Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som jag sagt innan. Systemet finns redan i Tyskland och har varit i drift rätt många år nu för alla över 3,5 ton. I princip bara en puck du lägger i bilen så är det klart. Funkar på alla fordon. gamla som nya.

Har dessutom helt flexibel prissätting på tid/fordon/plats
Vi får se hur dom räknar på det. Med mindre utsläpp från diesel och bensinbilar samt lastbilar i städer kommer det en samhällsvinst i form av lägre sjukvårdskostnader.
Blir också intressant att se hur pass mycket det påverkar att vi inte kommer importera den mängd olja vi idag köper in från oljeländer. De miljarderna stannar troligtvis till stor del i Sverige framöver istället och konsumtion inom landet beskattas ju som vi alla vet, så där ökar skatteintäkterna nog rejält.
Så här ser försäljningen ut nu på rullande 3-månaders. Förra kvartalet blev alltså den punkt där elbilar för första gången är det vanligaste drivmedlet bland nya bilar, med laddhybrider strax efter och sen bensin.
tapatalk_-1377547476_585x343.jpg
tapatalk_-1377547476_585x343.jpg (30.42 KiB) Visad 386 gånger
joel80 skrev: mån 10 jan 2022, 17:42 Vi får se hur dom räknar på det. Med mindre utsläpp från diesel och bensinbilar samt lastbilar i städer kommer det en samhällsvinst i form av lägre sjukvårdskostnader.
Blir också intressant att se hur pass mycket det påverkar att vi inte kommer importera den mängd olja vi idag köper in från oljeländer. De miljarderna stannar troligtvis till stor del i Sverige framöver istället och konsumtion inom landet beskattas ju som vi alla vet, så där ökar skatteintäkterna nog rejält.
Om du menar att de miljarder som istället för olja används till att betala elräkningar så har iaf jag svårt att få ihop kopplingen till konsumtion.
För övrigt är Fortum finländskt och EON är tyskt så det är bara Vattenfall och ev. Svenska elhandelsbolag där pengarna (de som inte transfereras till producenten) "stannar" i Sverige.
Senast redigerad av 1 poseidon, redigerad totalt 0 gånger.
Med dagens dieselpriser, och förmodligen i än högre grad med morgondagens, är det tur att det inte går åt så mycket. När jag kom hem igår hade jag kört 66 mil sedan jag tankade. Färddatorn förutspådde att jag skulle komma 60 mil till innan det var tomt.
Då är det ändå inte med någon snålbil, utan min XC70 D5 AWD automat.

poseidon skrev:
joel80 skrev: mån 10 jan 2022, 17:42 Vi får se hur dom räknar på det. Med mindre utsläpp från diesel och bensinbilar samt lastbilar i städer kommer det en samhällsvinst i form av lägre sjukvårdskostnader.
Om du menar att de miljarder som istället för olja används till att betala elräkningar så har iaf jag svårt att få ihop kopplingen till konsumtion.
För övrigt är Fortum finländskt och EON är tyskt så det är bara Vattenfall och ev. Svenska elhandelsbolag där pengarna (de som inte transfereras till producenten) "stannar" i Sverige.
Nej det menar jag inte. Förstår du inte betydelsen av att pengarna stannar i Sverige och inte går till oljenationer?
@joel.

Hur menar du att pengarna stannar i Sverige när Fortum är finländskt och EON tyskt?

Endast de som har vattenfall som nätägare eller el producerad av anläggningar som ägs av vattenfall eller andra svenska producenter gör att pengar stannar i Sverige.

Hur det bidrar till konsumtionen i Sverige är jag inte alls med på.

Jag förstår precis innebörden av att pengarna stannar i Sverige, men de gör inte det (förutom i vattenfall-fallet)

I fallet med bränsle så franchiseägs ofta macken av någon svensk, dvs de inkomsterna (minus kostnad för inköpspris av bränsle) stannar lika mycket de i Sverige.

Så eg är skillnaden kanske inte så stor. Men någon konsumtionsskillnad blir det inte tal om. Konsumtionsvaror är knappast EL eller bensin.
poseidon skrev: tis 11 jan 2022, 05:43 @joel.

Hur menar du att pengarna stannar i Sverige när Fortum är finländskt och EON tyskt?

Endast de som har vattenfall som nätägare eller el producerad av anläggningar som ägs av vattenfall eller andra svenska producenter gör att pengar stannar i Sverige.

Hur det bidrar till konsumtionen i Sverige är jag inte alls med på.

Jag förstår precis innebörden av att pengarna stannar i Sverige, men de gör inte det (förutom i vattenfall-fallet)

I fallet med bränsle så franchiseägs ofta macken av någon svensk, dvs de inkomsterna (minus kostnad för inköpspris av bränsle) stannar lika mycket de i Sverige.

Så eg är skillnaden kanske inte så stor. Men någon konsumtionsskillnad blir det inte tal om. Konsumtionsvaror är knappast EL eller bensin.
Tyvärr har du helt rätt....

Dessutom är skattryck oftast endast beroende på hur mycket det går att pressa ut. Varför har vi tex extremt hög skatt i form av arbetsgivaravgift och löneskatt. är det för att vi vill ha så få arbetsgivare som möjlugt och så få människor som jobbar som möjligt. Nä tror inte det, det är för att folk måste jobba och försörja sig och arbetsgivare behöver ha folk anställda för att utföra uppgifter .

Samma med bilar och transporter, man behöver ofta bil för att kunna förflytta sig till jobbet, affären, dagis och då man är beroende kan man lägga på hög skatt, Sen spelar det ingen roll om den går på bensin/diesel/el i slutändan, pengarna ska in.
  • 1
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 294
  • 445

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]