Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

4247kr/mån i genomsnitt utan kontantinsats får man en polestar 2 single motor för
Bilagor
02BCA048-6122-4D3E-9D1D-0DD2A7DCAEEE.jpeg
02BCA048-6122-4D3E-9D1D-0DD2A7DCAEEE.jpeg (704.16 KiB) Visad 205 gånger
Det kan aldrig bli billigare att köpa en ny bil för 500k än att åka vidare i 10år i din gamla bil, om du så tankar el gratis.

Och de där leasingen, jag har kollat på ett par, och med 1500-2000mil per år + vinterdäck + awd + lite annan utrustning hamnar leasingen uppemot 6,5-7k i månaden +´en kontantinsats hos vissa. Så självklart blir det billigare att åka vidare i den gamla bilen för 50k.
och med vinterdäck awd och lite lullull är den ju 150k dyrare, men visst vill man bara åka rakt fram och inet bryr sig kan man ju ta en MG el vad de nu hette, går väl att leasa för typ 3k i månaden om man skiter i vinterdäck och kör 1000mil typ
Tompamannen skrev:Okej, en Polestar 2 kostar 5495:- att privatleasa per månad, och då ska du betala 130,000kr kontant också. Kan man inte köpa ganska mycket bensin för detta? Känns som att du missar värdeminskningen/privatleasingkostnaden, vilket alternativ man nu väljer.
100mil per månad i en bensinbil som drar en liter per mil är ju ganska långt ifrån 5495/mån+130,000 kontant. Eller tänker jag fel?
Det finns inte på min karta att en elbil som kostar mer än vilken medelmåttlig 10K-bensinbil som hellst skulle rulla billigare. Även om man köper en gammal leaf eller vad man nu kan hitta på marknaden så börjar ju dessa på +100K och då har du minst 12-15%/år i värdeminskning.
Vi pratade om begagnade bilar!! Jag menar att det kommer vsra betydligt med ekonomiskt att köpa en begagnad Elbil för säg 80k än en bensinbil för 10-20k. Begagnade elbilarna behöver alltså inte bli lika billiga som fossilbilar för att de ska vara billigare sett till ägande på några år.

Att köpa en Polestar 2 är mer ekonomiskt än att köpa en liknande ny bensinbil. Men såklart inte (p.g.a värdetappet främst) i klass med en begagnad gammal bil man kan få för 10-20k!
Men de är ju inte ens jämförbara, vi pratade om ekonomin kring begagnade bilar. Att jag drog in min var för att ge exempel på kostnaden för elen och sånt.
Derank skrev:Det kan aldrig bli billigare att köpa en ny bil för 500k än att åka vidare i 10år i din gamla bil, om du så tankar el gratis.

Och de där leasingen, jag har kollat på ett par, och med 1500-2000mil per år + vinterdäck + awd + lite annan utrustning hamnar leasingen uppemot 6,5-7k i månaden +´en kontantinsats hos vissa. Så självklart blir det billigare att åka vidare i den gamla bilen för 50k.
Det kan mycket väl vara fel, om man kör en del mer än "normala" 1200 mil per år.
Kräver ca 50k besparing per år om du räknar på att den gamla bilen du har är värd 0kr och du inte kommer behöva några dyr reparationer på den på 10 år.

Men i verkligheten blir det en bra bit mindre än 50k besparing per år som du behöver. Om du t.ex räknar med att en äldre bil kräver/kostar mer i reparationer. Lägg till extra skatt på det så kommer du några tusenlappar per år närmre också.

Räkna in de kommande höjningarna på bensin närmsta 10 åren blir det ännu mer troligt att det faktiskt inte blir billigare med den gamla bilen.

Men, det vettigaste ekonomiskt är att köpa en begagnad elbil. Blir mer och mer vettigt då fler passande modeller närmsta åren kommer ner i pris.
Derank skrev:och det står ju klart och tydligt att man betalar den förhöjd avgiften tills det att bonusen är utbetald
Men när den kommer betalar du lägre. Min månadsavgift nu för den dyrare Polestar 2an har hamnat på 4400kr/månaden. Leasingbolaget fick in pengarna i december. Det blev två månader senare p.g.a försening, men då delades ju de 70k på de kommande 28 månaderna istället för på 30.
Minskningen på 70k är dessutom ex moms så ink moms minskade det med 3125kr/månaden.
Derank skrev:och det står ju klart och tydligt att man betalar den förhöjd avgiften tills det att bonusen är utbetald
Precis, ~6200kr/mån. Inte 145.000kr som det stod i inlägget ovan.
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 12:42 En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år.
Kör man på el samma sträcka (och kan ladda hemma eller på hyrd p-plats) kommer man hamna på ca 200-300kr per månad för samma sträcka.
3.50 /kWh låg min senaste elräkning på (kom idag) och så hade jag fått gå upp i huvudsäkring så en tusing hade strömmen kostat per månad

Sen stänger Tyskland 3 reaktorer nu och resten under året så jag räknar med betydligt högre pris framöver

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 12:42 En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år.
Kör man på el samma sträcka (och kan ladda hemma eller på hyrd p-plats) kommer man hamna på ca 200-300kr per månad för samma sträcka.
3.50 /kWh låg min senaste elräkning på (kom idag) och så hade jag fått gå upp i huvudsäkring så en tusing hade strömmen kostat per månad

Sen stänger Tyskland 3 reaktorer nu och resten under året så jag räknar med betydligt högre pris framöver
Det var dyrt. Jag hamnade på totalt snitt på ca 200 öre/kWh plus 60 öre/kWh från nätägaren. Men har halva det priset på billaddningen.
Laddat på de billiga timmarna under natten så det har dragit ner snittet.

Vad har du för avtal? 3.50kr/kWh låter högre än de flesta jag hört från.
Väldigt få behöver gå upp i huvudsäkring p.g.a elbil. Att ha en laddare som klarar att effektbalansera räcker oftast.

USA har börjar leverera mer gas till Europa nu när Ryssland kapat leveranserna
Det har stabiliserat priset på gas lite även fast det fortfarande är högt. Jag tror vi klarar oss från att ha så högt vi haft i december, men att det kommer vara betydligt högre än förra årets rekordlåga vinterpriser.
  • 1
  • 284
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 445
V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, hu[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel