Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

För ungefär en månad sedan så stannade bilen när jag var ute och körde, sen startade den och så körde jag hem och stängde av bilen, dagen efter startade den inte.

Jag har soppa fram till motorn, men ingen gnista!
Jag har kollat signalen från vevaxelgivarn till styrboxen, där får jag en fin växelspänning, men från styrboxen till tändmodulen vet jag inte hur signalen ska se ut, nån som har idé om hur den signalen ska se ut?
Varvräknaren rör sig inte!

Tacksam för svar! 
Du har möjligtvis inte bytt rotor eller fördelarlock nyligen? Det cirkulerar dåliga fördelalock på marknaden. Kolla om du har gnista med ett tändstift direkt på tändspolen. Vad jag vet är tändmodulen i princip en förstärkare så den ska bara förstärka signalen från tändaren till tändspolen.
Mät spänningen på båda sidor (1 och 15) på tändspolen. Anslutning 15 (tändningsström) ska vara spänning alltid med "tändning på" mellan 15 och jord och/eller när startmotorn är på. Är där spänning (12V) på 15 kollar du mellan 1 och jord. Det kan vara spänning med tändning på, men där ska vara pulserande spänning (eller blinkade provlampa) när startmotorn är på.

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]