- ons 05 jan 2022, 11:45
#1481905
Det är viktigt att man väljer ett fabrikat, för delarna i dom olika fabrikaten går inte att blanda. Nu är det också på detta viset att Calix och Volvo original är samma sak. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Om man köper en monteringssats Volvo Original så får man en helt uttänkt sats där varje liten skruv och bricka är uttänkt och medlevererad. Det är annars ingen självklarhet om man köper i "lösvikt" efter egna idéer och tycken. Och just i Volvo finns det färdiga kabelvägar m.m. och t.o.m. färdiga monteringshål som stämmer med dom olika delarna. (Därmed inget ont sagt om DEFA. Jag har det själv i min bil, ingen Volvo. Leveransmonterat. Dessvärre var det bara en anliggningsvärmare i den satsen. Alltså en sådan som sitter utanpå blocket/oljetråget. Den modellen har mycket lägre effekt och dåligt energiutbyte. Jag försökte leta efter alternativ till min bil, men datorerna är programmerade att svara att det skall vara anliggningsvärmare på den. Men jag trotsade DEFA's datorer och lät montera en slangvärmare. Den är också DEFA, men på det viset kunde jag (vi) använda samma anslutningskabel.)
Lite mer om detta med fabrikaten. Om den ena fabriken kommer på en ny finess, så har strax den andra motsvarande utrustning med samma funktion, men kanske en lite annan lösning på konstruktionen. Dom bevakar alltså varandra. Ur den synvinkeln kvittar det nog vilket fabrikat man väljer.
Och så det tredje alternativet: Biltema. Dom har också byggbara system med speciella kablar och delar. Men Biltema tillverkar inget själva. Dom köper färdigt från någon leverantör. Det innebär att dom kan byta leverantör nästa vecka och delarna passar inte ihop! Jag tror det bara är någon månad sedan det var en tråd på det här forumet där någon hade ett Biltema motorvärmesystem, men saknade en anslutningskabel. Den fanns inte längre i sortimentet!
Så tänk er för när ni skall köpa motorvärmesystem och kanske vill jaga några enkronor. Det billiga kanske blir det dyraste i slutändan.
Man bör känna till att det finns två sorters slangvärmare. Den ena är en separat burk, stor som en 33 cl läskburk ungefär, som sitter på en lämplig plats bredvid motorn. Den andra sorten sitter på den undre grova kylarslangen, från kylaren till motorn. Den kan tävla i effektivitet med dom insticksvärmare som var vanligare förr och satt direkt in i motorns kylkanaler, vilket hålls för att vara det bästa. Dagens motorer har sällan utrymme för den modellen. Där jagar konstruktörerna millimetrar och gram.