Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 T3 -2018. Meningen är att laddaren skall monteras permanent i motorrummet. Om vi börjar med motorvärmaren, den ska va slangvärmare men jag vet inte vilken passar bäst och billigast Calix eller Defa? hittade inte artikelnummer på en motorvärmare som passar V60 T3. På Calix sida såg jag andra modeller men inte T3. Vore bra med produktnummer för Calix och Defa så att beställningen från nätet blir rätt. Ctek laddare tänkte jag CT5 då det står att den är just för bilar med start/stop-funktion. Är det mycket krångligt att dra uttagskabeln till kupevärmaren, ser trångt ut,ska jag skippa kupeuttaget om kostnaden skenar iväg. Jag frågar om artikelnummer på delarna för att köpa dem själv. Jag antar att bilverkstäderna har rabatt när de köper delarna, men tyvärr råkade jag för en bilverkstad som la moms på en reservdel. Hade ärende till reservdelsbutiken,passade på att prisfråga om reservdelen som verkstan köpte, visade sig att priset var inklusive moms, jag betalade alltså momsen två gånger,väldigt fult.
Det är viktigt att man väljer ett fabrikat, för delarna i dom olika fabrikaten går inte att blanda. Nu är det också på detta viset att Calix och Volvo original är samma sak. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Om man köper en monteringssats Volvo Original så får man en helt uttänkt sats där varje liten skruv och bricka är uttänkt och medlevererad. Det är annars ingen självklarhet om man köper i "lösvikt" efter egna idéer och tycken. Och just i Volvo finns det färdiga kabelvägar m.m. och t.o.m. färdiga monteringshål som stämmer med dom olika delarna. (Därmed inget ont sagt om DEFA. Jag har det själv i min bil, ingen Volvo. Leveransmonterat. Dessvärre var det bara en anliggningsvärmare i den satsen. Alltså en sådan som sitter utanpå blocket/oljetråget. Den modellen har mycket lägre effekt och dåligt energiutbyte. Jag försökte leta efter alternativ till min bil, men datorerna är programmerade att svara att det skall vara anliggningsvärmare på den. Men jag trotsade DEFA's datorer och lät montera en slangvärmare. Den är också DEFA, men på det viset kunde jag (vi) använda samma anslutningskabel.)
Lite mer om detta med fabrikaten. Om den ena fabriken kommer på en ny finess, så har strax den andra motsvarande utrustning med samma funktion, men kanske en lite annan lösning på konstruktionen. Dom bevakar alltså varandra. Ur den synvinkeln kvittar det nog vilket fabrikat man väljer.
Och så det tredje alternativet: Biltema. Dom har också byggbara system med speciella kablar och delar. Men Biltema tillverkar inget själva. Dom köper färdigt från någon leverantör. Det innebär att dom kan byta leverantör nästa vecka och delarna passar inte ihop! Jag tror det bara är någon månad sedan det var en tråd på det här forumet där någon hade ett Biltema motorvärmesystem, men saknade en anslutningskabel. Den fanns inte längre i sortimentet!
Så tänk er för när ni skall köpa motorvärmesystem och kanske vill jaga några enkronor. Det billiga kanske blir det dyraste i slutändan.
Man bör känna till att det finns två sorters slangvärmare. Den ena är en separat burk, stor som en 33 cl läskburk ungefär, som sitter på en lämplig plats bredvid motorn. Den andra sorten sitter på den undre grova kylarslangen, från kylaren till motorn. Den kan tävla i effektivitet med dom insticksvärmare som var vanligare förr och satt direkt in i motorns kylkanaler, vilket hålls för att vara det bästa. Dagens motorer har sällan utrymme för den modellen. Där jagar konstruktörerna millimetrar och gram.
Kanontips! apropå blockvärmare, så hade min förrförra bil kylvätskeläckage, vi gick igenom varenda slang ,rör och klämma, kylaren, kärl och dess lock byttes, visade sig till slut att det motorvärmaringången i blocket, aldrig mer blockvärmare. Till V60-2018 vill jag ha calix som ju har samarbete med volvo. Volvo säger att det inte går att kombinera elvärmare med bränslevärmare i den här modellen. Det förstår jag inte varför. Att det inta går att ha båda kopplade SAMTIDIGT eftersom det blir dubbeluppvärmning av kylvätska, det kan jag förstå. En calix slangvärmare bör kunna monteras. Bensinvärmaren startar ju automatiskt vid motorstart, men då har man redan kopplat bort elvärmaren från stolpen. Vidare kan man ju inaktivera bränslevärmaren. Hänger inte med i volvos nej till elvärmare.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]