Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
Lövet skrev:
EPSON skrev: Och det förtydligande som ligger till grund är det som du riktigt proklamerar. Men också om att Tesla el likv aktörer som ämnar slå sig in på densamma marknad tillika styrs upp av förtydliganden av detta slag.
Och å`andra sidan varför skulle Tesla vara utanför konkurrensen gällande Fortum, Eon och alla andra kapitalistiska marknadsmässiga elbolag?
Det är fortfarande stor skillnad på ett eldistributionsföretag och ett laddnätverk för elbil. Tesla har noll och ingenting med den lagstiftningen att göra den här gången också.
Det är som sagt det den utredningen efterlyser med påtryckning från interna utredningsenheter där bl.a Tesla likt Citroen, Hundai mfl ligger i startgroparna. Varför skulle föga Tesla och övriga inte vilja vara med i det elracet? Skulle indikationer på nämnda företag inkluderas i detta race så ser vi en "hausse" på börsen oavsett om vi vill eller inte.
EPSON skrev:Det är som sagt det den utredningen efterlyser med påtryckning från interna utredningsenheter där bl.a Tesla likt Citroen, Hundai mfl ligger i startgroparna. Varför skulle föga Tesla och övriga inte vilja vara med i det elracet? Skulle indikationer på nämnda företag inkluderas i detta race så ser vi en "hausse" på börsen oavsett om vi vill eller inte.
Ingen av dessa har några planer på att bli eldistributionsbolag. Har du tänkt att de ska börja dra egna elledningar? Det tror jag minst sagt är avlägset.
av Bannad
Marknadseffektiviteten handlar om ekonomi vart kvartal/helst per dag där Tesla mfl ligger i startgroparna att nyttja de uppsatta miljömål som Svedalas regering upprättat.
Vätgasen ( då den är mer miljövänlig än tex kärnkraft och kol) står dock i "clinch" med elen som effektivt bränsle till fordon.
EPSON skrev:Marknadseffektiviteten handlar om ekonomi vart kvartal/helst per dag där Tesla mfl ligger i startgroparna att nyttja de uppsatta miljömål som Svedalas regering upprättat.
Vätgasen ( då den är mer miljövänlig än tex kärnkraft och kol) står dock i "clinch" med elen som effektivt bränsle till fordon.
Tesla kunde inte bry sig mindre om vad som händer i Sverige och inget av det du skriver har något med eldistribution att göra. Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad det är du försöker säga.
av Bannad
@Lövet,
Lövet skrev:
EPSON skrev:Det är som sagt det den utredningen efterlyser med påtryckning från interna utredningsenheter där bl.a Tesla likt Citroen, Hundai mfl ligger i startgroparna. Varför skulle föga Tesla och övriga inte vilja vara med i det elracet? Skulle indikationer på nämnda företag inkluderas i detta race så ser vi en "hausse" på börsen oavsett om vi vill eller inte.
Ingen av dessa har några planer på att bli eldistributionsbolag. Har du tänkt att de ska börja dra egna elledningar? Det tror jag minst sagt är avlägset.
.
Att fråga vad jag har för tankar kring Teslas utvecklingsplaner är förstås mer än ointressant..........
En stilla undran, vad är det som får dig att tro att Tesla tex föga skulle kostnadsinvestera i en lukrativ marknad som elsdistribution?
EPSON skrev:En stilla undran, vad är det som får dig att tro att Tesla tex föga skulle kostnadsinvestera i en lukrativ marknad som elsdistribution?
Bland annat för att det är en reglerad marknad där man inte får etablera något där det redan finns en aktör. Om du går runt och tror att Tesla ska starta parallell eldistribution i Sverige så tror jag du kommer bli besviken.
av Bannad
Lövet skrev:
EPSON skrev:Marknadseffektiviteten handlar om ekonomi vart kvartal/helst per dag där Tesla mfl ligger i startgroparna att nyttja de uppsatta miljömål som Svedalas regering upprättat.
Tesla kunde inte bry sig mindre om vad som händer i Sverige och inget av det du skriver har något med eldistribution att göra. Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad det är du försöker säga.
Jag förstår om det övergår ditt förstånd- Låt mig förklara på ett sätt du förstår- Om du tror Svedala är en minimal marknad för Tesla- så visst- men så föreligger inte fallet. Skulle 0,5- 1 % av Teslas totala el/distrubition/marknad ligga i Svedala så ökar aktiemarknadskapaciteten med minst 10-15%.
Så vad du möjligen inte förstår är att de interna utredningsenheterna framställt ovan nämnda utredning just för att parera ett scenario som ovan.
EPSON skrev:
Lövet skrev:
Jag förstår om det övergår ditt förstånd- Låt mig förklara på ett sätt du förstår- Om du tror Svedala är en minimal marknad för Tesla- så visst- men så föreligger inte fallet. Skulle 0,5- 1 % av Teslas totala el/distrubition/marknad ligga i Svedala så ökar aktiemarknadskapaciteten med minst 10-15%.
Så vad du möjligen inte förstår är att de interna utredningsenheterna framställt ovan nämnda utredning just för att parera ett scenario som ovan.
Men alltså förstår du genuint inte att eldistribution är ett reglerat monopol?
av Bannad
Lövet skrev:
EPSON skrev:
Lövet skrev:Tesla kunde inte bry sig mindre om vad som händer i Sverige och inget av det du skriver har något med eldistribution att göra. Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad det är du försöker säga.
Men alltså förstår du genuint inte att eldistribution är ett reglerat monopol?
Absolut- monopolet ifrågasättes ideligen och med den fler inkluderade på marknaden, vilket är en naturlig del av den marknadsanpassade ekonomin som anammats.
Frågan som ter sig dock är, skall det vara möjligt för fler att inkluderas i det sk distributionsstatliga miljömålet?
EPSON skrev:Absolut- monopolet ifrågasättes ideligen och med den fler inkluderade på marknaden, vilket är en naturlig del av den marknadsanpassade ekonomin som anammats.
Frågan som ter sig dock är, skall det vara möjligt för fler att inkluderas i det sk distributionsstatliga miljömålet?
Jag vet inte vad du läser in. Chansen att det skulle skapas parallella distributionsnät är 0 och det står inte heller i det förslag som du började att länka till. Eldistribution är inte en marknads-ekonomi, det är ett reglerat monopol.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 70

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]