Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:Ovanstående stämmer om du tittar på t.ex. svavelutsläpp -- där många fraktskepp inte alls är renade, medan svavel i princip inte släpps ut från bilar.

Däremot är det fullständigt inkorrekt om du tittar på CO2 utsläpp. Du lär inte kunna köra din bil många veckor på det utsläpp som båten som forslade den runt halva jorden hade.

(Nu orkar jag inte räkna, men gjorde jag det skulle jag tro att det rör sig om dagar. Det är definitivt inte mer än veckor...).
Du kan säkert ha rätt . Men varför blir det så lite CO2 från ett oljedrivet skepp jämfört med en oljedriven bil? kan ett så stort fartyg dra 10 ton i timmen?
kvillebäck skrev:Du kan säkert ha rätt . Men varför blir det så lite CO2 från ett oljedrivet skepp jämfört med en oljedriven bil? kan ett så stort fartyg dra 10 ton i timmen?
Per ton är ett långsamtgående fraktskepp det mest energieffektiva vi har förutom en segelbåt.
joel80 skrev: tor 06 jan 2022, 12:49
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 19:34

Det var dyrt. Jag hamnade på totalt snitt på ca 200 öre/kWh plus 60 öre/kWh från nätägaren. Men har halva det priset på billaddningen.
Laddat på de billiga timmarna under natten så det har dragit ner snittet.

Vad har du för avtal? 3.50kr/kWh låter högre än de flesta jag hört från.
Väldigt få behöver gå upp i huvudsäkring p.g.a elbil. Att ha en laddare som klarar att effektbalansera räcker oftast.

USA har börjar leverera mer gas till Europa nu när Ryssland kapat leveranserna
Det har stabiliserat priset på gas lite även fast det fortfarande är högt. Jag tror vi klarar oss från att ha så högt vi haft i december, men att det kommer vara betydligt högre än förra årets rekordlåga vinterpriser.
Standard EON elområde 4 100% förnyelsebart a 3.50 kr/kWh.

Att gå över till amerikansk fosilgas kommer nog vare sig göra det bättre för klimatet eller bli billigare i längden när man nu slår igen 7 reaktorer till.
Tyskland använder mycket naturgas sen ett tag tillbaka. Normalt från Ryssland men då de spelar nått politiskt spel nu och kapar leveranserna så har USA börjat leverera gas till Europa. Gas som tidigare sålts till bl.a Asien.
Med lite bättre tillgång på gas så har priset på gas minskat något.

Har du alltså nån form av rörligt avtal från EON? Sjukt dyrt. Lägg någon timme på att leta upp ett bättre och byta avtal.
Så är det i elområde syd där vi styrs av tyskarnas elpriser och kärnkraftsnedläggnkng.

Har lagt massor med tid genom åren och bytt flera ggr men alla rörliga skiljer bara några öre. Sen har de som ser lägre ut lockpriser, typ som på mobilabonemang när man får babatt första månaderna.

Ska man ned i pris får man binda över lång tid men då kommer ju övriga delar av året bli rejält dyra istället.

Eldar i spisen istället och minimerar elförbrukningen.
VolvoB20,
Här eldas också i kaminen för att få ner elförbrukningen. Elelement i villan…
Tur man knappt kör nån bil återigen på grund av pandemin. Distansarbete igen. Bilen står mest utanför huset. Det lilla jag kör blir på el (har V90 laddhybrid) och det är tack och lov ännu fördelaktigt kostnadsvis köra på el och ladda bilen hemma.
Eluppvärmd villa tokeri. Elbil (dock bara laddhybrid för mig) tokeri kanske. Man är väl, eller blir snart, tokig?
/Bo
bem skrev: tor 06 jan 2022, 21:13 ..Eluppvärmd villa tokeri.
Bergvärme betydligt bättre :-)
Gör villan betydligt mer lättsåld den dagen det är dags, jag räknar kallt med att man får tillbaka hela installationskostnaden där..
Men å andra sidan är man ju fortfarande beroende av el.
Jag väntar fortfarande på att någon ska ta fram en bergvärmepump som drivs av en pelletseldad stirlingmotor :-D
Trodde ingen anvönde direktverkande el eller elpatron nuförtiden.

