*pettson* skrev:CarMan skrev:lasse_t5 skrev:hmm verkar dock som det är vanligt att förrångaren läcker pga korrision av smuts mm som fastnat där..enda trösten känns det som ,om nu det är konstaterat läck både på evaparatorn o värmepaketet är att jobbet för byta båda underlättas då de sitter på samma "dumma" oåtkomliga plats..
det fassnar ingen smuts i din förångare då du har partikelfilter, du har inte asmma problem som det är på 850 där det är vanligt med förångare.
först och främst.. det är visst vanligt med förångare till volvo BÅDE 850 och 70 serien..hur mycket partikelfilter du än har så dödar du inte bakterietillväxten.. vars avföring fräter på aluminiumen.. möjligen ser inte volvo så många byten av förångare,, men det kan lika gärna bero på oviljan som en del verkstäder har? samt prisläget..
Ett tips är att INTE Montera en original förångare utan använda en ytbehandlad så slipper man problemet för all framtid..
hävdar starkt motsatsen.
jag har bytt förångare på mängder av 850, men har aldrig bytt åp en enda v70
STÖRSTA BOVEN I DRAMAT ÄR DAMMET FRÅN KOLEN I FLÄKTEN SOM HAMNAR PÅ FÖRÅNGAREN & DÅ FRÄTER DET.
När man monterar volvos orginal sats (en endast förångare) så får man inte bara bättre pris på grejorna, man får med allt som går åt + en plast bit som ska monteras för halva kanalen för självkylningen av cupefläckten, detta ör att minska mängden "kol dam" som hamnar på förångaren.
jag vet inte om dom bytt matrial o kolena eller ej, men jag tror det, då felet inte är vanligt på V70. det finns andra ställen som är mycke vanligare. Torkfilter eller att det länger i en koppling på kondensorn, slangen mellan kondensor & kompresor har på dom tidiga v70 en tendens att ge sig & sen så kan man ju som vanligt få ett stenskott i kondensorn.
har bytt mycke på v70, men aldrig förångare som sagt, anser då inte att det är vanligt.
har vid ett tilffälle monterat en pirat förångare på en 850, när volvo inte kunde frambringa några. (kommer ej ihåg fabrikatet) men passformen var dålig !