag mig till 100 % att bilen levererar till 100 % tillgänglig effekt.

@sundancekid jag är mycket nöjd med saville. Helt rätt val till R-design. Om Platinum grey fanns i paletten skulle jag dock överväga den.
av B2dominator
Jag har också glädjen att ha beställt en T8 PRO med leverans planerad till V.19. Vet någon hur lång tid det brukar ta för Polestar att få fram en optimering för denna motor?
av Lockis
B2dominator skrev:Jag har också glädjen att ha beställt en T8 PRO med leverans planerad till V.19. Vet någon hur lång tid det brukar ta för Polestar att få fram en optimering för denna motor?
Handlar inte om tid för Polestar. Handlar om det är godkänt eller ej :-)

EDIT: Jag tror inte man kommer med någon optimering till T8 bilarna.
Baserar detta på att Polestar bilarna har samma effekt och prestanda som en vanlig T8.
av Kingcool
Lockis skrev: fre 14 jan 2022, 12:06
B2dominator skrev:Jag har också glädjen att ha beställt en T8 PRO med leverans planerad till V.19. Vet någon hur lång tid det brukar ta för Polestar att få fram en optimering för denna motor?

Baserar detta på att Polestar bilarna har samma effekt och prestanda som en vanlig T8.
För egen del så optimerar jag gärna fast det inte ger några extra hk. Blev väsentlig skillnad på vår xc60 med och utan polestar med fördel optimeringen :)
Mkt nöjd!
av Lockis
Kingcool skrev:
Lockis skrev: fre 14 jan 2022, 12:06

För egen del så optimerar jag gärna fast det inte ger några extra hk. Blev väsentlig skillnad på vår xc60 med och utan polestar med fördel optimeringen :)
Mkt nöjd!
Håller med dig! men det kan vara att man faktiskt levererar en bra upplevelse direkt i T8 nu. Jag lever på hoppet åtminstone :-D
Användarvisningsbild
av Danzi
Man kan alltså inte få elektrisk värmare längre på MY2023 p.g.a. komponentbrist (enbart MY2021/22)? Bensinvärmaren saknar väl katalytisk avgasrening precis som tidigare? Antar att priserna gick upp rejält också när Pro Edition försvann. Sugen på MY2023 med ullklädsel men den lär ju bli svårsåld på andrahandsmarknaden. Kanske säkrast att vänta in Embla (eller vad den kommer heta).
Användarvisningsbild
av bem
Danzi,
Det är f.n. bara XC90 och XC60 laddhybrider som får bensinvärmare på grund av chipbrist.
Bensinvärmaren har ingen avgasrening.
Inte tror jag en bil blir svårsåld bara för den har bensinvärmare.
Hyr en Volvo om Du är orolig för andrahanddvärdet. Då kan du hoppa av (om 3 mån bindningstid väljs) strax innan nya elektriska XC90 kommer och köpa eller hyra en sån.
Jag har bränslevärmare på min V90 T6 Recharge 2022 early.
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 55
Skumt fel b230ft

Janågot är ju galet efter packningsbyte[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]