Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Så typiskt svenskt.
Först ett himla ståhej om alla stackars pensionärer som får höga elräkningar för att de bor i små hus med elvärme.
Sen blir samma personer irriterade över när det väl kommer förslag om ersättning.

En trappa med ersättning upp till 2000kWh låter ändå som en skapligt rättvis utformning.
av Lövet
joel80 skrev:En trappa med ersättning upp till 2000kWh låter ändå som en skapligt rättvis utformning.
Tycker jag också. Och innan någon klagar - det kommer vara dyrare att bygga en process som väljer ut vilka som "förtjänar" ersättning än att bara ersätta alla enligt en schablon rakt av.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Men är det inte helt stört att det ska vara bidrag för än det ena och än det andra, socialbidrag och bostadsbidrag funkar men sen ballar det ur.

Tacksamt med elräkningen då om jag kan kapa lite i hörnet men kanske systemet behöver sig en rejäl översyn.
Användarvisningsbild
av Steffe3
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: ons 12 jan 2022, 14:34
VolvoB20 skrev:Grannen fick räkning på 14.000 pga SPA, Polvärme och Infravärme på verandan. Han kan plocka ut max ersättning. Han behöver nog all hlälp han kan få av oss.
Men "max"-ersättning , det kommer ju finnas ett tak? I kronor räknat kommer han inte få så mycket mer. Det handlar ju om 1000 eller 2000kwh, inte 1000kwh vs 10000kwh man får ersättning för.
Självklart, han får 6000 kr vilket är max.
Om han håller i förbrukningen på den nivån åtminstone, annars blir det mindre. Men dom lär ju inte spara in på nöjena för att vända på kronorna, så att säga, verkar inte direkt finnas ett behov av det :P
Användarvisningsbild
av TommyP86
Så, staten subventionerar hög elförbrukning?

Det verkar lite motsägelsefullt. Jag personligen har svårt att se nyttan annat än som närapå populistisk, lägg pengarna på energisparande åtgärder i ett stödprogram. Att elen en vacker dag skulle kosta normala pengar (för vi har haft billigt tidigare) är inte överraskande, däremot kom det kanske väl snabbt upp i framtidens pris.

Nästa vinter kan det bli -30 i 2 månader, det finns inte något som säger det motsatta. Med liknande gaspriser som idag så hjälper det föga att staten lämnar tillbaka lite skatt för att sedan ta igen den nästa år.

Men jag har såklart empati för de som har svårt att betala, samtidigt som man ska ha i åtanke att nästa gången är det räntan som rusar. Eller pris på mat. Eller rent vatten. Eller diesel/bensin.
Det här är väl att se som skolexempel på oförutsedd utgift.
Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoB20 skrev: ons 12 jan 2022, 14:06
Perra83 skrev: ons 12 jan 2022, 13:51 1096kWh blev 2716kr i elräkning.
141,03 öre/kWh plus alla påhitt.
Förväntar mig ingen ersättning. Bättre att dom som verkligen behöver hjälp får det.
Vi som klara av en hög elräkningen behöver inte en krona!
Grannen fick räkning på 14.000 pga SPA, Polvärme och Infravärme på verandan. Han kan plocka ut max ersättning. Han behöver nog all hlälp han kan få av oss.
Där vill man ju neka ersättning direkt!! Har man råd med "lyxen" ska man betala för den oxå. Det är min bestämda åsikt.
Som sagt, de som behöver hjälp ska få det. Sen har jag ingen aning om hur tusan det ska lösas.
Användarvisningsbild
av lennarte
Steffe3 skrev:Om han håller i förbrukningen på den nivån åtminstone, annars blir det mindre. Men dom lär ju inte spara in på nöjena för att vända på kronorna, så att säga, verkar inte direkt finnas ett behov av det
Om jag fattat rätt så spelar det ingen roll om du gör av med 2004kW eller 10000kW, ersättningen blir densamma (2000 kr) som ska dras av på nästa räkning. Detta är vad han (energiministern??) sa' i eftermiddags. Men det kan ju ändras till i morgon. :x
2734 kW gjorde jag av med i december. 9278 kr "landade" det på, 3,39 kr/kW med alla avgifter. Förra december var 2412 kW till en kostnad på 3479 kr (1,43 kr/kW med allt)
Kollade förbrukningen (100kW) kl 19:30 till 19:30 igår (SO vind, kan inte elda i kaminen) med idag samma tid (61kW) (SV vind, kan elda i kaminen). Så visst kan man spara in pengar med en (riktig) kamin (typ kakelugn).
Användarvisningsbild
av Derank
Helt jävla otroligt, jag tänkte för mig själv häromdan, nu fattas det bara att man går ut med något bidrag pga det höga elpriset, ochså komemr detta idag, vilket jävla slöseri med pengar, lägg dom miljarderna på skola, omsorg och polis för fasiken.

Jag brukar inte bry mig om politik och sånt, men det här var nog fan det dummaste jag hört någonsin.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man kan ju tycka att en fast summa per kWh är lite märkligt nät landet är uppdelat i elområden.

Pratade med en kollega i norr. Han är smartare än jag och har ett fast lågt avtal så hans elräkning för 2000 kWh landarcinte mycket över 2000 kr/månad. Nu får han ut 2000 kr i bidrag så han får gratis el hela vintern genom bidragen. Och han är ingen fattiglapp precis.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: ons 12 jan 2022, 22:25 Helt jävla otroligt, jag tänkte för mig själv häromdan, nu fattas det bara att man går ut med något bidrag pga det höga elpriset, ochså komemr detta idag, vilket jävla slöseri med pengar, lägg dom miljarderna på skola, omsorg och polis för fasiken.

Jag brukar inte bry mig om politik och sånt, men det här var nog fan det dummaste jag hört någonsin.
Valår kräver fett valfläsk.

Ersättningstrappan kommer säker vara strategiskt anpassad för att träffa rätt i den bidragsberoende socialdemokratiska väljargruppen när pengarna kommer lagom till valet
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 279
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]