Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bannad
lennarte skrev:Problemet med vindkraften (i alla fall här nere på västkusten) är att när det är som allra kallast (som nu i vinter) så blåser det inte. T.ex nu i december 2021. Elräkningen blev 170 % högre i dec. 2021 än den var i dec. 2020. En månad klarar man, men blir det fler blir det svårt att få pensionen att räcka till. Men vår givmilda regering har ju lovat höjd pension, så jag får väl 50 kr mer i månaden i år (fick 25 kr i fjor.... :P :x
Sedan förstår jag inte varför "vi" här i område 4 ska exportera el till Tyskland, Danmark och England, det borde väl tas från område 1 där det finns el i överflöd
Om du räknar Gbg- Varberg och ner igenom som V-kusten så blåser det ju faktiskt ideligen. Och jag håller helt med dej om att elområderna är under all kritik. Förstår def föga var på Reinfeldt och dess Alliansregering tänkte på då de införde detta vansinniga förfarande.

https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/ ... n_H6021757

Sedan att dåvarande näringsminister Maud Olofson (C) försatte Svedalas befolkning i en långsiktig skuld på den lilla nätta summan av 98 000 000 000kr genom NUON affären har vi kanske glömt Det är en skuld som du och jag fortfarande betalar av på oavsett din löjligt höjda pension på 50kr.
joel80 skrev: tis 11 jan 2022, 20:16
lennarte skrev: Sedan förstår jag inte varför "vi" här i område 4 ska exportera el till Tyskland, Danmark och England, det borde väl tas från område 1 där det finns el i överflöd
SE1 exporterar till SE2, som exporterar till SE3, som exporterar till SE4.

Det är inte elbrist i SE4 som gör elen dyr.
Om det inte är elbristen pga exporten som gör elen tokdyr i SE4, vad är det då kan man undra.
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: Sedan förstår jag inte varför "vi" här i område 4 ska exportera el till Tyskland, Danmark och England, det borde väl tas från område 1 där det finns el i överflöd

Om det inte är elbristen pga exporten som gör elen tokdyr i SE4, vad är det då kan man undra.
Det är hur vår elmarknad tillsammans med Europa är uppbyggd och prissättningen. Där den dyraste källan (sista producenten som köps upp i "auktionen") sätter priset för hela elområdet. Och med extremt dyr gas och fossila bränslen nu så är tyvärr det det stora problemet. Även Norge och Finland har påverkats hårt av det här i december.
Ryssland levererar bara mellan 5-25% av normal mängd gas till Europa.
USA har börjat leverera mer gas via tankers till Europa (omstyrt från det som annars gått till Asien) för att motverka den instabilitet som Rysslands minskning ger Europas elmarknad, plus att de får jävligt bra betalt för att sälja gasen i Europa nu skulle jag tro.

Sverige är tyvärr (lite som vanligt känns det som) ett av de länder som får det sämre av tätare elnät nedåt och mer gemensamt elnät. Klart det kan ha fördelar när Tyskland och Danmark producerar vindel så det är gratis, men generellt har vi tillsammans med Norge en stabil produktion där vi exporterar till andra länder.

