Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zebrastock
Hej.
Har haft fel på halvljuset höger sida på bilen några dagar så jag bytte lampa utan resultat.
Var in på Volvo och frågade och fick tips om att byta ballasten. Sagt och gjort men utan resultat.
Innan bytet så tändes lampan upp ca 30 sek vid start för att sen slockna. Med ny ballast är det kolsvart.
Tog lampa och ballast från vänster sida och skiftade och då lyser vänster men inte höger. Inga fel på varken lampa eller ballast alltså.
Säkringen (nr17 i boxen under huven) är bytt, vad ska jag kolla efter härnäst?
av glock40sw
Du har inte skrivit vilken årsmodell du har ,men eftersom du hittade säkringar under huvet, antar jag att du har bil före faceliften -07. Det gäller vanlig felsökning med strömmens väg till kabelkopplingen bakom strålkastaren med mätare eller provlampa. Eftersom samma relä på CEM matar båda sidor kan man anta att felet inte ligger där.
Skärmbild 2022-01-08 083721.png
Skärmbild 2022-01-08 083721.png (131.12 KiB) Visad 942 gånger
av lennart lundberg
Har du tittat i kontaktstycket som går till själva lamphuset under lamphuset, om det har ärgat där. Dålig kontakt. Kan vara lite knepigt att få isär.

Lennart
av Zebrastock
Sorry, missade årsmodell. Det är alltså en 2013 xc90 det gäller.
Ska försöka få isär alla kontakter och rengöra så hoppas jag det räcker.
av glock40sw
Zebrastock skrev:Sorry, missade årsmodell. Det är alltså en 2013 xc90 det gäller.
Ska försöka få isär alla kontakter och rengöra så hoppas jag det räcker.
Då har du inga halvljus säkringar under motorhuven utan säkringar 22 och 23 på CEM under instrumentbrädan.
Redigerat Sorry jag hade fel glöm detta. tittade på fel kopplingschema.
av Zebrastock
Fått hjälp att mäta upp idag och konstaterat att felet är i lyktan så troligen ett kabelbrott.
Bara att leta en ny lykta :-(
av Zebrastock
Felet är i lamphuset någonstans. Det finns ström ända fram i kontakten. Vet ej om felet ligger före eller efter ballasten än, ska försöka summra det och se var kontakt saknas.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]