Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BoTheBo
God kväll,
Skall för första gången på ca 10 år investera i en nästan ny bil & har fastnat för Volvo XC70, här några funderingar;
- fick av en Volvo handlare tipset att bästa XC70 motorn är D4?
- vill inte bli blockad i någon storstad på kontinenten framöver så då antar jag att det bara är årsmodell 2016 (& några 2015) som är aktuell p g a Euro 6?
- är det klokt att 2022 köpa en enkom fossildriven bil eller bör man åtminstone satsa på en laddhybrid
- har även läst mig till att om man skall köpa en dieselbil idag bör den vara förberedd för HVO100, vilket inte XC70 är, tänker jag fel?
Kanske är detta inte rätt forum, om så var det värt ett försök :-)!
Mvh; Bo N
Nästan ny är kanske att ta i, xc70’ns sista årsmodell fyller väl 6 år nu.

Xc70 D4 fwd (4-cyl) är väl inte den bästa motorn, snarare en motor jag skulle undvika på en MY16.

Däremot kan du ju köpa en xc70 d4 awd 2016, jag tror dom är Euro6 klassade, men du behöver nog dubbelkolla.
XC70 är ju fortsatt populär på begagnatmarknaden, hade inte tvekat om jag velat ha en. Hade letat 190hk version om jag letat D4, den är nog den som sitter i awd.

D4 181 hk är i alla fall sedan 2014 euro 6 klassad vad jag minns, men det står i appen "Mina fordon" sök uppgift om annat fordon, visa fordonsuppgifter, teknisk data, miljö och drivlina, utsläppsklass. Här kan du även se motorstyrkan. Te.x. Motorwffwkt kw (133 x 1,36 = 181 hk)

HVO100 går vad jag vet problemfritt att tanka men Volvo har väl ej gått ut och meddelat att det är ett bränsle de godkänt om jag minns rätt. Där får man nog upp i den nya plattformen om det ska vara godkänt vad jag vet.
XC70 fanns bara med 181 hk, oavsett AWD eller FWD. Dock finns ju Polestar om man vill ha mer fart. Eller D5 AWD...

De står sig fortsatt högt i pris: https://www.bytbil.com/varmlands-lan/pe ... 7-15864155

D5 AWD:
https://www.bytbil.com/varmlands-lan/pe ... 0-15759198

När det gäller utlandet är det omöjligt att säga vad som kan hända på andra håll.
Jag har hittills inte stött på problem pga diesel, men det kan komma när man minst anar det.
@fjohan82, Förefaller som att du har rätt. Men har då alla XC70/V70 D4 den som kom 2014? Och varför fick XC60 och V60 den nya på 190hk från någonstans under 2016, för att uppdatera från problem eller för att den även skulle in i den nya plattformen?
Om du vill kunna köra i städer kan det vara vettigt att välja Euro 6. Det fungerar troligen lite längre. Håller du dig borta från större städer spelar det mindre roll.

Hybrid skulle jag köpa som ny -- tack vare den lägre skatten. Jag skulle också fundera på hybrid om jag har en körprofil som passar (mycket kortkörningar). Jag skulle personligen inte vilja äga en äldre hybrid. Det är väldigt mycket som kan gå sönder på en hybrid (två drivlinor...). XC70 (eller V90 CC, Audi Allroad, Mercedes All-Terrain, etc) finns inte som hybrid, så vill du ha en högre kombi blir det svårt med el och hybrid.

HVO100 torde fungera i XC70. Det är bara det att Volvo inte garanterar det, och knappast kommer lägga pengar och tid på att certifiera en så pass gammal bil.

D3/D4/D5 AWD är i princip samma fem-cylindriga motor i XC70. Jag hade inte valt den framhjulsdrivna varianten.

Om du behöver en ny bil nu, och inte vill betala vad en ny hybrid eller elbil kostar så har du inte så mycket val när det gäller vilken typ av bil du köper. ;-)

Själv tycker jag att alla begagnade bilar nuförtiden är alldeles för dyra. Det är bara det att nya bilar är ännu dyrare...
Så, har awd och har olika motorer

När jag kollar förefaller det som att
Awd, 6-växlad aut låda. 2.4 liters motor. Motorkod: D5244 T12
Fwd 8-växlad aut låda 2.0 liters motor Motorkod: D4204 T5
Fast båda är på 181hk

Sen för de pengarna, så får man en trevlig XC60 med den nya motorn på 190hk med om det nu skulle vara intressant :)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Jag skulle undvika den fyrcylindriga motorn i XC70, till årsmodell 2016 hade dom inte riktigt fått rätsida på alla problemen med den ännu.
Jag har kört min förra bil en V70 D4 2014 med HVO 100 från att jag fick den tills att jag sålde den 2020 och hade då avverkat ca 15000 mil. Har aldrig råkat ut för något problem alls med motorstörning eller några följdfel. Så jag kan gå i god för att HVO fungerar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig l[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]

Gôtt de ☀️☀️☀️