Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
least skrev:Waze har inga planer på att lansera sin app för Android Automotive. Detta kan ändras imorgon, så klart.
AA är dock en speglingsfunktion, appen körs på Android-telefonen och speglas till bilen.
Carplay fungerar även den som en spegling av telefonen.

AAOS är däremot ett helt operativsystem, och kan köra apparna direkt på bilens hårdvara.
AA som redan finns, och Carplay som kommer, körs som appar i AAOS.
Google äger Android Automotive.
Google äger Waze.
Google äger Google Maps.
Google Maps samlar in data från folk som använder bland annat Waze.
Google gillar att samla data.
Google gillar att fler använder Waze, och Google maps såklart.
Så det känns som en fråga om När och inte Om Waze kommer till ANdroid Automotive.

Man kan aldrig veta nej men om vi nu kan få mer spridning på Automotive till andra tillverkare av bilar så, gäller det ju att ha vettigt utbud på vägen dit.
Google är inte dumma, den saken är klar. Dock kan det ju finnas saker som inte är färdigt i AUtomotive än så att man inte vill släppa Waze och liknande innan alla delar är klara.

Först verkade det ju som att Waze inte skulle dyka upp i Android Auto heller men så plötsligt... Pågår säkert mer bakom kulisserna än vad man vill kommunicera utåt, av konkurrenshänsyn.

Något som förbryllar mig, på riktigt faktiskt, är hur Tesla kan ligga så långt efter på denna punkt. Saknar all form av Android Auto och Apple Carplay och inga tredjepartsprogram. Jag som följer runt lite i olika forum om olika bilar, främst batteribilar (för att se vilket håll vindarna verkar blåsa om ett antal år när det är dags för bilbyte här), märker att det finns en stigande irritation över sådana saker där.
Och irritationen över saknaden av program med mera finns hos alla möjliga tillverkare av modernare så kallade 'smarta' bilsystem. Jag tror en bra väg där för många kommer att vara system typ Google Android Automotive, där man kommer få mycket på 'köpet' i form av utvecklare, bakomliggande strukturer med mera. Kraven från användarna stiger ju där helt klart, vilket även märks tydligt här.
Man vill kanske inte främst ha sina spel och sådant men just smarta navigationssystem, hantera parkeringar, poddar, radioprogram, spellistor med mera och i en föränderlig värld måste dessa ju hållas konstant uppdaterade samtidigt som säkerheten måste bibehållas.

Vi såg ju alla hur det gick för Pyttemjuk att lansera sin egen 'appstore' för sina fönstertelefoner, som sedan fullständigt gick i backen, på grund av bland annat problemen med tillgänglighet, uppdateringar med mera.

Lite lång utläggning kanske men det dök upp en hel del tankar såhär efter lunch.
av least
Det faktum att Google äger många delar av mjukvaran betyder dock inte att de olika utvecklingsteamen samarbetar.

Min erfarenhet när jag varit inblandad i utvecklingsprojekt med Google som ägare är att man inte fokuserar på synergieffekter, man tillämpar en form av organisk evolution/konkurrens.
De projekt som fungerar bra får utvecklas och kan i vis mån ta över näraliggande projekt.
De projekt som fungerar suboptimalt läggs ner, och man tar erfarenheterna vidare till nästa liknande projekt.

Waze är dock lite speciellt då grunden till det projektet kommer från ett uppköpt bolag, och mycket lite av dess funktionalitet har anpassats till Google Maps.
av DirkDigglas
Men! Varför använda Waze istället för inbyggda google maps?[/quote]

Jag tycker att Waze är betydligt bättre än Google Maps, har du testat?

