Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irrblosset
"Ja, nån som vet vad bilprovningen säger om att man svetsar i fjödersätet i fram?
Fick nedslag idag på en av mina bilar idag,
gubben lyckades hitta ett rosthål efter att han hade gått lös med sin hacka allt va han orkade...

Mvh Robert den snåle som inte vill köpa ett nytt fjädersäte"

Det där är så jävla typiskt...!
Dom ligger på som hackspettar och bara SKA ha hål i bilar som är äldre än 7 år.
Dom kämpar och kämpar och lyser verkligen upp när dom tillsist lyckas...
Jag ska bedriva ett krig mot svensk bilprovning... *morrar*
av Udenius
jag vet inte om jag håller med föregående talare. jag tycker det är bra så länge de anmärker på vettiga saker, om bärande detaljer är sönderrostade, om det finns glapp i leder etc. kan jag acceptera anmärkningarna rakt av, hellre det än haveri! (min sambos bil rasade samman för ett par månader sedan då en spindelled hoppade isär, blev totalhaveri, en månad efter godkänd besiktning :evil: )

men om det gäller anmärkningar som sprickor i framrutor, felaktigt ljud på signalhorn, otillräcklig skyltbelysning och sånt tjafs så är jag mer splittrad, det hör mer till de tider då de kollade att stänkskydden satt på plats ...

// Andreas
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Udenius skrev:jag vet inte om jag håller med föregående talare. jag tycker det är bra så länge de anmärker på vettiga saker, om bärande detaljer är sönderrostade, om det finns glapp i leder etc. kan jag acceptera anmärkningarna rakt av, hellre det än haveri! (min sambos bil rasade samman för ett par månader sedan då en spindelled hoppade isär, blev totalhaveri, en månad efter godkänd besiktning :evil: )

men om det gäller anmärkningar som sprickor i framrutor, felaktigt ljud på signalhorn, otillräcklig skyltbelysning och sånt tjafs så är jag mer splittrad, det hör mer till de tider då de kollade att stänkskydden satt på plats ...

// Andreas

Naturligtvis fyller besiktningen en viktig funktion.
Men jag har upplevt att gubbarna/kärringarna på besiktningen verkligen lyser upp när dom ser att det kommer en "gammal" bil. Dom blir överlyckliga. Jag ger min fan på att dom har vadslagning i fikarummet om hur många hål dom kommer att lyckas hacka upp i underredet... *ironi*
Lite sur kan man väl få bli när dom bedriver hackspettning på 245:an från 1988?
Och lika var jag, varje gång dom sorgset gav upp och insåg att det inte gick att få hål... *mo ha ha haa*
av Udenius
jodå, jag blir också sur när de hittar fel på mina bilar, då det innebär en massa besvär och en del pengar att få dem att rulla åter ett år.

men det hela handlar väl om hur länge man tänker ha sina gamla kärror, om man försöker hålla liv i dem "ett år till" eller behålla dem en längre tidsperiod, skall man behålla dem är det ju bara tacksamt om man kan åtgärda rost i ett tidigt skede så spar man ju sig själv en massa arbete ...

sen är ju allt beroende på vad för typ man träffar på, var in med mercan på ombesiktning/efterbesiktning efter att jag bytt bromsrör, besiktningsmannen gjorde då en komplett ombesiktning och anmärkte bla. på klen parkeringsbromsverkan så det blev ytterligare ett återbesök ... (bromsrören var enda anmärkningen tidigare). han ville också ge mig en anmärkning på stum stötdämpning bak men det lyckades jag få honom att inte notera .... så det finns många kufar också ...

// Andreas
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Udenius skrev:jodå, jag blir också sur när de hittar fel på mina bilar, då det innebär en massa besvär och en del pengar att få dem att rulla åter ett år.

men det hela handlar väl om hur länge man tänker ha sina gamla kärror, om man försöker hålla liv i dem "ett år till" eller behålla dem en längre tidsperiod, skall man behålla dem är det ju bara tacksamt om man kan åtgärda rost i ett tidigt skede så spar man ju sig själv en massa arbete ...

sen är ju allt beroende på vad för typ man träffar på, var in med mercan på ombesiktning/efterbesiktning efter att jag bytt bromsrör, besiktningsmannen gjorde då en komplett ombesiktning och anmärkte bla. på klen parkeringsbromsverkan så det blev ytterligare ett återbesök ... (bromsrören var enda anmärkningen tidigare). han ville också ge mig en anmärkning på stum stötdämpning bak men det lyckades jag få honom att inte notera .... så det finns många kufar också ...

// Andreas

Jag fixade två stycken 2:or till 1:or istället, på en 164 en gång, genom att på det klassiska viset bära kort kjol och smink...
Tro det eller ej, men det funkade faktiskt... :roll:
av Udenius
Haha, det funkar säker hos vissa ja.

Kör jag med kortkort och smink blir det nog körförbud och polisanmälan som resultat, om man inte träffar på rätt kille förstås :)

Var in och besiktade en rutten 245:a med tillhörande husvagn, två riktiga folkraceobjekt för ett antal år sedan. Till sak hör att det bodde råttor i baksätet på kärran samt att husvagnen i princip saknade bromsverkan på ena hjulet (liksom luft för den delen). Råttbajs tilltalade visst inte besiktningsmannen så han provkörde inte ens bilen ... gick igenom utan snack, även om listan "bra att veta" var lika omfattande som DN´s söndagsupplaga ... så kan man inte anspela på sex kan man alltid vara en riktig slusk, då vill de inte ha en tillbaks :D

// Andreas
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Udenius skrev:Haha, det funkar säker hos vissa ja.

Kör jag med kortkort och smink blir det nog körförbud och polisanmälan som resultat, om man inte träffar på rätt kille förstås :)

Var in och besiktade en rutten 245:a med tillhörande husvagn, två riktiga folkraceobjekt för ett antal år sedan. Till sak hör att det bodde råttor i baksätet på kärran samt att husvagnen i princip saknade bromsverkan på ena hjulet (liksom luft för den delen). Råttbajs tilltalade visst inte besiktningsmannen så han provkörde inte ens bilen ... gick igenom utan snack, även om listan "bra att veta" var lika omfattande som DN´s söndagsupplaga ... så kan man inte anspela på sex kan man alltid vara en riktig slusk, då vill de inte ha en tillbaks :D

// Andreas
*Asgarv* :D
Undrar om det faktiskt ÄR någon som k*****t sig till ett blankt besiktningspapper... *funderar*
av *pettson*
Irrblosset skrev:
Udenius skrev:Haha, det funkar säker hos vissa ja.

// Andreas
*Asgarv* :D
Undrar om det faktiskt ÄR någon som k*****t sig till ett blankt besiktningspapper... *funderar*
kan jag mycket väl tänka mej att det har hänt..

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]