Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: sön 09 jan 2022, 16:02 Det har gått snabbare än t.o.m jag trott det kunde gå. 2022 släpps dessutom fler modeller än någonsin och priserna verkar gå neråt.
Hoppas du har rätt och priserna är på väg ned och det kommer något vettigt 2022.

Min XC70 D5 hämtade jag ut ny för 8,5 basbelopp med 4wd, drag, vinterdäck, krok, bra utrustning och 2100 kg dragvikt.

Vore ju bra om någon tillverkare av elbil kunde matcha det 2022, då är basbeloppet höjt till 48.300 * 8,5 = 410.500 kr pga av inflationen.

De elbilar som matchar det idag ligger på ca 800,000. Vad jag vet har inflationen eller löneökningen inte varit 100% senaste 9 åren så att köpa ny elbil just nu är ca dubbelt så dyrt som ny bil var 2013 för mig.

Enligt staten har inflationen varit 8,5 % 44500->48.300 under dessa 9 år och inte 100%

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: sön 09 jan 2022, 16:02 Det har gått snabbare än t.o.m jag trott det kunde gå. 2022 släpps dessutom fler modeller än någonsin och priserna verkar gå neråt.
Hoppas du har rätt och priserna är på väg ned och det kommer något vettigt 2022.

Min XC70 D5 hämtade jag ut ny för 8,5 basbelopp med 4wd, drag, vinterdäck, krok, bra utrustning och 2100 kg dragvikt.

Vore ju bra om någon tillverkare av elbil kunde matcha det 2022, då är basbeloppet höjt till 48.300 * 8,5 = 410.500 kr pga av inflationen.

De elbilar som matchar det idag ligger på ca 800,000. Vad jag vet har inflationen eller löneökningen inte varit 100% senaste 9 åren så att köpa ny elbil just nu är ca dubbelt så dyrt som ny bil var 2013 för mig.

Enligt staten har inflationen varit 8,5 % 44500->48.300 under dessa 9 år och inte 100%
Nu räknar du på enbart inköpspris igen, vilket kanske även ditt jobb verkar göra?

Vissa företag har ökat med ett par prisbasbelopp för elbilar och börjat kolla mer på totala kostnad under leasingtiden istället för enbart inköp.

Det du troligen faller på när du letar motsvarande elbil är dragvikten tror jag. Där är det få som klarar 2100kg än. De som gör det är dyra.
AWD-bilar med dragkrok med dragvikt kring 1500-1600kg finns för skapligt rimliga priser, rätt nära din gräns.

Det andra som jag inte tror är så lätt att få tag på är en elbil med samma lastutrymme som en XC70. Det har ju inte ens de nya Volvosarna. :/
Precis som med dieselbilar så slogmarknaden om från i princip inga sålda i Sverige till 80-90% av marknaden.

Å sen vet vi ju alla hur det gick, jättehöga skatter och jättehögt dieselpriser med stora skatteintäkter till staten som följd.

Man kan nästan tro att någon politiker planerade dieselgate....

Km-skatt kommer nog som ett brev på posten efter valet.
poseidon skrev: mån 10 jan 2022, 05:50 Km-skatt kommer nog som ett brev på posten efter valet.
Det tror jag inte, Det var nog planen man hade när elen var tokbillig att sjösätta kilometerskatt, nu har elpriset skenat så nu vågar man nog inte rulla ut kilometerskatt för tillfället.

Det kommer, helt säkert, men elprischocken skjuter nog fram det rejält
El och fordonsskatt är olika intäktskällor för staten.

Jag tror att vi får kilometerskatt på nya bilar inom inte alltför lång framtid. Det som är uppe till diskussion är om det bara blir elbilar, eller om det kommer att gälla hybrider och "vanliga" bilar också. Det som kommer att styra mest är nedgången i intäkter från fordonsskatt och bränsleskatt. Det skattetappet vill inte våra styrande ha. För då måste antingen sänka bidrag eller höja andra skatter -- vilket sällan är populärt. Skatten på det mesta är redan så pass hög i Sverige att det är svårt att hitta nya intäktsströmar.

Och sänka bidrag är svårt. :-)
Nej det är inte någon diskussion om det skulle vara på endast elbilar eller på alla. Det är endast förslaget för alla men med olika skatt beroende på var man kör. Landsbygd och småstäder vill man ha lägre kilometerskatt på än i större städer med bra med alternativ (kollektivtrafik).

Det är bara folk som fått för sig att det skulle vara nån skatt för elbilar specifikt. Finns absolut inget som pekar på det när man letar officiella källor.

Just nu höjer man ju bränsleskatten varje år, så tror vi inte får km-skatt innan man är klar med det.
Man får inte heller glömma bort att det som driver försäljningen av elbilar främst inte är lokal svensk lagstiftning utan målen om genomsnittliga utsläpp inom EU. Till slut kommer det bara finnas el- och hybrider att köpa oavsett hur skatterna ser ut i Sverige.
Lövet skrev:Man får inte heller glömma bort att det som driver försäljningen av elbilar främst inte är lokal svensk lagstiftning utan målen om genomsnittliga utsläpp inom EU. Till slut kommer det bara finnas el- och hybrider att köpa oavsett hur skatterna ser ut i Sverige.
Visst, men säljer man inga bensin/diesel drivna fordon blir det inga bensin/diesel skatteintäkter. Då måste pengarna in på annat sätt. Och då är nog km. skatt nära till hands. Den skatten har vi haft förr, i flera olika omgångar.
Att öka energiskatten är utan tvivel enklast.

Jag tror inte det kommer att inträffa. Det är lite för många som drabbas oproportionerligt hårt av hög skatt på el. Tänk på en pensionär i ett hus med direktverkande el. Knappast politiskt möjligt.

Se bara på t.ex. fastighetsskatten. Den skulle enkelt kunna höjas, och de flesta som har får högre skatt har råd med det -- men en del av de som får högre skatt tvingas från hus och hem. Sånt är inte lätt att hantera politiskt.
  • 1
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 445

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]