Enligt chatt på Volvos hemsida fanns waze att ladda ner som app till Google infosystem idag!?
av Lockis
Nu pratar jag iofs ur ett hybrid perspektiv. Men då finns det en fördel med att köra på inbyggda gps framför Waze då förbrukningen blir bättre.
av Lockis
Varför envisas folk med att säga att Google äger android? Det stämmer inte. Android är en öppen källkod. Har Google hjälpt till att driva utvecklingen? Absolut. Men dem äger varken android eller android automotive. Det är tillgängligt för alla att göra sin egna version. Vilket jag antar att Volvo faktiskt gjort.
av Xanthopteryx
Google köpte upp Android Inc, med ägaren Andy Rubin, 2005.
Google fortsatte utvecklingen av Android som börjat av Andy Rubin i Android Inc.
Google äger Android.
Google utvecklar Android Automotive.

Att det sedan är mer komplext i och med AOSP är en annan femma, men det är fortfarande i grunden Google som har sitt paraply över det hela.

Android Automotive är utvecklad av Google och Intel, tillsammans med bland annat Volvo och Audi.
av Lockis
Xanthopteryx skrev: tis 04 jan 2022, 18:18 Google köpte upp Android Inc, med ägaren Andy Rubin, 2005.
Google fortsatte utvecklingen av Android som börjat av Andy Rubin i Android Inc.
Google äger Android.
Google utvecklar Android Automotive.

Att det sedan är mer komplext i och med AOSP är en annan femma, men det är fortfarande i grunden Google som har sitt paraply över det hela.

Android Automotive är utvecklad av Google och Intel, tillsammans med bland annat Volvo och Audi.
Google må äga varumärket android. Men dem kan knappast kalla sig ägare av OS som har öppen källkod.

Det betyder att du eller jag kan utveckla vårat egna android baserade OS. Men inte äger Google det OSet.

Är det komplicerat? Absolut. Automotive har samma filosofi.
Användarvisningsbild
av bem
Är väl i Google ”Play Butik” som en app som Waze skall gå ladda ner till en Volvo som har Android Automotive. Jag har en sån bil (V90 T6 Recharge 2022). Kollade i Play Butiken i min bils Appar men jag får bara ett snurrande hjul (typ timglas) när jag väljer öppna Play Butiken. Tänkte kolla om Waza fanns att ladda ner och installera där.
Google maps funkar dock nog bra för mig. Jag kör så sällan bil numera och dit jag ska hittar jag utan Google maps.
Använde förr TomTom GO bilnavigeringsapp som jag tyckte var mycket bra. Men Google maps det jag provat kanske är ett strå vassare.
Men vore kul prova Waze. Får väl vänta tills Play Butiken behagar öppna. :-)
/Bo
Bilagor
98F3B693-DD08-45A8-8E76-E4B81652F22C.jpeg
98F3B693-DD08-45A8-8E76-E4B81652F22C.jpeg (4.55 MiB) Visad 531 gånger
38AF4590-FBCF-483C-AF43-47EC6C06CF6A.jpeg
38AF4590-FBCF-483C-AF43-47EC6C06CF6A.jpeg (3.25 MiB) Visad 531 gånger
F70BCF8A-4180-4392-B0C5-35F38D976DA8.jpeg
F70BCF8A-4180-4392-B0C5-35F38D976DA8.jpeg (4.92 MiB) Visad 531 gånger
av Xanthopteryx
Lite off topic men, läser man lite djupare så...är det inte så enkelt. Du får visserligen göra egna varianter. Samtidigt ställs krav på dig. Samtidigt krävs det nästan alltid googlespecifika delar som du inte får modifiera. Samtidigt...
Du är många delar i det här och open source innebär olika saker beroende på vilken licens det hör till. Dessutom är det Google eller gogglekopplade utvecklare som drar fram kommande versioner. Så i praktiken äger Google Android, även fast det är open source, då Google stipulerar spelreglerna. Genom den licens det faller under.
av morfarginko
kanske OT men gillar waze över de andra tjänsterna då den känns mer levande. mkt mer rapporter om olyckor, poliskontroller etc än i andra upplever jag. kör med den på 95% av tiden trots att jag hittar. ibland har den styrt undan mig från div trafikstockningar i city, sparat nån böter för fortkörning också
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]