Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrmac
Hej!

Jag bytte nyligen bromsskivor på min bil. Efter två dagar såg var dem redan väldigt rostiga (se länk), köpte Ridex bromsskivor från Autodoc.
Jag vet att det är vanligt och oundvikligt med rost på skivorna, men har aldrig sett det bildas såhär fort.

Min fråga är då om det går att lacka/fixa rostytan där bromsen INTE tar? Är det någon som har gjort detta innan?
Tycker inte det är speciellt snyggt att rosten är så pass synlig, så vill bara höra andras åsikter och om ni har gjort något för att "snygga till det".

Allt gott!

Bild på bromsskivan: https://imgur.com/a/SJV7qUi
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har så kallade belagda skivor från Brembo, de ska tydligen stå emot rost bättre.
Eller de till och med aldrig rostar?
Monterade i augusti förra året och ser fortfarande fina ut.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jo man får köpa de lite dyrare skivorna som är "belagda" dvs är målade runt navet. Men efter några år brukar även den färgen flagna av.
På slitytan lär det inte vara någon märkbar skillnad på lågpris omålade och "coatade" dyra skivor. Gjutjärn som gjutjärn ;-)
Klart man kan måla själv. Eventuell rost måste bort först om färgen ska fästa.
Har själv lagt epoxylack på kanten för att slippa rost (även utanpå lacken på navet), epoxy överlever vardagskörning men använder man bromsarna hårt och ofta så lär färgen brännas bort. Finns säkert högtemperaturfärg som tål mer..
Jag sprayade t.o.m. Hagmans Carosol universal vax spray inne i luftkanalerna i de ventilerade framskivorna när jag bytte skivor sist. Har kollat att Carosol inte smälter vid överhettning, vill förstås inte riskera att få smält vax på bromsytorna
Tips för att minimera rostangrepp: när det är slaskväder kan man vänsterbromsa lätt de sista 200 metrarna innan man parkerar bilen så att skivorna blir varma och torkar upp.
Varmgarage med avfuktare och fläktar som blåser bromsarna torra gör ännu större underverk :-D Kostar lite el men kapar underhållskostnader.

Ps, på bilden ser det ut som om belägget inte tar på ytan närmast navet.. Svårt att se var "hörnet" mellan slityta och nav är.
Kan vara så att belägget kärvar mot okhållaren eller att oket inte glider fritt på styrpinnarna
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Helt obehandlade skivor blir tyvärr så väldigt fort som redan är sagt ovan, man får köpa lite dyrare skivor som är målade på navet.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]