- sön 02 jan 2022, 13:29
#1481471
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS
Moderator: Moderatorer
Jallemet skrev: ↑sön 02 jan 2022, 12:19 Det blir till att prioritera, ett ganska okänt begrepp idag där många köper konsumtionsvaror med lånade pengar.Helt enig. Det handlar i många fall om att prioritera. Alla kan inte ha råd med allt, så är det bara. Sen är det ju dock inte konstigt att förstå att alla vill ha råd med just sin hjärtesak, och att bränsle till bilen är en sån sak på ett bilforum är ju inte särskilt konstigt.
Jallemet skrev:Reduktionsplikten förklarar inte varför HVO100 är så dyr.Råvarorna för HVO100 är flera gånger dyrare än fossildiesel. Trots att HVO100 är skattebefriad (ännu ett tag) så blir priset därför högt. Att det stigit ytterligare beror på att reduktionsplikten i sig innebär större efterfrågan på förnyelsebara drivmedel för inblandning i fossilbränsle. Även omvärldens omställning driver upp priserna på förnyelsebara drivmedel. Tyskland har en stor fordonspark som är törstig.
Camel skrev:Hänger med på att det är en bristvara, men skattebefrielsen upphör när det blandas så borde inte miles plus och allt vad det heter kosta mer än det gör?Jallemet skrev:Reduktionsplikten förklarar inte varför HVO100 är så dyr.Råvarorna för HVO100 är flera gånger dyrare än fossildiesel. Trots att HVO100 är skattebefriad (ännu ett tag) så blir priset därför högt. Att det stigit ytterligare beror på att reduktionsplikten i sig innebär större efterfrågan på förnyelsebara drivmedel för inblandning i fossilbränsle. Även omvärldens omställning driver upp priserna på förnyelsebara drivmedel. Tyskland har en stor fordonspark som är törstig.