Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V40 2015.
Jag köpte bilen vid denna tiden förra året och nästan direkt började bilen vinka om "låt batterinivå". Jag sköt på investeringen och lyckades klara hela sommaren utan trassel.

Nu i höstas köpte jag ett begagnat batteri från en bilskrot. Detta batteriet såg jättefint ut, mycket finare än mitt eget. Över julen åkte jag typ 30 mil till tre platser, bilen stod från söndag till fredag, nyårsafton. Jag åkte till Värnamo, typ 16 mil och nästa dag kunde bilen inte starta!

Med starthjälp har jag nu kört hem och det gick bra. Jag tror att det är batteriet som inte var helt friskt... för jag tänker, hade generatorn inte fungerat så hade jag inte kunnat starta bilen igen när jag kom hem. Jag startade efter en knapp timme och det gick bra

Givetvis är bilen fortfarande varm... men ändå. Tror ni att generatorn är frisk och batteriet är sönder?
Jag skulle nog leta ställe med tjuvström/krypström. Startar den på batteriet efter du kört en bit laddar batteriet och efter nån dag startar den inte. Tjuvström. Har du dragkrok, gör ren dragkrokskontakten. Ofta en bov.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Tack för ditt snabba och kompetenta svar! Med all respekt, men jag har inte ens dragkrok... Jag vet inte vad som skulle knycka ström nu mot när jag köpte bilen. Inga extra saker som extra larm eller lampor eller vad som helst.

Då jag har bytt batteriet ser jag att det är standard och originalkopplingar på batteriet. Jag ska ner och starta nu igen och se vad som händer.
En reell motortvätt kan ibland göra susen. Krypström orsakas ofta av vägdamm och är vanligt att det kommer vintertid då dubbdäck slits och det blir lite metaller i vägdammet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Bilen startade nu på kvällen så transformatorn fungerar tillräckligt för att ladda batteriet till närmare 12 volt i alla fall.
Det var 4-5 timmar, minst, sedan jag kom hem så bilen kan inte vara varm efter resan. Inte jättevarm i alla fall.

Motortvätt är det nog ingen som har gjort sedan bilen lämnade bandet i Torslanda. Jag tycker motorrummet ser rätt rent och fint ut... mitt intryck är att tidigare ägare mest kört på E4an ... men det kan ju inte jag veta! Inga skogsmänniskor som jag i alla fall!

Ja. Mycket spekulationer här, men motortvätten är kanske värt att pröva före ytterligare ett batteri. För det ser fasligt fint ut, det begagnade batteriet! Jag tror inte skroten har bemödat sig om att tvätta batteriet. Jag ser på mitt originalbatteri, (som kanske inte är så dåligt, trots allt??) att det är på etiketter och texten som batteriet ser gammalt ut.
Börja med att mäta upp det batteri du har tänkt att använda, för att säkerställa dess skick.
Utvändigt kan det se nytt och fint ut, men på insidan kan det vara skrot.
Om generatorn inte skulle ladda hade bilen varnat för det under färd.
Är det så att man ofta kör bilen med diesel/bensinvärmare och inte kompenserar med tillräckligt långa körsträckor alt. att stödladda batteriet så slutar det bara med batteribyte. Tyvärr... Här vet vi ju inte hur ditt nya batteri har levt i sitt tidigare liv.
Jag har haft min V60 sen 2017-02 och är redan på batteri nummer två, så de kan slitas ut snabbare än vad man tror.
Jag håller med ovanstående post. Börja med felsökning om du kan. Det är svårt (för att inte säga omöjligt) att vara helt säker på vad felet är utan att göra en ordentlig felsökning. I ditt fall skulle det vara bra att först göra ett belastningstest av batteriet.

Batterier håller oftast under sommaren. Batteriet har högre kapacitet när det inte är kallt, och normalt används mindre elförbrukare under sommaren (värmesitsar, bränslevärmare, etc.).

Det är under vintern som batteriet ger upp. Batterier som ofta står med liten laddning slits fort. Det är lätt hänt att det inträffar under vintern med en bil som körs lite.

Jag skulle personligen inte köpa ett batteri på skroten. Batterier är förbrukningsvaror, och om batteriet stått ett tag med dålig laddning kan det sulfatera rätt snabbt. Hur batteriet ser ut på utsidan spelar ingen roll.

Det kan naturligtvis vara krypström / tjuvström, men jag tror mer på dåligt batteri. Det kan också vara generatorn som börjar ge upp (vilket bilen bör sätta felkod för). Enda sättet att veta vad det är som är fel att mäta. Batteriet testas med en belastningsmätare (batteritestare). Tjuvströmmar och generatorer brukar gå bra att felsöka med en vanlig multimeter.

Hade jag haft dina symptom hade jag börjat med att byta batteri till ett garanterat friskt ett innan jag lämnade in bilen till felsökning. Om du måste betala för felsökning torde det kosta lika mycket som ett nytt batteri. Kan du felsöka själv eller har någon som kan hjälpa dig med det bör du naturligtvis börja där. Det är också möjligt att du kan hitta någon som gör ett belastningstest av batteriet för en rimlig kostnad.

Med dina symptom ser jag inte att någon kan vara säker på vad felet är. Det du får är gissningar, även från mig. ;-)
Är BMS sensorn nollställd det ska ju göras vid batteribyte vi hade liknande symptom på vår förra V70 så hjälpte det med att nollställa BMS o vi blev av med meddelandet låg batterinivå o det verkade som bilen laddade batteriet fullt igen efter det o batteriet var ok tills vi bytte bil nåt år senare.
Känns nästan som BMS sänker laddningsnivån på batteriet med tiden
s6025t skrev:Är BMS sensorn nollställd det ska ju göras vid batteribyte vi hade liknande symptom på vår förra V70 så hjälpte det med att nollställa BMS o vi blev av med meddelandet låg batterinivå o det verkade som bilen laddade batteriet fullt igen efter det o batteriet var ok tills vi bytte bil nåt år senare.
Tack för alla svaren...! En multimeter ska jag kolla efter, ja! Tack för tips!

Jag bytte ju själv batteriet under julveckan, den 22 december, så någon nollställd sensor har jag inte fixat med. Tack för tips! Jag ska leta efter var den funktionen finns.

Jag blev varse förra året att dieselvärmare är väldigt behagligt men drar enormt mycket energi! Så väl batteri som bränsle! Därför har jag inte använt mig av värmaren. Bilen blir varm rätt fort i alla fall. Det är okej för min del.
Civilpolisen skrev: mån 03 jan 2022, 12:22
s6025t skrev:Är BMS sensorn nollställd det ska ju göras vid batteribyte vi hade liknande symptom på vår förra V70 så hjälpte det med att nollställa BMS o vi blev av med meddelandet låg batterinivå o det verkade som bilen laddade batteriet fullt igen efter det o batteriet var ok tills vi bytte bil nåt år senare.
Tack för alla svaren...! En multimeter ska jag kolla efter, ja! Tack för tips!

Jag bytte ju själv batteriet under julveckan, den 22 december, så någon nollställd sensor har jag inte fixat med. Tack för tips! Jag ska leta efter var den funktionen finns.

Jag blev varse förra året att dieselvärmare är väldigt behagligt men drar enormt mycket energi! Så väl batteri som bränsle! Därför har jag inte använt mig av värmaren. Bilen blir varm rätt fort i alla fall. Det är okej för min del.
Du kan nollställa efter denna instruktion:

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]