Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sewen skrev: @Xanthopteryx Ska kolla. Men tror inte bilen har eluppvärmd ruta iom HUD. Men det kanske ändå finns slingor framför just kameran? Eller?
Exakt! Finns runt denna enheten :-)
Tillägg till värmeslingorna framför kameran:
Är det problem där så är det till 99% rutbyte som gäller.

Hade själv detta problem, från ny bil. Var något tillverkningsmankemang med vissa rutor så slingorna var trasiga, även om det inte visades om man mätte. Ny ruta löste bekymret.
Xanthopteryx skrev:Tillägg till värmeslingorna framför kameran:
Är det problem där så är det till 99% rutbyte som gäller.

Hade själv detta problem, från ny bil. Var något tillverkningsmankemang med vissa rutor så slingorna var trasiga, även om det inte visades om man mätte. Ny ruta löste bekymret.
Hur yttrar sig problemet? Det blir helt enkelt inte snabbt isfritt framför kameran, eller?
Jag har förvisso en 2018 cc, men problem jag upptäckt trots att detta är en gammal leasingbil är.

Bakdörrar som skavt mot kaross, Volvo tog det dock på rostskyddsgarantin.
Luktar kattpiss när mattorna fram blir blöta.
Låskistor som fryser, samt listen ovan rutan på bakdörrar fryser fast i kaross.
Fukt baklysen
Keyless låsning fungerar inte då det är kallt
Kimmen90,
Byt ut mattorna mot nya, nya som tillverkats nyligen, så slipper du sitta i kattkisslukt. Det var nåt fel på Volvos mattor ett tag så de lukta kattkiss.
Mina mattor i min V90 T6 Recharge 2022 är luktfria.
Låskistorna i dörrarna är ett känt problem, kolla med din Volvoverkstad om du kan få utbytt på Goodwill annars blir det en rätt dyr historia byta alla 4 låskistorna i dörrarna om du vill bli av med frusna dörrlås vid ogynnsam väderlek.
I övrigt kolla du har senaste mjukvaran i bilen, info om det finns på Volvos hemsida för V90 och din årsmodell.
Keyless, kolla så du har färskt batteri i fjärrnycklarna (Varta batteri skall funka bra). Kan vara nåt annat förstås.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Jag har haft lite otur med min säljare och fått kämpa en hel del för att få min bil åtgärdad, det hade blivit en massa skattade pengar som hade gått förlorad och det är värt att kämpa om många av felen. Är det en Volvo Selekt och spolarvätskan slut = slarvat med kontrollen, det ingår i det 100 punkterna. Min spolarvätska var också slut när jag åkte ifrån Bilia, kändes inte så seriöst och då är inte alla 100 punkter åtgärdade enligt rutinerna. Och det visade sig att det fanns lite att mer att åtgärda!

Utrustning, kolla vad det finns för utrustning som ingick i kontraktet och som är monterad, hade exempelvis värme i baksäten men när du tittade så fanns inget, däremot en fejk backkamera i handtaget på bagageluckan och säljaren på Bilia sa kort och gott – gratis till en backkamera utan funktion… Bilia hade bytt handtaget och tagit närmaste på hyllan, slutade med att det montera dit korrekta handtaget.

viewtopic.php?f=79&t=161769&p=1441816#p1441816

Ratten, fungerar alla knappar. O-knappen kan vara et typ problem som finns runt MY17/18 vad jag förstod på verkstaden, hade det på min och när jag stängde/satte på airbag så gick det inte längre kvittera, blir ett säkerhetsproblem. Bilia fick byta kablage, tog ca 20-30 minuter, ett vanligt fel enligt verkstaden. Hade Volvo Selecta garanti så den gick på den. Det verkar som i senare MY18 så ändra på kablaget.

viewtopic.php?f=79&t=134446&p=1471234#p1471234

Tvätta bilen, ett fukt test helt enkelt. Låskistorna slutar fungera om det läcker in vatten i dörrarna samt positionsljusen bak kan sluta fungera om det kommer in vatten. Det ska finnas ett litet dräneringshål i bagageluckan och saknas den så kommer inte fukten ut. Har fått nytt positionsljus bak, det hade korrosion. Dyr historia också, hade Volvo Selecta garanti så den gick på den.

Låskistan, det är en dyr historia, ca 2500 kr/st plus arbete. Gjorde det i veckan och det höll på över 6 timmar. Hade Volvo Selecta garanti så den gick på den.

viewtopic.php?f=79&t=166754&p=1483089#p1483089
viewtopic.php?f=79&t=149013&p=1479941#p1479941
viewtopic.php?f=79&t=152407&p=1464702#p1464702

Panoramatak, kolla att det ser rent ut, literna sitter på plats som det ska och tvätten hjälper till också här, läcker det in vatten, då har du problem . Är det nästa tät så kommer det inte in vatten för man tvättar, men kommer det en skyfall så märker du det. Åtgärdad = justering av taket av en kunnig person, annars en dyr historia, runt 10 000 kr.

Låskistan, det är en dyr historia, ca 2500 kr/st +plus arbete. Gjorde det i veckan och det höll på över 6 timmar. Hade Volvo Selecta garanti så den gick på den, nu sitter senaste generations låskistor på den.

