Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennethNorling
Är det någon av er där ute som har koll på var relä till bränslepumpen sitter på en V70 2.4D 2010?
När jag startade bilen häromdagen så stannade den efter typ en sekund.
Därefter tänder den inte igen när man kör startmotorn.
Funderar på säkring alternativt relä till bränslepump eller liknande.
Idag konstaterade jag att det inte kommer någon ström till kabeln till pumpen.
Säkringen är hel och det kommer ström dit när man kör startknappen.
Det bör väl sitta ett relä mellan säkring och pump?
av Doomis
Det är ett inbyggt relä i CEM och det är alltid spänning till säkringen när tändningen är på.

Troligtvis är den någon motorkomponent i ECMs styrsystem som får CEM att inte skicka ut spänning till pumpen snarare än att det inbyggda reläet är paj.
av KennethNorling
Tackar bägge två! Spänning till säkringen kommer när jag trycker på startknappen, det bör ju därmed gå spänning vidare bak mot pumpen tänker jag. Har kopplat in en OBD läsare men får inte fram någon felkod. Om någon komponent är trasig, bör inte det visas som felkod då? Min tanke var att jag skulle fortsätt att felsöka och se om det kommer ström till relät. Får inte fram så mkt bilder men har hittat på bildelsbasen detta som ser ut att sitta under bilen någonstans med tanke på hur den ser ut

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -30792789/
av Doomis
Fast det där är inget relä utan en styrenhet som oftast finns på en bensinare. Din årsmodell av bränsle-styrning har inte nån sån styrenhet.
av Doomis
Jag är inte den som är den men... Bränslepumpen sitter i matarpumpen på motorn, Du har en sk Commonrail-dieselmotor. Dränkpumpen i tanken har till uppgift att under en viss tid vid start reglera ett litet förtryck, Det är helt normalt att du kanske inte har spänning på dränkpumpens plusmatning, det sitter en backventil som håller systemtrycket jämnt vid start normalt.
Användarvisningsbild
av apersson850
KennethNorling skrev:Spänning till säkringen kommer när jag trycker på startknappen, det bör ju därmed gå spänning vidare bak mot pumpen tänker jag.
Säkringen sitter före reläet, så du kan ha spänning på säkringen, och in till reläet, utan att det går vidare till pumpen. Om inte reläet är draget, alltså.
av KennethNorling
@Doomis, fast det är bra att du är den som är den då jag söker hjälp :-) ok det förklarar säkert varför det är svårt att hitta något om relä och styrenhet till bilen. Jag gissar med det du säger att pumpen sitter i tanken, vad är det för ngt då som sitter utanpå tanken, under bilen, med två ledningar i toppen och kontaktstycke? Om det är en motorkomponent, bör inte det visas i en OBD läsare?
av Doomis
Det är bränslefiltret med sin förvärmning som sitter där.
Sen beror det väldigt på vilket sorts OBD läsare du har. Felet behöver inte sitta i ECU, det finns en hel del andra saker och kriterier som måste uppfyllas för att motorn ska starta.

Tror att det är läge att byta generator[…]

Precis. Där gäller en gång om &ari[…]

Råd vid punktering

@StefanN , Som Vianor då, fast jag ser inte[…]

B21A drar över 4 liter milen

Du måste mäta ventilspelet, annars &quo[…]