Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej!

Handbromsen tar dåligt på min 960 –96 nu när det är dags inför besiktningen. Har gjort följande:
Bytt för ett år tillbaka. Nya trummor, backar ”original”, handbromsvajer ”den långa från handbromsspaken”, den korta höger sida är OK sitter ej fast. Har haft bort tummorna, banden och smärglat dessa utan någon större framgång.
Är handbromsen dålig på dessa bilar?

Lennart 960
av Kena
Är väl ingen nödstopp precis men du ska ju till besiktningen så de säger nog till om de hittar nått fel.
av Arne
Där wiren slutar i trumman sitter ett länkage med två leder, dessa ska gå lätt att leda, i annat fall tar handbromsen dåligt. Det är likadant i bägge hjulen.
av lennart lundberg
Hej igen!

Fick ett tipps att byta bägge vajrarna som går ut till bromsbackarna. De kan tydligen gå lite trögt fast de inte sitter fast i höljet. Den tvådelade oket vid backarna är OK både där vajern sitter och i leden.
Missade en sak. Fick för mig att vajern från handbromsspaken gick ända ut till det vänstra hjulet, men så var det inte.

Lennart 960
av Henry
Jag hade oxå problem med att handbromsen funkade dåligt. Bromsbackarna var halvslitna och det borde funka men när jag underesökte närmare visade det sig att wiren bottnade vid länkaget och inte längre kunde expandera bromsbackarna. För att slippa byta bromsbackarna tillverkade jag två nya stag som är ca 5 mm längre som håller isär backarna mitt emot länkaget där wiren sitter. Sen funkade handbromsen igen.
av lennart lundberg
Hej Henry!

Tack för tipset. Var och köpte ett par nya vajrar i onsdags och ska byta dem i helgen. Ska passa på och titta på det du skriver om. Jag har nya backar och trummor så jag tror att felet ligger någon annan stans, men vem vet.
Återkommer efter helgen om hur det gick.

Lennart 960
av lennart lundberg
Hej igen!

Handbromsen OK!
Har bytt bägge vajrarna ut till backarna.
Det som jag tror var felet, är att höljet ute vid bromsskölden var rostskadat. Detta innebar att när man drog i handbromsen så drogs höljet ihop, blev kortare i förhållande till vajern. På så sätt var vajern för lång. Detta är min teori till varför jag hade dålig handbroms.
Nu återstår bara besiktningen på fredag förmiddag.

Lennart 960
av Kena
Själv är bäste dräng...
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]