Dörr i baklås, udda men intressant och väldigt ovetenskaplig test, en provokation för att kolla låsfunktionerna. Kör med bilen och den låser sig, när du stannar så öppnas dörrarna så ber du passageraren bak öppna den precis stannar, går den i baklås? Det kan vara en enkel justering av en vajer i dörrarna…. Mina låskistor är nu bytta så hoppas det är borta inkl att låskistorna fryser.

viewtopic.php?f=79&t=153687&p=1481029#p1481029
viewtopic.php?f=79&t=129096&p=1460332#p1460332

Felkoder, det kan vara intressant om du kan läsa av felkoder. Den borde varit nollställd på verkstaden och nu när du kör så återkommer felkoderna om det finns några! När min bil var inne senast så fanns det två röda och några gula koder. Röd felkod visade att parkeringssensorn fram har någon algoritm fel, i praktiken så det som sker är att sensorn fram varnar för hinder långt borta när man kör, du kommer till en korsning och 1 eller 2 sensorer börjar varna för hinder (alltid vänster sida på min bil), dragkroken är röd också, bagage luckan kan stänga sig själv när du kopplar in dragkroken och du får bagageluckan i huvudet…. Inget fel enligt Bilia serviceverkstaden! Dvs ej åtgärdad. Ingen på Bilia visade dessa för mig, men Volvo Cars verkstad gjorde det och pratade om felen med mig.

viewtopic.php?f=79&t=167414&p=1483015#p1483015

Badnyckel, det ingår inte alltid. Sedan är det som någon nämner batterierna tar slut snabbt, det går att byta själv om man är lite händig. Är skalen fula, vilke tsom blir efter några år så köper man nya. Dock ska du kolla att det går öppna skalen, det sitter en svart lås och det kan försvinna. Fick ny nyckel, konstruktion är så dum att det ej går reparera. Säljaren surade över att behöva ordna en nyckel, det kostar över 3 000 kr och det måste programmeras in i bilen på verkstaden.

Byt också batterierna på nycklarna och prova att det fungerar som det ska i olika positioner/antennlägen.

viewtopic.php?f=79&t=162336&p=1479938&h ... l#p1479938

Mindre udda saker man kan titta på men dräneringshålet kan vara igensatt eller sitter på plats som det ska. När jag var i bilhallarna så var många av dräneringshålen igensatta, enkelt att göra rent, slangen går enkelt att montera dit själv, man får ta bort inne skärmen. Bilia ville ha 2 400 kr för felsökning plus arbetet…. Nja det kändes konstig på nyss inköpt bil och det slutade att det monterade tillbaka slangen och verkstadskollegorna skämdes efteråt att det default tog 2 400 kr för felsökning!

viewtopic.php?f=79&t=144284&p=1450610#p1450610

Knäppande högt ljud, vid automatisk bromning med pilot assist. (ACC) kökörning. Det låter som en rele som tickar högt, lite tickande ljud kan finnas men det är irriterande när det är högt. Hade Volvo Selecta garanti så den gick på den. My17/My18 kan ha detta ljudproblem, det finns en åtgärd för komma till rätta med problemet.

viewtopic.php?f=79&t=132411&p=1441944#p1441944
viewtopic.php?f=79&t=162233&p=1439816#p1439816

Nja, BLIS var trasig och det var lite av det som har åtgärdats, ligg på och du sparar en massa skattade pengar. ;-) :angelo: Och V90 CC är fantastisk att köra. :-) :-) :-)

Servicebok, det finns alltid en servicebok och det finns också en digital hos Volvo Cars så säljaren borde ha skickat med en utskrift, det är minsta man kan begära. Dock skulle jag kolla upp det själv, sedan blir frågan om det är viktigt att det har bara gjort service hos Volvo ÅF eller blandad med en auktoriserad verkstad? Är det en Selekt så är det troligen bara Volvo ÅF.

viewtopic.php?f=79&t=150923

Bilen inte återställd till fabriksinst. Det borde ha nollat bilen och ha uppdaterad med senaste mjukvaran, det kommer en massa ändringar hela tiden, de tär småpengar för säljaren och verkstaden.

Gasfjädrar till lastgolvet slut. Luckan hålls inte uppe. Skulle be dom fixa det, det är inga pengar för säljaren och känns lite konstigt om det är redan trasiga.

Färg bortskavd på silvrig framvinge under transporten till mig, Typ fem cm långt. Fanns den inte där så borde det kompensera, men det lär inte bli mycket pengar.

Första hjälpen, har ÅF kompenserat med en annan så är det svårt att kräva något annat, det kostar 150 kr på skroten om man vill ha original och det finns bättre bättre som du skriver.

Reklamationsrätt, när köpte du bilen 2021 eller 2022, den ändrade 1 januari 2022. Det är viktigt att filma fel och reklamera i tid.

viewtopic.php?f=79&t=166307&p=1481031#p1481031
Xanthopteryx skrev:Tillägg till värmeslingorna framför kameran:.
Bra tips! Ska parka ute i natt då det blir frost. Får se i morgon.
Däremot så ser det ut så här vid sensorn. Vad är det runda, regnsensor? Ser det inte lite märkligt ut?
Bilagor
IMG_7295.jpg
IMG_7295.jpg (38.76 KiB) Visad 477 gånger
IMG_7294.jpg
IMG_7294.jpg (61 KiB) Visad 477 gånger
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]

Nu så har min höger stora lykta givit u[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]