- tis 04 jan 2022, 21:55
20211119_150422.jpg (5.87 MiB) Visad 494 gånger
20211213_123414.jpg (3.75 MiB) Visad 494 gånger
Någon dag efter att jag köpte min V70 -05 2,5T så började motorlampan att lysa.... jag hörde att det läckte lite grann ungefär vid katalysator och ägaren innan hade bytt katalysator 2 månader innan köpet av bilen. När jag hissade upp bilen så upptäckte jag och en kompis att lambdasonden satt åt fel håll så nu har jag bytt håll på katalysatorn och trodde att allt var bra. Körde bilen kanske 10 mil och sen började lampan att lysa igen... visst sitter lambdan åt fel håll på första bilden? Den bakre lambda ska väl sitta efter katten för att hålla koll så den renar som den ska?
På bild så syns felkoderna som jag fick ut innan jag bytte håll på katten.
När jag googlade på felkoden c400 så fick jag flera träffar på folk som haft problem med läckande bensintank, och slangen till påfyllningsröret på min bil har en spricka samt att packningen till bensinlocket är helt södändervittrat, kan detta tända motorlampan?
Eller att det är en biltema "sport katalysator" som är problemet?
Skall tilläggas att ingenting märks När jag kör, den går hur bra som helst! Men någon anledning finns det ju att den tänder motorlampan...
Mvh
På bild så syns felkoderna som jag fick ut innan jag bytte håll på katten.
När jag googlade på felkoden c400 så fick jag flera träffar på folk som haft problem med läckande bensintank, och slangen till påfyllningsröret på min bil har en spricka samt att packningen till bensinlocket är helt södändervittrat, kan detta tända motorlampan?
Eller att det är en biltema "sport katalysator" som är problemet?
Skall tilläggas att ingenting märks När jag kör, den går hur bra som helst! Men någon anledning finns det ju att den tänder motorlampan...
Mvh