Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Alternativt får man göra som jag. Tankade min T5:a den 24/10 och har kört 42 mil på torra vägar sen dess.
Bilen står parkerad i kallgarage. De dagar jag behöver bil och det regnar får fruns Ibiza duga.
När bilen fyller tio år räknar jag med att den har 7500mil på mätaren och mer eller mindre rostfri. :-D
Då är den nog ändå iskall som ren fosilbil.
av Volvoold
Risken är väl bara att bilhandlaren som ska byta in en beg V90 eller övrig SPA-bil, kommer att utnyttja att bilen har ett rostrykte, och trycker stenhårt på att bilen blir svårsåld, och därmed ger ett skambud.

Jag tror tex att en begagnad Ford Mondeo av nya plattformen, (from 2015-) är lågt värderad av inbyteshandlaren pga nämnda rost. Vet ej om man får mer för att bilen är rostskyddsbehandlad.

Givetvis finns det nån spekulant som inte vet om bilens rostproblem, samt märkesentusiaster som lever i självförnekelse och inte accepterar/vägrar tro att Volvo skulle ha rostproblem.

Jag skulle nog personligen hoppa över en bilmodell med rostrykte oavsett om den är rostskyddsbehandlad eller inte.

Jag vill också passa på att berömma "bem", som är ovanligt öppen för brister på en bilmodell man själv äger. Många förnekar problemet ist, och bildligt talat skjuter budbäraren.
av AndS
Kolla era egna bilar en gång/år så vet ni hur de påverkas.
Vår är 5 år i feb. Och då rullat ca 10000 mil, står alltid ute och av milen är väl 500 mil grusväg.
Såg bra ut vid påläggning av vinterhjulen.
Ska kolla lite extra när den besiktas om en månad. Planen är att rulla den i fem år till.
Så utgå från er egen bil.
av SundanceKid
När jag bytte min V90 T5-R-design 2017 för 2 år sedan så fanns ingen tillstymmelse till rost under. Dock hade bilen bara gått 1000 mil men ändå alltid stått ute.
av Zed82
SundanceKid skrev: fre 07 jan 2022, 12:15 När jag bytte min V90 T5-R-design 2017 för 2 år sedan så fanns ingen tillstymmelse till rost under. Dock hade bilen bara gått 1000 mil men ändå alltid stått ute.
Vår 2017 V90CC hade inte heller någon rost efter 2700 mil i höstas när rostskyddsbehandling gjordes. Men jag hade inte vågat chansa utan behandling. Inte en chans med tanke på hur ViB:s bil och andra drabbade SPA ser ut.
av AndS
Zed82 skrev: fre 07 jan 2022, 12:19
SundanceKid skrev: fre 07 jan 2022, 12:15 När jag bytte min V90 T5-R-design 2017 för 2 år sedan så fanns ingen tillstymmelse till rost under. Dock hade bilen bara gått 1000 mil men ändå alltid stått ute.
Vår 2017 V90CC hade inte heller någon rost efter 2700 mil i höstas när rostskyddsbehandling gjordes. Men jag hade inte vågat chansa utan behandling. Inte en chans med tanke på hur ViB:s bil och andra drabbade SPA ser ut.
Hur länge planerar du behålla bilen? Du ju bara 600-700 mil/år så det blir ju minimalt med slitage,
av Zed82
AndS skrev: fre 07 jan 2022, 12:43
Zed82 skrev: fre 07 jan 2022, 12:19
Hur länge planerar du behålla bilen? Du ju bara 600-700 mil/år så det blir ju minimalt med slitage,
Vi köpte bilen i höstas med de milen. Vi kör 1500 mil per år.

Finns inte på kartan att jag ska oroa mig för rost på en bil för de pengarna. Vi vill hålla bilen i toppskick år efter år och en rostskyddsbehandling är ett billigt pris att betala för att inte oroa sig.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Kan det inte vara nåt i grusvägen som vib bilen åkte på som bränner hål i bakvagnen ?

Det finns flera metoder och produkter för att binda damm. De vanligaste är

- spridning av salter: kalciumklorid och magnesiumklorid
- spridning av bitumenemulsion, som resulterar i en hård eller mjuk yta (den mjuka innebär att vägen kan hyvlas)
- spridning av lignosulfonat, som är en biprodukt från pappersmassetillverkningen.

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... grusvagar/
av Zed82
HitTheRoadJack skrev: fre 07 jan 2022, 12:59 Kan det inte vara nåt i grusvägen som vib bilen åkte på som bränner hål i bakvagnen ?

Det finns flera metoder och produkter för att binda damm. De vanligaste är

- spridning av salter: kalciumklorid och magnesiumklorid
- spridning av bitumenemulsion, som resulterar i en hård eller mjuk yta (den mjuka innebär att vägen kan hyvlas)
- spridning av lignosulfonat, som är en biprodukt från pappersmassetillverkningen.

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... grusvagar/
Är ju inte den enda bilen som drabbats dock.
av AndS
Zed82 skrev: fre 07 jan 2022, 13:00
Är ju inte den enda bilen som drabbats dock.
Hur många bilar har drabbats?
För att påstå att det är ett problem krävs ett statistiskt underlag.
I t.ex. olika sociala medier är det mesta olika former av påståenden utan bakgrunsfakta, där jag som är mycket källkritisk alltid håller "armlängds avstånd".
Jag ifrågasätter inte att det finns V90 bilar där rost uppstått. T.ex. länken med en skadad bakvagnsupphängning men var det utifrån rost eller en skada som orsakat rostbildning.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 35
Fel efter byte VVT

XC90 2,5T 2003 Får snart be om ursäkt […]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...