Sen i somras är vi än mer kopplade till kontinenten med nya kraftigare kablar och även ska nya kablar till UK tagits i bruk. Vi som alltid haft lägre pris är nog de stora förlorarna på det. :(
joel80 skrev: USA har börjat leverera mer gas via tankers till Europa (omstyrt från det som annars gått till Asien) för att motverka den instabilitet som Rysslands minskning ger Europas elmarknad, plus att de får jävligt bra betalt för att sälja gasen i Europa nu skulle jag tro.
Då fick jag svar på hur man skulle transportera gas från USA till Europa. När jag läste om det så undrade jag just hur det gick till. Men vad motsvarar en (1) tankers gentemot importen från Ryssland?
joel80 skrev:Där den dyraste källan (sista producenten som köps upp i "auktionen") sätter priset för hela elområdet.
Då förstår jag ännu mindre varför "dom" tar strömmen från område 4. Strömmen finns ju i område 1. Det finns ju idag inga möjligheter att överföra tillräckliga mängder ström mellan område 1 till område 4 p.g.a dåligt utbyggda nät vägar. Stora problemet är att när kablarna byggdes fanns det 5 st kärnkraft reaktorer i område 1, idag finns en (Oskarshamn). Det fans 7 st i område 2, 2st i Ringhals är nerstängda och en var under reparation stora delar av december. Det är i område 2 vi har våra största städer och måånga stoora industrier. Det har inte blåst (här, södra Västkusten) under stora delar av december Det har "viftat" i träden sista veckan (SO vind så jag kan inte elda) men idag ska jag tända brasa igen....
Har TV-n på när jag sitter och tittar på min brasa. Höll på att sätta hela te muggen i halsen :-o :-o :-o
Som mest kan ett hushåll med höga elkostnader kompenseras med 2 000 kronor per månad, det vill säga sammanlagt 6 000 kronor. Det handlar framförallt om småhus som är eluppvärmda.
Vi får väl se när/om det kommer några pengar. 2000 kr/månad är nästan hälften av det som är över "normal" räkning denna höst/vinter.
lennarte skrev:
joel80 skrev:Där den dyraste källan (sista producenten som köps upp i "auktionen") sätter priset för hela elområdet.
Då förstår jag ännu mindre varför "dom" tar strömmen från område 4. Strömmen finns ju i område 1. Det finns ju idag inga möjligheter att överföra tillräckliga mängder ström mellan område 1 till område 4 p.g.a dåligt utbyggda nät vägar. Stora problemet är att när kablarna byggdes fanns det 5 st kärnkraft reaktorer i område 1, idag finns en (Oskarshamn). Det fans 7 st i område 2, 2st i Ringhals är nerstängda och en var under reparation stora delar av december. Det är i område 2 vi har våra största städer och måånga stoora industrier. Det har inte blåst (här, södra Västkusten) under stora delar av december Det har "viftat" i träden sista veckan (SO vind så jag kan inte elda) men idag ska jag tända brasa igen....
Här har du en "ögonblicksbild" för hur det ser ut precis nu.
Du ser pilarna och antal MW som skickas. "importen" från SE3 till SE4 är hög nog för att det ska gå att exportera ut från SE4.
Screenshot_20220112-094749_Chrome.jpg
Screenshot_20220112-094749_Chrome.jpg (44.69 KiB) Visad 364 gånger
lennarte skrev: ons 12 jan 2022, 09:10 Har TV-n på när jag sitter och tittar på min brasa. Höll på att sätta hela te muggen i halsen :-o :-o :-o
Som mest kan ett hushåll med höga elkostnader kompenseras med 2 000 kronor per månad, det vill säga sammanlagt 6 000 kronor. Det handlar framförallt om småhus som är eluppvärmda.
Vi får väl se när/om det kommer några pengar. 2000 kr/månad är nästan hälften av det som är över "normal" räkning denna höst/vinter.
Kommer inte bli ett öre. Jag har sparat som en galning , frusit när jag pressat ned förbrukningen till 1000 kwh men fick ändå en tokhög räkning dubbelt så hög som förra året. Sköter man sig ska man straffas.

Man går ju på förbruking hur mycket man får tillbaka, så de som har svinbillig el via låst avtal och har megaslösat med el kommer casha in fett. Det är väl som vanligt i detta landet, ju mer man missköter sig, destomer bidrag får man.

.
joel80 skrev: tis 11 jan 2022, 23:10
VolvoB20 skrev:

Det är hur vår elmarknad tillsammans med Europa är uppbyggd och prissättningen. Där den dyraste källan (sista producenten som köps upp i "auktionen") sätter priset för hela elområdet. Och med extremt dyr gas och fossila bränslen nu så är tyvärr det det stora problemet. Även Norge och Finland har påverkats hårt av det här i december.
Ryssland levererar bara mellan 5-25% av normal mängd gas till Europa.
USA har börjat leverera mer gas via tankers till Europa (omstyrt från det som annars gått till Asien) för att motverka den instabilitet som Rysslands minskning ger Europas elmarknad, plus att de får jävligt bra betalt för att sälja gasen i Europa nu skulle jag tro.

Sverige är tyvärr (lite som vanligt känns det som) ett av de länder som får det sämre av tätare elnät nedåt och mer gemensamt elnät. Klart det kan ha fördelar när Tyskland och Danmark producerar vindel så det är gratis, men generellt har vi tillsammans med Norge en stabil produktion där vi exporterar till andra länder.

Sen i somras är vi än mer kopplade till kontinenten med nya kraftigare kablar och även ska nya kablar till UK tagits i bruk. Vi som alltid haft lägre pris är nog de stora förlorarna på det. :(
Visst, men det är ju elbristen som gör att man måste använda den allra dyraste källorna och därför blir det så dyrt. Hade det inte varit brist hade man inte behövt använda de dyraste källorna.

Hade Sverige och Tyskland inte stängt så många kärnkrafteverk hade vi inte behövt elda med så mycket fossil gas/kol/olja som vi nu tvingas göra.
  • 1
  • 292
  • 293
  • 294
  • 295
  • 296
  • 445

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]