Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggan99
Problem med att bromsarna fram ligger på lite fram. Har gjort rent och fixat men har till sist konstaterat att det beror på att bromskolvarna (bägge sidor) är korroderade och vill inte gå tillbaks utan går trögt.

SÅ jag behöver alltså antingen
1. Köpa en renoveringssats och byta kolvar och gummin mm som finns för 400-700 kr för bägge sidor. (en-kolvs-ok )
2. Byta bromsoken till nya, de finns för ca 1000 kr och uppåt

Alt 1: Jag vet inte hur svårt detta är, men det kräver antagligen en hel del mer arbete och mer "slabb" med bromsolja mm. större risk att misslyckas med sönderdragna luftskruvar mm. Så jag undrar om det inte är bättre att lägga på lite pengar och byta hela oket?

Någon som har erfarenhet av detta?
av roggan99
Osäker om det är 316mm, har inte garage, så jag har inte mätt i kylan. Ringde Volvo som säger 16" bromsar, så jag gissar 300 mm på skivan? Annars går de väl emot fälgen?
av roggan99
Ok! Jaså, 316mm funkar med 16" också, jag försökte få Volvo-killen att förklara vad han menade med 16"-bromsar, men det kunde han inte förklara

Och tack för ditt råd, ska kolla där så fort jag vet vad jag ska ha.
av roggan99
En snabbkoll på bildelsbasen säger mig att det är nog lika billigt med nytt. Starks ok ovan kostar bara 943kr, för bägge sidor....
av roggan99
ATE är typen inte fabrikatet om jag inte fattat fel.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]