Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har en volvo 240 -83, b230a med b23 (brytarspetsar) fördelare. Får ingen gnista på tändstiften men om man tar kabeln från spolen nära jord så blir det bra gnista. Tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och kondensator är nya och bytta. När man mäter med en multimeter inställd på 20k ohm mätning så visar den att det ger kontakt från spolen till kolet i mitten av fördelarlocket och från fördelarlockets kontakter till tändstiften, men inte mellan lock och rotor.
Kan man mäta mellan mitten och ettans uttag på fördelarlocket om multimetern är inställd på 20k ohm, cylinder i tändläge och rotorn rätt inställd? Gjorde så men det visar bara "1" alltså ingen kontakt. Ska det vara så att högspänningen typ hoppar mellan rotor och fördelarkontakterna och man inte kan mäta på det sättet?
Tror att det inte blir riktigt rätt att använda en b23 fördelare i ett b230 block kanske, men den fungerade innan iallafall.
Såhär mätte jag:
20220106_161253.jpg
20220106_161253.jpg (2.4 MiB) Visad 4265 gånger
Senast redigerad av 1 240ajjemän, redigerad totalt 0 gånger.
Nej, så kan du inte mäta. Kolla så du har kontakt mellan tändkabel och lock (rätt kabelsort) händer även att rotorn bränner av på mitten. Har du gnista vid spolen så har du problemet i lock, rotor eller kablar. Tänk på att allt utom Bosch-grejor (original) ofta är av usel kvalite, så att det är nya delar är ingen garanti för att det ska funka.
I sammanhanget kan det vara bra att veta att kolstiftet som sitter i mitten i locket kan sprätta iväg om man har otur och öppnar fördelarlocket. Det är en fjäder som håller det med lite press mot rotorn. Ibland sitter det fast dåligt.
Därmed är det inte sagt att du har det felet. Bara att det är bra att känna till för det har hänt tidigare.
Hej tack för svaren, tändstift till lock ger kontakt och kolet verkar funkar som de ska. Köpte något billigt Ridex lock från Autodoc för 20kr, men har 2st andra lock som jag har provat med (begagnat bosch och beru lock) som låg liggandes och blir ingen skillnad.
Märkte dock att när jag hade vridit fördelaren lite moturs så hoppade den igång efter ett tag och gick ojämt några sekunder innan den dog. Gnistan från spolen tycker jag ser jättebra och jämn ut när den hoppar mellan jord och kabel, men när man kollar stiften så blir det bara gnista ibland och så är den svag. Kan det vara tändspolen som är för klen eller är fördelaren så känslig om hur mycket man kan vrida den?
Du får tänka på att när du kollar gnistan från tändspole till jord håller du aldrig så nära jord som avståndet på tändstiftet. Sedan kommer det gnista 4 ggr per fördelarvarv när du kollar från tändspolen, men bara en gång per fördelarvarv om du kollar med tändstift från fördelarlocket.
Hur ser det ut i fördelaren? Status på brytarna? Glapp i fördelaraxeln, slitna nockar, glappa fjädrar, avstånd på brytarna? Fungerar vakuum regleringen? När du vrider på fördelaren förstör du grundinställningen av tändläget.
Du har inte råkat köpa radioavstörda (motstånds-) tändkablar?
Kolla också att det är lågohmig förbindelse mellan rotorns mittkontakt och ytterkontakten på armen. Det sitter ibland ett motstånd på vägen (radioavstörning det med) ingjutet i armen, kan bli avbrott i det..
Och isolationsfel i rotorn kan göra att gnistan hoppar till axeln i stället för ut till respektive stift..
Är det avbrott i kondensatorn så blir det klen gnista.. Men den var väl ny?
Du nämner gamla och begagnade lock. Förutsatt att dom är hela så kan man faktiskt ge dom ett nytt liv, Man kan vaxa dom med vanligt bilvax och dom blir som nya. I alla fall för en tid tills man hinner köpa ett riktigt nytt och några dagar till. Tvätta först med T-sprit eller något liknande så det inte är någon oljesmuts kvar. Stryk sedan på pastost vax (fast vax ungefär som skokräm) Arbeta in det på alla bakelitytor både på utsidan och insidan. Men helst inte på kontaktytorna. I alla fall inte där tändkablarna skall sitta. Polera sedan med en torr trasa.
Detta betyder inte att du eventuellt har fixat det aktuella felet. Det finns säkert 100 andra felorsaker som kan spöka. Men du har fått så många tips och råd redan så du kan ta till dig detta också och spara för framtida behov.

Pastost vax, Jag har aldrig prövat detta med flytande vax så jag kan inte säga om det fungerar eller inte med flytande. Men med pastost vax har jag prövat och förvånats över den goda effekten. Ett par gånger t.o.m.
Brytarna ska stå med 0,40 i avstånd, väl rengjorda även nya från smuts/fett på kontaktytorna. Fördelaren ska ha ordentlig jord mot motorblocket. Spolen ska ha tolv volt vid tändning, kolla noga förkopplingsmotståndet där den får spänning från vid drift, där är spänningen lägre, ibland släpper kabelskorna där och motorn går bara vid startmotortillslag. Kabeln mellan brytare och spole ska ha bra kontakt och ingen kortslutning till jord. Är allt detta som det ska så har du gnista på bilen, annars har man missat på något av ovanstående. Många nya tändningsdelar är av tveksam kvalite...... Använd Bosch så långt det är möjligt.

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]