En luft/luft värmepump på Jula kostar ju bara några tusenlappar och sänker ju förbrukningen 2 - 3 gånger.

Och visst är det rånarbilligt med drivmedel till elbil fortfarande. Landar ju på 7 kr/mil mot min XC70 som laddar på 14 kr/mil just nu.

Men jobbar ju också hemifrån sedan snart 2 år pga pandemin så inköp av elbil är ju omöjligt att räkna hem.
VolvoB20,
Vi har elelement (sen huset byggdes 1975), och en luftvärmepump (nog sen 15 år tillbaka) och vi har kamin (”energikasetten”, sen nog 30 år tillbaka). Så det är lite blandat. Många på gatan hemmavid har elelement fortfarande, det var det som husen byggdes med här i mitten på 1970-talet. Några har bergvärmepump numera vilket är det vettigaste på sikt just här.
Vi får se om jag vågar mig på en ren elbil så småningom. Det våga jag mig inte på vid senaste bytet (i aug 2021, blev en V90 T6 Recharge 2022 early som jag numer är nöjd med efter uppdatering av mjukvaran för ca 1 mån sen, nu funkar bilen som den ska nämligen).
Är väl bara ”halvtokig” med min laddhybrid, hälften el hälften bensin?
"Energimixen" nedan... som gör man kan leva ett normalt liv.
/Bo
Bilagor
01_V90_Recharge_laddhybrid.JPG
01_V90_Recharge_laddhybrid.JPG (4.4 MiB) Visad 269 gånger
02_Luftvärmepump.jpg
02_Luftvärmepump.jpg (1.86 MiB) Visad 269 gånger
03_Energikasetten.JPG
03_Energikasetten.JPG (5.01 MiB) Visad 269 gånger
04_Elelement.JPG
04_Elelement.JPG (4.11 MiB) Visad 269 gånger
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
VolvoB20 skrev:Trodde ingen anvönde direktverkande el eller elpatron nuförtiden.
Joo, det är nog fortfarande ganska vanligt. I alla fall häromkring. Dom husen här omkring som är byggda i slutet på -60-talet (finns några betydligt äldre) och då var det oljepanna och vattenburna värmeelement. Där är det nog 60-40% för elpatron/luft-vatten pump eller bergvärme idag. Vårt hus är byggt -72 och det och alla som byggdes efter det och fram till slutet på -80-talet är det är bara direktverkande elelement. Sedan blev det elpanna och vattenburet igen. Men, nästan alla (även vi) har värmepump. Dock är vi nog ensamma om att fått högre elförbrukning efter vi installetat värmepump (luft-luft) eftersom vi då eldar mindre med ved. Har en Kedddy Ultrafire (typ kakelugn) som vi eldat i sedan början på -80-talet. Finns någon enstaka till som monterat in braskamin, men en sådan går inte att jämföra med vår kakelugn i tillskottsvärme.
Ska man spara el med luft/luft så ska man ställa den på +25 och max fläkthastighet. Inte alla som insett det.. Man får stå ut med att det blir varmare (och bullrigt) just där inomhusdelen sitter, temperaturgradienten är nödvändig för att värmen ska leta sig ut i resten av huset..
Sen måste inomhusdelen städas från damm regelbundet för att inte tappa effekt.

Och för att få bäst COP med bergvärme ska man helst ha golvvärme (och rejält med isolering under..)
Har man radiatorer så ska termostaterna vara fullt öppna!
Framledningtemperaturen ska hållas så låg som möjligt, varje extra grad kostar energi..
Erik Å skrev: fre 07 jan 2022, 13:56 Ska man spara el med luft/luft så ska man ställa den på +25 och max fläkthastighet. Inte alla som insett det..
Här har du en som inte insett det. :-D
Har luftvärmepumpen inställd på +22 grader. Skall prova +25 nästa gång.
Fläkthastigheten står nog på auto f.n. så det får jag kolla hur man ändrar till max.
Lite off-topic men ändå intressant. Tack för tipset.
/Bo
  • 1
  • 287
  • 288
  • 289
  • 290
  • 291
  • 445

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Konstigt elfel

V70 årsmodell 04. Under färd "d&ou[…]

AC fungerar bara på en sida