Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
ATE är definitivt ett fabrikat, se www.ate-brakes.com
Säljs ATE för 1100 kr är de antagligen renoverade utbytesok, lusläs det finstilta ;-) Kan dock fungera utmärkt, fram i alla fall. De duschas med mindre mängd saltvatten och blir varmare = torkar upp bättre.
Jag har haft problem med renoverade ok bak (köpta hos Volvo för dyra pengar), de fastnade efter första vintern.. Fick nya på garanti och även de fastnade efter en vinter. Sen dess har jag kört kina eller egenrenoverat bak.
Nytillverkade Kina-ok kan man köpa en bra bit under tusenlappen

Edit: Det kanske vore optimalt med renoverade ATE ok fram men nytillverkade kina-ok bak? Det är ju trots allt frambromsarna som gör det mesta bromsjobbet medan de bakre får ta emot mest saltvatten..
Jag har skaffat två kompletta uppsättningar bromsok och okhållare, tanken är att renovera i lugn och ro och sen switcha ok till våren.
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kör ju hellre på beggade originalok än kinaok, men alla har olika tro och erfarenheter.
Användarvisningsbild
av apersson850
I dagens bilar, med elektrisk bromskraftsfördelning, är belastningen bak mycket högre än den var förr i tiden, när bromskraftsfördelningen var mekanisk (lastkännande).
På snart elva år och 35000 mil har jag bytt ett Volvo originalok. Bälgen hade gått sönder, så kolven hade rostat.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]