Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev: lör 18 dec 2021, 23:03 Då ska det verkligen inte vara några problem, du borde också ha nån form av garanti på reparationen. Boka felsökning!
Att du inte är självmekare är bara att gratulera, då slipper du den förbannelsen iaf Bild
:-D
Är det som sagt skadligt för bilen om man inte gör något åt det direkt? Bara en felsökning går ju lös på 3700, mindre skoj just nu före jul om det inte är garanti eller något annat när man precis pyntat in en självrisk på 5500:-....
Nej, den verkar sänka sig till ett läge som är ungefär som "dynamiskt" efter 24h.
Vet som sagt inte om det var så här innan kompressorn gick och byttes. Har dock för mig att bilen stått i lägre lägen då och då men att jag trodde det var någon automatisk reglering efter ojämnheter i vår lutande uppfart. Har inte reflekterat över det förrän varningensmeddelandet kom nu under kallperioden när kompressorn gjort sitt som sagt...
Highlander skrev:BildJag gjorde den resan också med min XC90 -16 och där var enligt mekanikern kompressorn redan bytt en gång till en beggad likadan (Volvia praxis tidigare tydligen). Nu byttes kompressorn till en ny, senaste versionen, som ska fungera bättre...

Min gick på Volvias maskinskadeförsäkring, som gäller upp till 15000 mil.

Däremot ser jag nu en vecka senare att bilen sätter sig en del när jag inte använt den på någon dag. Vet inte om jag har läckage i ngn bälg isf eller om det är att bilen reglerar sig efter vår lutande uppfart :-/ ?? Har inte tänkt på det tidigare så jag vet inte om det varit så innan. Någon som vet??
Jag är inne på min andra V90 med luftfjädring och har inte haft några problem med den. Att den sjunker ner när den blir stående får väl anses som normalt på alla bilar med luftfjädring?!
Ingen aning faktiskt 🤷‍♂️Har inte haft luftfjädring på Volvo tidigare, hade det på en Audi A6:a men la nog aldrig märke till det i så fall eftersom den såg sänkt ut hela tiden…
TommyP86 skrev: ons 29 dec 2021, 23:00 Nä, det ska inte sjunka ihop, för då läcker det. Oavsett bilmärke.
Så du menar att det varit fel på båda nya bilarna? Antar att dämparna återgår till standardläge när bilen stängs av, har du innan haft hårdare läge så är det ju alltid tillbaka sen på standard vid start. Nu pratar v inte om några större höjder, men så pass att man ser det, kanske upp till 10 mm.
Nja, så här som det såg ut när den stått still några dagar under julen är nog inte helt normalt…
Frågan är varför den sjunker ner mer fram än bak? Tyngden av motorn? Är det tecken på att läckaget är fram?
0D2E93C8-58CD-4A99-A181-993746252974.jpeg
0D2E93C8-58CD-4A99-A181-993746252974.jpeg (2.7 MiB) Visad 1460 gånger
Hej, har fått meddelandet "nivåreglering service" några ggr under vintern. Samtliga gånger har det varit under - 15°c. Vid nästa start har meddelandet varit borta.

Vet ni om det är samma typ av kompressor i V90 cc som Xc90.
Mvh
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]