Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Supereldare
Hej, jag är dålig på det här med billjud. Grabben har ett otroligt irriterade problem med sin sterio, en HU-650.
Vänster högtalare fram glappar. Det finns massa trådar om det men inte mycket hur det löstes. Jag fick tag i en helt ny högtalare och bytte den. Det gjorde ingen som helst skillnad. Rycker man i kablaget vid dörren blir det ingen skillnad. Iblan är det ljud, för att lika plötsligt försvinna. Det jag märkt är att om man trycker in balans knappen kommer ljudet tillbaka en stund för att sedan försvinna igen. Trycker man du ut knappen kommer ljudet igen. Men efter några gånger funkar inte det heller. Att hålla balansknappen knappen halvt intryckt brukar också fungera.
Är det stereon som håller på att ge upp, eller själva knappen? Som sagt jag är väldigt dålig på sånt här.
Användarvisningsbild
av Hilmer
På din beskrivning så låter det ju onekligen som det är stereon som är felet, och det är kanske inte direkt konstigt för dom börjar ju bli rätt gamla dom här bilarna.
Just balans/fader rattarna används ju sällan och det kan oxidera och bli glappkontakt, sätt dig och vrid fram o tillbaka en stund och se ifall det blir någon skillnad. Tyvärr kan man ju inte göra som med volymratten som går helt fritt runt, den kan man snurra med en skruvdragare för att "slipa" kontaktytorna.

Alternativen är ju att byta till en begagnad originalstereo eller så monterar man en eftermarknadsstereo ihop med avsedd panel ifall man inte får befintlig att fungera igen.
Användarvisningsbild
av Supereldare
Tack för svaret.. Såg i vida att vid byte av stereo måste men installera ny mjukvara. Men det kanske bara är om man byter till original stereo?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om man monterar en exakt likadan stereo så tror jag inte det är några problem, men ifall man byter mot en annan modell av stereo så kommer bilen att protestera.
Jag kan för lite kring detta egentligen, men jag vet att ljusreglering i stereon och rattknappar slutar fungera ifall man byter stereomodell, detta för att det inte är rätt mjukvara, dessutom blir där felkoder. Fungerar för övrigt, men irriterande ifall inte allt fungerar ;)
av pmlswede
Innan du köper något så öppna dörren och tag isär dörrkontakten och spraya kontaktspray eller liknande, det räcker inte att bara rycka i kabeln, bara ett tips...
av Darkwing
Det är balansknappen som har fått sprickor i lödningarna på kretskortet. Jag råkade ut för samma problem på vår V70, monterade ur stereon ur bilen och skruvade isär den för att komma åt kretskortet bakom de små knapparna och lödde om alla lödningarna där.
Det var rätt många skruvar att lossa innan man kom åt att löda men det var värt jobbet när det irriterande problemet nu är borta :-)
Användarvisningsbild
av Supereldare
Darkwing skrev: lör 08 jan 2022, 12:39 Det är balansknappen som har fått sprickor i lödningarna på kretskortet. Jag råkade ut för samma problem på vår V70, monterade ur stereon ur bilen och skruvade isär den för att komma åt kretskortet bakom de små knapparna och lödde om alla lödningarna där.
Det var rätt många skruvar att lossa innan man kom åt att löda men det var värt jobbet när det irriterande problemet nu är borta :-)
Okej, tack. . Ja det kanske är värt att prova för det är otroligt irriterande
av S6024t
INNAN du gör något med bilen efter att du stängt av den, så vänta i typ 20 minuter,sen kopplar du bort batteriet,SEDAN kan du börja att skruva med panelen...
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]