Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
Gäller XC60 T6 MY22
Försöker fjärrstarta bilen från VOC.
Appen visar att bilen startats, bilen blinkar och indikerar att motorn ska starta. När jag låser upp står det i displayen att bilen är fjärrstartad…den lilla detaljen är bara att motorn aldrig är igång…och inte heller värmaren.
Någon som varit med om detta?
Det är inte en engångsföreteelse…samma med blåtand eller över mobilnätet.
Användarvisningsbild
av bem
Ja, hade detta problem på min V90 T6 Recharge 2022. Löstes genom att Volvoverkstad installerad mjukvaruverion 1.8 (det var 1.7 i bilen innan uppdateringen).
Kolla i bilens centerdisplay, Inställningar, så finns uppgift vilken mjukvaruversion du har i bilen.
Efter det går det att med Volvo Cars appen starta bilen, i alla fall min bil.
Jag hade inne bilen på Volvoverkstad och vi stod jag och meken ute och jag visade att bilen inte gick att fjärrstarta via Volvo Cars appen (jag har version 5.8.0 av appen, finns en nyare version 5.8.1 har jag sett). Bilen uppdaterades med nyare mjukvara från 1.7 till 1.8 och vipps gick bilen att fjärrstarta via appen.
Kolla här om mjukvaruverion 1.8 på din XC60 Recharge Plug-in hybrid 2022:
https://www.volvocars.com/se/support/so ... id/2021w46
Gissar det kan vara inbakat i det Volvo kallar "Optimering av motorstyrsystem.".

/Bo
Användarvisningsbild
av Pellix
bem skrev: mån 03 jan 2022, 08:21 Ja, hade detta problem på min V90 T6 Recharge 2022. Löstes genom att Volvoverkstad installerad mjukvaruverion 1.8 (det var 1.7 i bilen innan uppdateringen).
Kolla i bilens centerdisplay, Inställningar, så finns uppgift vilken mjukvaruversion du har i bilen.
Jag hade inne bilen på Volvoverkstad och vi stod jag och meken ute och jag visade att bilen inte gick att fjärrstarta via Volvo Cars appen (jag har version 5.8.0 av appen, finns en nyare version 5.8.1 har jag sett). Bilen uppdaterades med nyare mjukvara från 1.7 till 1.8 och vipps gick bilen att fjärrstarta via appen.
Gissar det kan vara inbakat i det Volvo kallar "Optimering av motorstyrsystem.".

/Bo
Tack Bo, jag har också 1,7…får alltså bli en tur till åf för ny mjukvara.
Man kan ju undra varför Volvo gör reklam att man kan ladda ner mjukvara OTA när alla uppdateringarna hittills måste göras via serviceställe…
Användarvisningsbild
av bem
s6025t skrev: mån 03 jan 2022, 18:45 Det finns en snabbfix för att lösa problemet med att ladda V1.8 OTA
https://www.volvocars.com/se/support/la ... rdisplayen
Det kunde jag ge mig dän på att det skulle vara problem med OTA, därför jag aldrig fick mjukvara 1.8 via OTA utan min Volvomek blev tvungen installera den på gamla vanliga viset. Mjukvaran och OTA borde Volvo bli bättre på tycker jag. Snabbare med fixarna och framför allt testa av att mjukvaran är så felfri som möjligt och att bilar som kan få ny mjukvara OTA (over the air) verkligen får det den vägen dvs. funktionen OTA funkar.
/Bo
Användarvisningsbild
av Pellix
s6025t skrev: mån 03 jan 2022, 18:45 Det finns en snabbfix för att lösa problemet med att ladda V1.8 OTA
https://www.volvocars.com/se/support/la ... rdisplayen
Tack, typiskt att jag inte visste det innan dagens längre resa. Jag åker inte så mycket i veckorna så att köra några timmar kan ta ett tag för mig. Vet du om man kan koppla upp bilen mot wifi hemma så det går fortare?
Användarvisningsbild
av bem
Pellix,
Jag har min bil ansluten till trådlösa nätet hemma, har bilen bara 10 meter från platsen där routern med Wifi är placerad. Det står i handboken till bilen i viken ordning bilen använder anslutningar i bilen.

Om bilen är uppkopplad via flera olika källor samtidigt används i första hand den via Wi-Fi, i andra hand via Bluetooth och i sista hand bilens inbyggda modem.

Om OTA alltid går över bilmodemet via 4G vet jag inte men kanske kan gå via trådlöst nät mot internet också om bilen är ansluten till ett trådlöst nät.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Stefan62
bem skrev: mån 03 jan 2022, 08:21 Ja, hade detta problem på min V90 T6 Recharge 2022. Löstes genom att Volvoverkstad installerad mjukvaruverion 1.8 (det var 1.7 i bilen innan uppdateringen).

/Bo
De uppdateringar du nämner av bilens mjukvara...sker det automatiskt eller är det något jag måste göra?
Användarvisningsbild
av bem
Stefan62,
Går ställa in i Inställningarna i centerdisplayen om man vill få automatiska uppdateringar.
Volvobilar som har Google Android Automotive infotainment har möjlighet till mjukvaruuppdatering OTA (over the air). Men det kan haka upp sig tydligen som nämnts här i denna tråd. Workaround här även nämnts som gör man kan få hem t.ex. mjukvara ver. 1.8 på egen hand. Annars fixar Volvoverkstad nedladdning och installation av ny mjukvara, som det blev i mitt fall för att få in ver. 1.8 (jag visste inte om den workaround som nämnts här).
Har man senaste versionen 5.8.0 eller 5.8.1, kanske går med 5.7.0 också) av Volvo Cars appen och mjukvara 1.8 kan man fjärrstarta en Google Android Automotive baserad Volvo (som min V90 2022:a). När jag hade mjukvara 1.7 gick inte min V90 att starta fjärrledes med appen.
/Bo
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]