Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Har man råd är ju Care by Volvo bilabonnemang med 3 mån bindningstid mest flexibelt och ger dig möjlighet byta bil oftare kanske med snarlik månadskostnad. T.ex. lär väl nån mer ren elbil komma inom närmaste åren, dels XC90 (blir nog väldigt dyr) men så skall en liten ny elbil komna och S/V90 som ren elbil. Kanske förbättrade laddhybrider innan de går i graven hos Volvo. Man kanske får andra behov och vill ha mindre eller större bil. Kanske byta bilmärke. Då är det nog klokt med 3 mån bindningstid om man har råd. Man kan undra lite vad en Volvo laddhybrid är värd om 3 år när det säljs alltmer rena elbilar generellt. Volvo har hittills behållit andrahandsvärdet väldigt bra. Svårt val, köpa eller hyra bilen.
/Bo
av pergrein
wrazxc skrev: tis 11 jan 2022, 18:20 En annan fråga bland er Volvoerfarna.

Om vi kikar på en CBV Volvo V60 Recharge T8 plus inkl dragkrok.
3000mil
Inkl Service, försäkring, sommar & vinterdäck samt däckhotell. (Är däcken slut så byts dom ut)
Skatt (360kr/år), Spolarvätska och drivmedel är alltså det enda som skall tillkomma utöver CBV-kostnaden.
Kostnad 8040/månad (Extremt störande att det var en tusing billigare för en månad sen när jag tänkte beställa......)
Totalt för 36 månader blir det alltså 289 440:- totalt för 3 år.

Om man köper bilen så ligger motsvarande på 680 000:-
Det innebär alltså att man MINST måste få ut 390 000:- för bilen om 3 år när den gått ca 9000 mil. Då måste man ändå betala försäkring, service, däck etc så rättvis siffra kanske vore 420-440?

Jag har svårt att tro att jag skulle få ut så mycket för bilen om jag säljer den då? Nog måste CBV vara ett ganska förmånligt pris?

680kkr är väl priset på bygg sidan. Du har ju rabatt på det så du kan nog räkna bort ca:50kkr.

Mvh
Per
av JeanDelin
Jaha, kanske måste jag ta mina ord tillbaka. Oj sjutton som ni brukar säga i Sverige. Nu verkar det vara så att i Finland är den mörka City Weave i V60 det enda basisalternativet i klädseln, enligt den 1.1. 2002 uppdaterade prislistan. Den nya konfiguratorn funkar inte ännu i Finland. Offblack har tagits bort. Det är lite konstigt om man erbjuder både mörka och ljusa City Weave i Sverige, men inte i Finland? I Tyskland måste man betala 450 e extra för den mörka City Weave, även om det är fråga om den lägsta versionen av V60.
av jaronsso
wrazxc skrev: tis 11 jan 2022, 16:55
jaronsso skrev: tis 11 jan 2022, 15:27
wrazxc skrev: tis 11 jan 2022, 15:15 Nu har dom fått in V60 på CBV igen.

Dock förstår jag inte skillnaden mellan Plus och Ultimate?

Ultimate kostar alltså 300:- mer i Månaden och för det så får man andra fälgar, luftrenare och skräddarsydd instrumentpanel gent emot Plus?
När man bygger bilen på hemsidan kan man jämföra paketen överskådligt.
Förutom ovanstående du nämnt får man på Ultimate även;

Panoramatak
Parkeringshjälp även på sidor (inte bara bak och fram)
Parkeringskamera 360
Harman Kardon ljudpaket
Fast kollar jag på Plus på CBV så är alla dom du nämner med :-)
Det har du faktiskt rätt i.
Ytterst märkligt. Förstår att du reagerat eftersom det ändå är en viss prisskillnad, men väldigt lite skillnad i utrustning.
Ungefär samma är det på XC60 ser jag, där prisskillnaden är hela 500:- mellan paketen.
på XC40 elbil är skillnaden mer normal med mer utrustning på Ultimate.
Mycket märkligt att det ska skilja så mellan CBV och att köpa bilen, mellan paketen.
av jaronsso
bem skrev: ons 12 jan 2022, 02:22 Har man råd är ju Care by Volvo bilabonnemang med 3 mån bindningstid mest flexibelt och ger dig möjlighet byta bil oftare kanske med snarlik månadskostnad. T.ex. lär väl nån mer ren elbil komma inom närmaste åren, dels XC90 (blir nog väldigt dyr) men så skall en liten ny elbil komna och S/V90 som ren elbil. Kanske förbättrade laddhybrider innan de går i graven hos Volvo. Man kanske får andra behov och vill ha mindre eller större bil. Kanske byta bilmärke. Då är det nog klokt med 3 mån bindningstid om man har råd. Man kan undra lite vad en Volvo laddhybrid är värd om 3 år när det säljs alltmer rena elbilar generellt. Volvo har hittills behållit andrahandsvärdet väldigt bra. Svårt val, köpa eller hyra bilen.
/Bo
Ja - man kan undra vad de är värda om några år.
Tänker osökt på denna artikel från en presentation för bara någon månad sen av Henrik Green (utvecklingschef VCC)
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elbilarna/

– Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter. En bil som inte är uppkopplad och kan ta emot nya funktioner blir helt daterad.

