Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1481715
Bakgrund

Bilen har gått 34 000 mil. Någon gång i höstas märkte jag att bilen började tappa kraft och varvade högt när man försökte accelerera. Man fick liksom gasa mjukare och låta den accelerera långsamt för att komma någon vart, och för att inte varvmätaren skulle gå i taket. Men det var inte så farligt och gick ändå att köra.

Nu precis inför nyår däremot så blev den helt kraftlös. Varvade tokhögt varje gång man tryckte ner gasen och man kände att motorn inte hade någon kraft. Gick att accelerera upp försiktigt till 100-110 men blev det uppförsbacke så sjönk hastigheten då bilen helt enkelt inte orkade dra. Försökte man ge mer gas i en uppförsbacke så bara varvade den högt upp mot röda strecket utan att lyckas accelerera.

Felsökte med en kompis som har verkstad. Visade bara två motorfelkoder, sensor för koppling och fläkt till motorn. Kompisen rengjorde den där kopplingsgivaren tror jag att det är samt tog ut hela spjällhuset och rengjorde, smörjde och lagade ett hål i någon box mellan luftfilter och spjällhus. Inget av detta hade någon effekt.

Jag köpte rengöring för insprutningssystem som man häller i tanken. Tankade fullt och for iväg. Tio minuter senare på landsväg hör jag världens smäll och hela bilen hoppar till. Därefter går bilen bra igen som av magi. Perfekt tänker jag, det var någon skit i insprutningen som lossnat.

Men säg den lycka som varar. Nu märkte jag i stället att det inte gick att växla när motorn var på. Med bilen avstängd kunde man lägga i växel men när motorn gick var det nästan (inte helt omöjligt). Eftersom jag var tvungen att ta mig hem så fortsatte jag dock köra och lyckades nödväxla på olika sätt. Efter ytterligare körning hör jag en till smäll. Bilen börjar gå lite konstigt igen men inte lika illa som tidigare. Körningen går bra så länge det är landsväg. När jag börjar komma in i samhället och närmar mig hemmet och måste stanna i korsningar och växla när så fastnar jag eftersom det inte går att växla. Bilen får motorstopp och bilarna bakom mig tutar. Jag rycker i spaken och försöker desperat få i växel, försöker lägga i med motorn av och starta men bilen går knappt igång. Till slut lyckas jag komma iväg i en bil som rycker av bara satan. Efter ytterligare ett stopp stannar den helt, drar ingenting alls utan står bara och rycker och skakar på tomgång. Nu går växelspaken dock lätt i men det finns inget drag någonstans. Får ringa bärgning som kör hem bilen.

Problemet

Så läget nu är att bilen inte drar på någon växel och står och rycker/vibrerar kraftigt på tomgång. Har försökt läsa på och verkar som att om man har tur kan det vara drivaxel som gått sönder. Vad tror experterna? Kan det vara det eller är det risk att hela lådan pajat?
#1481741
Du skrev: Någon gång i höstas märkte jag att bilen började tappa kraft och varvade högt när
man försökte accelerera. Man fick liksom gasa mjukare och låta den accelerera långsamt för
att komma någon vart, och för att inte varvmätaren skulle gå i taket.
Detta är typiska tecken på kopplingshaveri.
Märklig kompis som har verkstad och inte insåg att kopplingen rasar snart?
Vill du testa kopplingen när du köper en manuel bil så kör du 30 på tvåan, frikopplar
gasar som fan och lägger i trean sedan. Då ska växellådan hugga till direkt och
bilen skjuta iväg som en raket om allt är ok. Din gjorde precis tvärtom och är tecken på kopplings ras.
#1481895
Utan att riva isär och titta efter är det svårt att veta att bilen bara är skrot -- men jag tror också det.

Det som händer när du kör med slirande koppling är att mycket energi (värme) förs över till svänghjulet. Det gör att svänghjulet blir för varmt och förstörs. Du behöver då byta både koppling och svänghjul. Efter ett tag brukar kopplingen haverera totalt. Det gör att du då antingen inte kan frikoppla, eller att du helt tappar drivningen. Båda brukar resultera i behov av bärgning.

Har kopplingen låst sig och du försöker växla utan att kunna frikoppla kommer växellådan att få stryk. Du kommer rätt snabbt att förstöra synchringar, men även kugghjulen i lådan kan gå sönder. Står du illa till kan du lägga i 1:an och köra därifrån på startmotorn. Det brukar gå att komma i alla fall ett antal meter. Men sedan bör bilen bärgas.

Kan du skruva själv (eller har någon kompis som kan hjälpa dig) så kan du riva bort lådan och titta efter hur mycket som gått sönder. Det lär vara en del baserat på din beskrivning. Lådan kan ha klarat sig, men svänghjul och koppling torde behöva bytas. Det är inte omöjligt att mer gått sönder, vilket kan medföra behov av motorbyte.

Om du behöver leja bort arbetet är det fullt möjligt att arbetet kostar mer än vad bilen är värd. Kanske kan någon göra ett komplett motorbyte för en rimlig kostnad.
#1481896
Frågan är ju om det kanske är värt en undersökning på någon liten verkstad för att avgöra vad som är fel och få ett prisförslag. Bilen har servats noggrant helt enligt schema så länge jag haft den och tidigare ägaren verkar i huvudsak följt schemat samt även bytt många andra grejer. Kamrem är bytt för 5000 mil sedan. Även motorfästen. Multirem nyligen. Stiften bytta nyss (trodde först de var orsaken till dåliga kraften). Ny vindruta nyss. Bytt bromsskivor, belägg, backar och bromsolja de senaste två åren. Är nöjd med bilen och den har känts pålitlig.

Köper jag en "ny" bil så är det alltid en osäkerhet om vad som är fel med den. Kanske får bita i det sura äpplet och skrota eller sälja som reservdelar, men vill nog få ett prisförslag först. Eller så är det bäst att bara skrota och köpa helt ny bil, vilket jag aldrig gjort och nog egentligen inte har råd med.
#1481906
Om det är värt kostnaden eller inte kan bara ägaren svara på. :-)

Jag är rätt övertygad om att du kommer att vara tvungen att riva isär motor och växellåda innan du kan få en korrekt uppfattning om vad det hela kostar att reparera. Tänk på att det att en V70 -05 med dryga 30.000 mil bör gå att hitta för 20.000 SEK. Det gör att i alla fall jag inte skulle lägga några större summor på en reparation.

Det är fullt möjligt att du kan hitta en mindre verkstad som kan göra det för en rimlig penning. Om du har några lämpliga verkstäder i närheten skadar det inte att fråga.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]