Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är inne på samma spår, fast jag äger redan en XC70 AWD D4 (D5244T12) -16.
Det är den ända bil jag köpt ny och jag blir bara mer och mer övertygad om att jag ska behålla den för varje år som går.
För min del är det följande argument som avgör:

-Komfort, jag åker som en kung i den trots sex år och drygt 9000 mil.
-Framkomlighet, naturligtvis ingen terrängbil men jag har ännu inte kört fast en enda gång när jag åkt runt i fjällen på dåligt plogade vägar och lastat skotersläp efter.
-Förnämlig dragbil.
-Kan köra på 0.5 l/mil vid lugn långkörning.
-2458 kr i årsskatt får väl ses som ett fynd för en dieselbil

Om jag vill byta upp mig till nåt nytt liknande med dieselmotor så får jag nog slanta över halvmiljonen och jag kommer dessutom att bli skattad tillbaka till stenåldern, så det är inget alternativ.
Gabriel skrev:Jag är inne på samma spår, fast jag äger redan en XC70 AWD D4 (D5244T12) -16.
Det är den ända bil jag köpt ny och jag blir bara mer och mer övertygad om att jag ska behålla den för varje år som går.
För min del är det följande argument som avgör:

-Komfort, jag åker som en kung i den trots sex år och drygt 9000 mil.
-Framkomlighet, naturligtvis ingen terrängbil men jag har ännu inte kört fast en enda gång när jag åkt runt i fjällen på dåligt plogade vägar och lastat skotersläp efter.
-Förnämlig dragbil.
-Kan köra på 0.5 l/mil vid lugn långkörning.
-2458 kr i årsskatt får väl ses som ett fynd för en dieselbil

Om jag vill byta upp mig till nåt nytt liknande med dieselmotor så får jag nog slanta över halvmiljonen och jag kommer dessutom att bli skattad tillbaka till stenåldern, så det är inget alternativ.
Instämmer i allt utom en sak, hur lyckas du komma ner på 0.5l/mil i "riktig" förbrukning eller är det färddatorförbrukning?
Jag har en manuell och enda gången jag ev skulle komma ner i den förbrukningen är väl konstantfart 70km/h vilket aldrig inträffar :)
hur kan man ens tro att man kan framföra en xc70 awd auto på 0,5 över tid.....,.på sin höjd om du ligger flack i 75kmph, vilket man aldrig gör, snacka om att lura sig själv
jaun skrev: tis 11 jan 2022, 21:49 Är inte diesel väldigt tråkigt? Knuffa på lite med en T6:a åtminstone 8-)

Den här ser väl inte så pjåkig ut? https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... d/98623892
Jag har 270hk/530Nm i min V60 diesel, tycker det är körkortsfarligt nog :-)
Vill man åka XC70-diesel kan man trycka ner detta: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/5358/vol ... d-5244-t12
Derank skrev: tis 11 jan 2022, 22:28 hur kan man ens tro att man kan framföra en xc70 awd auto på 0,5 över tid.....,.på sin höjd om du ligger flack i 75kmph, vilket man aldrig gör, snacka om att lura sig själv
Han skriver ju ”lugn långkörning”, det betyder väl inte över tid?
berrabus skrev: Instämmer i allt utom en sak, hur lyckas du komma ner på 0.5l/mil i "riktig" förbrukning eller är det färddatorförbrukning?
Jag har en manuell och enda gången jag ev skulle komma ner i den förbrukningen är väl konstantfart 70km/h vilket aldrig inträffar :)
För det första måste du ha manuell låda (vilket du har), annars får du i genomsnitt lägga på 1dl / mil i de flesta körförhållanden (mer vid kortkörning och mindre vid långkörning).
Jag har vid flera tillfällen genomfört långresor där jag landat mellan 0,5 och 0.6 l/mil, uppmätt vid pump, men även färddatorn brukar stämma riktigt bra.
Som minst drar den när jag kör mellan fjällstugan och hemmet, 30 mil enkel resa och enbart landsvägskörning i 70-100. Vid dessa körningar är jag alltid under 0.55, om jag inte har släpet med förstås.
Derank skrev:hur kan man ens tro att man kan framföra en xc70 awd auto på 0,5 över tid.....,.på sin höjd om du ligger flack i 75kmph, vilket man aldrig gör, snacka om att lura sig själv
Jag vet inte om det är mitt inlägg du syftar på, men oavsett så är det väl ingen i den här träden som försökt påstå något sådant.
Min bil har manuell låda viket sänker snittförbrukningen en hel del, dessutom handlade det om rekordkörningar när jag skrev 0.5 l/mil. Snittet över 6 år ligger snarare på 0.75.
Men jag tycker fortfarande att det är imponerande att det går att få den relativt stora och tunga bilen att kommer ner på så låg förbrukning. Jag är ju förmodligen en insnöad, enögd fanatiker med alldeles för dåliga referensramar men jag tycker att den sista dieselfemman, den med dubbelturbo och Euro 6 är den bästa dieseln som Volvo någonsin byggt.
Användarvisningsbild
av pb81
Derank skrev: tis 11 jan 2022, 22:28 hur kan man ens tro att man kan framföra en xc70 awd auto på 0,5 över tid.....,.på sin höjd om du ligger flack i 75kmph, vilket man aldrig gör, snacka om att lura sig själv
Jag snittar 0.52 uppmätt på min 2l D4.
Dock nästan bara landsvägskörning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]