- fre 07 jan 2022, 15:50
#1482379
poseidon skrev:I Storbritannien men säkert snart i Sverige.
30/6 2022 träder The Electric Vehicles Regulation i kraft.
Kräver att förbrukningen via hemladdare skall mätas separat och information skall skickas till "Smart meter data communications network".
El för bil kan få annat pris och annan skatt än "hushållsel".
Man kan bli tvingad att ladda enbart "off peak" timmar på dygnet.
Vid effektbrist i elnätet kan elbilar istället skicka ström till elnätet.
"UK Proposes Law To Switch Off EV Home Chargers During Peak Hours" https://insideevs.com/news/537120/ev-ch ... ff-uk/amp/
Va inte elbilar lösningen på jordens alla problem?
Bra försök men det är inte det lagen betyder. I princip är lagen till för att alla kommersiella fastigheter och villor ska kunna ha möjlighet att fungera som laddstolpar för allmänheten framöver vid behov. Samma bestämmelser som i Sverige, dvs tomrör vid nybygge, X-antal laddplatser vid nybygge osv.
För den som är intresserad av vad lagen egentligen betyder så finns innebörden från gov.uk här:
https://www.gov.uk/government/news/pm-t ... revolution
Artikeln från InsideEVs är full av tolkningar som åtminstone inte kommer från den lagstiftningen men de kanske bara är dåliga på att ange sina källor. Men det står också
"users of home chargers will be able to override the pre-sets should they need to"
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i