Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaceuser
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att D2 motorn (på 1,6 l väl) är en Fordmotor, och om det är sant så skulle jag personligen hellre välja en D3. Volvo gör bra motorer, och mina gamla erfarenheter av Ford är inte så goda, även om de kan ha lärt sig genom åren de också.

//LG
av berrabus
spaceuser skrev:Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att D2 motorn (på 1,6 l väl) är en Fordmotor, och om det är sant så skulle jag personligen hellre välja en D3. Volvo gör bra motorer, och mina gamla erfarenheter av Ford är inte så goda, även om de kan ha lärt sig genom åren de också.

//LG
På tal om att göra bra motorer, vilket företag är det som gjort VEA-motorn och är det en bra motor?
Användarvisningsbild
av spaceuser
På tal om att göra bra motorer, vilket företag är det som gjort VEA-motorn och är det en bra motor?
Jag vill minnas att VEA (Volvokonstruktion) hade en del bekymmer i början, som du säkert kan söka fram mer info om här i forumet. Jag stod själv i valet under 2015 om jag skulle välja VEA dieselmotorn eller den beprövade 5 cyl motorn. Det blev den senare, och jag ångrar inte det valet.

//LG
av berrabus
spaceuser skrev:Jag vill minnas att VEA (Volvokonstruktion) hade en del bekymmer i början, som du säkert kan söka fram mer info om här i forumet. Jag stod själv i valet under 2015 om jag skulle välja VEA dieselmotorn eller den beprövade 5 cyl motorn. Det blev den senare, och jag ångrar inte det valet.

//LG
Så är det. Volvo har gjort VEA-motorn och de första 2-3 årsmodellerna har en hel del problem med bla oljeförbrukning, EGR och balansaxlar. Var bara en inflikning ang att Volvo gör bra motorer :)
Användarvisningsbild
av MartinS
spaceuser skrev: ons 05 jan 2022, 19:46 Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att D2 motorn (på 1,6 l väl) är en Fordmotor, och om det är sant så skulle jag personligen hellre välja en D3. Volvo gör bra motorer, och mina gamla erfarenheter av Ford är inte så goda, även om de kan ha lärt sig genom åren de också.

//LG
Jag rättar dig, 1.6 D2 motorn är från PSA gruppen, alltså fransk, och välbebrövad.
Användarvisningsbild
av spaceuser
MartinS skrev:
spaceuser skrev: ons 05 jan 2022, 19:46 Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att D2 motorn (på 1,6 l väl) är en Fordmotor, och om det är sant så skulle jag personligen hellre välja en D3. Volvo gör bra motorer, och mina gamla erfarenheter av Ford är inte så goda, även om de kan ha lärt sig genom åren de också.

//LG
Jag rättar dig, 1.6 D2 motorn är från PSA gruppen, alltså fransk, och välbebrövad.
Bra att du rättar mig :-)

//LG

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]