Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DirkDigglas
Hej,

Jag kör varje dag med Waze (Apple carplay med sladd i min Volvo V90 D4 AWD -18) och tycker den fungerar riktigt bra, är lite nervös att den appen inte går att få in på mina nya bil som kommer i dagarna.

Fungerar det?
av least
Problemet är främst att Apple Carplay inte finns för det androidbaserade systemet ännu...
Användarvisningsbild
av bem
least skrev: tis 04 jan 2022, 08:42 Problemet är främst att Apple Carplay inte finns för det androidbaserade systemet ännu...
Frågan är väl om det nånsin kommer stöd för Apple CarPlay i Volvobilar som har Google Android Automotive infotainment?
Nån som hört nåt om/när det ev. kommer stöd för Apple CarPlay Volvobilar som har Google Android Automotive infotainment? Har läst här på forumet det talats om att stöd skall komma men ingen vet när. Åren går... Till XC40 rena elbil som har haft Google Android Automotive infotainment från början finns ju inte Apple CarPlay än såvitt jag vet och det börjar väl närma sig bortåt 2 år sen XC40 ren elbil kom ut på marknaden?
/Bo
av hiff
bem skrev: tis 04 jan 2022, 09:54
least skrev: tis 04 jan 2022, 08:42 Problemet är främst att Apple Carplay inte finns för det androidbaserade systemet ännu...
Frågan är väl om det nånsin kommer stöd för Apple CarPlay i Volvobilar som har Google Android Automotive infotainment?
Nån som hört nåt om/när det ev. kommer stöd för Apple CarPlay Volvobilar som har Google Android Automotive infotainment? Har läst här på forumet det talats om att stöd skall komma men ingen vet när. Åren går... Till XC40 rena elbil som har haft Google Android Automotive infotainment från början finns ju inte Apple CarPlay än såvitt jag vet och det börjar väl närma sig bortåt 2 år sen XC40 ren elbil kom ut på marknaden?
/Bo
Stöd för Apple CarPlay kommer förhoppningsvis under våren 2022 enligt detta:
https://www.volvocars.com/se/support/la ... odell-2022
Användarvisningsbild
av bem
hiff,
Tack för länken. Då vet jag.
”Apple CarPlay är planerad att lanseras under våren 2022.”
/Bo
av Xanthopteryx
Om det inte gjort det än så förhoppningsvis kommer ju Waze direkt till systemet. Finns ju APIer och öppna testplattformar på nätet där man kan köra i virtuellt bilsystem för att se om ens app fungerar eller inte. ALltså kan kreti och pleti på detta forum snickra ihop en travlig app och skicka in för godkännande.
av least
Vad menar du, ska man forka Waze på nåt vis?
Waze är ett kommersielltprogram som du inte kan få källkoden till.
av Lockis
least skrev:Vad menar du, ska man forka Waze på nåt vis?
Waze är ett kommersielltprogram som du inte kan få källkoden till.
Det var inte det han sa iheller. Han sa att vem som kan skicka in en app för godkänande.

Och med tanke på att Waze idag finns tillgängligt via CarPlay och Android Auto så är väl risken(chansen) stor att det kommer till Android Automotive också.

Men! Varför använda Waze istället för inbyggda google maps?
av least
Waze har inga planer på att lansera sin app för Android Automotive. Detta kan ändras imorgon, så klart.
AA är dock en speglingsfunktion, appen körs på Android-telefonen och speglas till bilen.
Carplay fungerar även den som en spegling av telefonen.

AAOS är däremot ett helt operativsystem, och kan köra apparna direkt på bilens hårdvara.
AA som redan finns, och Carplay som kommer, körs som appar i AAOS.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
740 som krånglar

Det är ju årsmodell 1990 men lampan t&a[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]