Det är ett rätt skarpt och kanske märkligt uttalande från VCC som idag säljer i huvudsak laddhybrider som till viss del är just fossilbilar.
Han har ju naturligtvis inga spåkula att titta i, men helt fel ute är han säkert inte.
Det finns ju anledningar till Volvos, och flera andras, långtgående planer på att inom en inte alltför lång framtid vara helt elektrifierade.
Idag kostar dieseln över 20:-
Vad kostar den om ett år? Två? Tre år?

Off-topic här, förlåt.
Men ville svara dig :-)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja, tänk bara om bensin/diesel gått upp till över 24:- som HVO100, bara det hade ju skapat ringar på vattnet.
Ärligt talat finns det ju ingen elbil man egentligen vill ha från Volvo, så att som vi i hushållet förlänga vår leasing eller hyra/privatleasa ett tag i väntan känns väl inte helt fel.
Användarvisningsbild
av bem
jaronnso,

Ja uttalandet av Volvos utvecklingschef är något märkligt:

– Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter. En bil som inte är uppkopplad och kan ta emot nya funktioner blir helt daterad.

Man jag undrar om han menade bilar som endast går på fossila bränslen. Gissar han inte menade laddhybrider som ju även går köra på el (en stund i alla fall).
Om han menar även laddhybrider så kan man undra om Volvo kommer sälja några laddhybrider efter 2025.
Vi får väl se.
Men den som idag köper en Volvo med endast bensin eller dieselmotor sitter med Svarte Petter från 2025 då enligt förutsägelsen för andrahandsvärdet kommer vara lågt på dessa. Ingen vet, vi får vänta och se.
/Bo
av jaronsso
Bem

Pratar man detaljer menar han säkert konventionella bilar utan någon elmotor alls, men uttalandet är ändå en smula märkligt. Någonstans talar han ändå ner bilar med förbränningsmotor, vilket en laddhybrid har, och det är det Volvo i huvudsak säljer och har att erbjuda i det korta perspektivet.
Vidare är det ju upp till en själv att dra sina egna slutsatser och sin egen spåkula. Ingen kan ju se in i framtiden, men med tanke på utvecklingen som skett bara sista åren vore det ju inte otroligt om en laddhybrid om 3-4 år är hyfsat kylig både vad det gäller kostnader och tekniskt.
När Volvo presenterar sin nya XC90 (Embla?) tror jag dagens Volvobilar kommer kännas rätt daterade faktiskt. Inte helt omoderna såklart, men tekniskt rätt trista.
Jag har själv beställt en XC40 elbil som jag ska få i augusti/september. Jag är rädd att den kommer kännas gammal då. Det gör den ju nästan nu :-) Men jag tröstar mig med att det kommer se ungefär likadant ut hos de flesta tillverkare. Beställer jag en ID.4 idag t ex har väl VW en ny modell presenterad lagom till att man får den som släpps om 1-2 år, osv.
Det är nackdelen med en snabb omställning och långa leveranstider :-)
av wrazxc
Jag håller helt och hållet med er gällande vart vi står om 3 år. Det är därför det känns betydligt bättre att köra på CBV gent emot köp.

Ser man också på hur utvecklingen går så kanske 88km på el och en 3 år gammal bil som gått nästan 10 000mil inte är så attraktivt. Om inte elbilar tagit över mer så kommer förmodligen specen på pluginhybrid ser avsevärt bättre ut då.

Tittar vi på Mercedes GLE350 DE tex så tar den sig 99km på el och kan laddas fullt på 20 minuter....
av Lövet
wrazxc skrev:Tittar vi på Mercedes GLE350 DE tex så tar den sig 99km på el och kan laddas fullt på 20 minuter....
...och kostar runt 900.000tkr. Det är inte av ekonomiska argument man köper den direkt ;-)

För egen del tror jag inte på så mycket längre räckvidder på hybrider än idag. Det blir helt meningslöst att stoppa i en konventionell drivlina om den används ~10 gånger om året som blir fallet om räckvidderna är långt över 10 mil. Den genomsnittliga dagliga körsträckan idag är 2 mil.
  • 1
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 315
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]