Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
AndS,
Där har du en poäng.
Men Vi bilägares V90 D3 AWD 2017 är rimligen kommen från Torslandafabrikens linje som alla andra V90. Vib har beskrivit hur de använt bilen under dess livslängd (13400 mil).
Verkar inget onormalt i bruket av bilen vad det verkar. Vem vet kanske nån yttre påverkan inverkat på rostbildningen.
Dessutom är bilen regelbundet servad förstås. Ingår det nån koll hur det står till med rost i nån service tro? Om det gör det borde servicekillen kanske noterat nåt i protokollet att det var onormalt mycket rost?
Hur som, bilen har rostat illa och om det är Vib som använt bilen på något för rostframkallande negativt sätt kanske Volvo borde lista ut vad det är som kan ha orsakat den grava rosten hittills på bilen?
Det blir spännande följa det här. Gissar Vib behåller sin V90 för att se hur rosten utvecklar sig. Vore kul om de kunde behålla den ända tills den bör pensioneras (om det nu blir p.g. av rosten eller nåt annat). Det skulle bli ett unikt långtidstest.
/Bo
av valln
Nu spekulerar jag, men jag är övertygad att Volvo har vetskap om rostproblemen på tidiga bilar och förbättrat rostskyddet i produktionen.
Däremot kommer Volvo inte erkänna, att det åtminstone har funnits, rostproblem för det finns säkert fler bilar med rostproblem som de då behöver åtgärda om de erkänner problemet.
Användarvisningsbild
av bem
valln skrev: fre 07 jan 2022, 14:19 Nu spekulerar jag, men jag är övertygad att Volvo har vetskap om rostproblemen på tidiga bilar och förbättrat rostskyddet i produktionen.
Däremot kommer Volvo inte erkänna, att det åtminstone har funnits, rostproblem för det finns säkert fler bilar med rostproblem som de då behöver åtgärda om de erkänner problemet.
Vore intressant om samma rostskyddsexpert som gett omdömen om Vib V90 2017 finge undersöka en V90 2022:a. Då finge vi svaret om nåt förbättrats. Man kanske skulle ställa upp som frivillig för att få svaret? :-)
Jag har ju en V90 2022:a (T6 Recharge Inscription).
Tänk om man upptäcker att Volvo inte förbättrat rostskyddet på V90 sen 2017…
Fast det kan ju ha förbättrats.

/Bo
av Zed82
AndS skrev: fre 07 jan 2022, 13:31
Zed82 skrev: fre 07 jan 2022, 13:00
Är ju inte den enda bilen som drabbats dock.
Hur många bilar har drabbats?
För att påstå att det är ett problem krävs ett statistiskt underlag.
I t.ex. olika sociala medier är det mesta olika former av påståenden utan bakgrunsfakta, där jag som är mycket källkritisk alltid håller "armlängds avstånd".
Jag ifrågasätter inte att det finns V90 bilar där rost uppstått. T.ex. länken med en skadad bakvagnsupphängning men var det utifrån rost eller en skada som orsakat rostbildning.
Vet inte om jag behöver lägga in bilder och länkar på den andra V90:n och XC90:n från 2019 på varje sida i denna tråd för att det ska fastna hos vissa. ;-) Det finns hursomhelst längre bak i tråden. Båda bilarna var inne för rostskyddsbehandling.
av AndS
Vad som ska "fastna" hör inte hit, bara onödigt att skriva sådant trams.
Om det finns två bilar till är inte för mig något statistiskt säkrat källmaterial för att kunna påstå att det är som det uttrycks i tråden ett större problem.
Gäller även att det i tråden finns flera inlägg, som är fler än två bilar, och som inte har rostproblem med ålder på 3-5 år. Ger inte heller något svar på att det skulle vara problemfritt.
av Zed82
AndS skrev: fre 07 jan 2022, 16:51 Vad som ska "fastna" hör inte hit, bara onödigt att skriva sådant trams.
Om det finns två bilar till är inte för mig något statistiskt säkrat källmaterial för att kunna påstå att det är som det uttrycks i tråden ett större problem.
Gäller även att det i tråden finns flera inlägg, som är fler än två bilar, och som inte har rostproblem med ålder på 3-5 år. Ger inte heller något svar på att det skulle vara problemfritt.
Trams är också att relativisera och ifrågasätta att det faktiskt finns ett problem med rost på SPA-plattformen.
av AndS
Trams avsåg det du skrev "fastna hos vissa", inte huruvida det finns rostproblem eller inte!
Så ska vi hålla oss till sakfrågan!
av III
Det räcker med att jag som tidigare jobbat på bilprovningen i tio år blev förvånad över valda lösningen och att jag kollat under min V60 -21 och kompisens v60-21 för att kunna se tendenser till ytrost på fram och bakaxelbalk samt några ställen under karossen bakom framaxelbalken för att känna att detta är ett potentiellt kommande problem. Eller kanske till och med kommande problem. Hoppas verkligen Volvo uppdaterar konstruktionen genom att byta ytbehandling samt efterbehandla redan sålda bilar, men att de ska hända.... Inte heller karossskarvarna imponerade.
av Zed82
AndS skrev: fre 07 jan 2022, 17:31 Trams avsåg det du skrev "fastna hos vissa", inte huruvida det finns rostproblem eller inte!
Så ska vi hålla oss till sakfrågan!
Suck. Läs mitt senaste svar igen.
Användarvisningsbild
av bem
Vi bilägares V90 2017:

Borde inte detta som de nämner kunna ha rätt stor inverkan på rostbildning?:

”…Dagtid står bilen parkerad inomhus och utomhus på natten…”

En bil som åker in och ut inomhus dagligen låter inge bra ur rostsynpunkt i mina öron. På höst-vinter-vår.

Jag har själv alltid haft mina bilar ute fastän jag har ett varmgarage. För att undvika rost som uppkommer genom temperaturväxlingarna om jag skulle köra in bilen dagligen i varmgaraget.

/Bo
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 35

Man reagerar först och främst på h[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]