Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja. Bytte mina bromskivor på min v70 idag, då motionerade jag ena oket också som kärvat. Nu när jag va ute o körde så märkte jag ganska snabbt hur klent bromsarna tog och sen när de va o bromsa in till noll så tog de knappt i alls, dessutom kom felkod på ''Antisladd, service erfodras''. Kan nämna att jag inte tänkte på o pumpa bromsarna nånting alls efter jag fått klart allting och körde iväg för ville mest in i värmen igen än nåting annat. Jag undrar bara vad det kan vara eller om det kan vara nåt så enkelt som o pumpa eller lufta ur bromsarna, isåfall får ni påpeka min idioti :-) . Det som får mig o bli orolig att de är något annat är de antisladd medelandet jag fick, har inte haft nåt problem med antisladden dem månaderna jag ägt bilen så tror inte att de bara uppstår sådär lixom. Tack i förväg!
Man kan få lufta efter att man motionerat oken. Det borde inte kunna komma in luft men jag har råkat ut för det..
Men har du tvättat bort rostskyddet från de nya skivorna? De brukar vara sprayade med något vaxkladd för att inte rosta i kartongen. Inte gynnsamt för bra bromsverkan så att säga :-D
Sen tar det några mil att köra in bromsbeläggen så att anliggningen blir 100% Förklarar dock inte felkoden..
Slimen2 skrev: tor 06 jan 2022, 22:11 ..Japp jag har torkat rent skivorna innan ja satte dit dem. ..
Du måste använda något lösningsmedel som löser upp fett. Typ bromsrengöring eller T-sprit eller nåt sånt.
Avfettning kan nog ge flottig yta innan den har avdunstat helt
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Det står inget om att du har bytt bromsbeläggen också.
Om du nu har kvar de gamla så har de förmodligen format sig efter "spårigheten" som brukar uppstå på gamla skivor.
Och då lär det inte bli mycket anliggningsyta mot nya släta skivor innan beläggen har nött in sig
Bakbromsarna står bara för typ 20% av bromsverkan så försvinner nästan all bromsverkan efter service på bakbromsarna måste nåt ha hänt med huvudcylinder/ABS eller så är det luft i systemet (märks på att pedalen känns "fjädrande" och tar längre ner än vanligt)
Det finns faktiskt en risk med att motionera bromskolvarna; har man smutsig bromsvätska så skulle partiklar teoretiskt kunna tryckas tillbaka till ABS-enheten och sätta igen ventilerna där.
Skadad kolvtätning i huvudcylindern enligt inlägget ovan brukar resultera i att pedalen sjunker sakta när man håller konstant tryck på den.
Been there, done that. Men det var inte på en Volvo ;-)
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]