...

Moderator: Moderatorer

Ja, precis. Dom gånger det händer mig så får dom gärna ett blink eller två, tutan hörs så dåligt in i andra bilar, så det är nog mer en avreagering för en själv :oops:

Inlägget var baserat på flera såna tillfällen idag på dom få milen jag kör på E4:an till/från Nyköping om dagen. Som "tur" var, så var det andra det hände för. Och som du säger, inte en reaktion från de drabbade.
Hur (om) tänker folk när man blockerar utfarter vid köer? :bored:
I detta fallet en utfart från en stormarknad etc. strax söder om centrala Stockholm.
Det var inte enbart denna bil som gjorde så, det kunde man se på kaoset inne på parkeringen... :-/
Tanten i V60n viftade helt oförstående med händerna...
Screenshot_20211210-164313_Gallery.jpg
Screenshot_20211210-164313_Gallery.jpg (470.91 KiB) Visad 435 gånger
Jag hamnade i en kö där folk blockerade utfarten för brandkåren. När det var min tur att passera utfarten så väntade jag tills kön kommit så långt att jag kunde passera hela utfarten utan att blockera den. Detta gjorde att jag fick höra tut från bilar bakom. Men bilen precis bakom mig följde mitt exempel, så jag hoppas att tutarna förstod att man inte kan ställa bilen mitt i utfarten för räddningstjänsten.
De har ju brådis att stå still några meter längre fram... Folk verkar över lag helt oförstående hur lite de tjänar på att stressa sig fram till nästa rödljus.

Lite som här :)

Användarvisningsbild
av Hilmer
DOdell skrev: sön 02 jan 2022, 08:54 Lika härligt när jag kör rondell och ytterfilen ligger bil i och ska tydligen svänga av senare. Jag blinkar ut för att komma av men idioten står på gasen och tutar samt kysser rumpan på bilen. Kör i innerfilen om du ska cirkulera?!
Om det inte är fritt att byta fil så får du ju vackert vänta, hen har inte gjort något fel i att åka i ytterfilen även om de ska fortsätta runt, men visst är det bättre att försöka samarbeta i trafiken.
Fiffigt men snurrigt med cirkulationsplatser.

Ska jag rakt fram eller höger så ligger jag 9 av 10 gånger i höger körfält, jag undviker att åka rakt fram i vänsterfil just av den anledningen att en del ska jönsa runt ett halvvarv i högerfilen.
Det är inte mot reglerna men det genererar ofta ett stop i trafiken.

Kan vara svårt att se den här årstiden men det finns ofta rekommendation målat på vägbanan.
Screenshot_20220102-101204__01.jpg
Screenshot_20220102-101204__01.jpg (130.43 KiB) Visad 326 gånger
Användarvisningsbild
av vetten
Jag blir lika irriterad på alla vänsterfilsåkare i rondeller och som ofta bara ska ut ur rondellen från vänster till höger och det är ju mer vanligt att dom inte kan använda spaken på vänster sida av ratten (kallas visst blinkers) utan bara öser på ut, vissa rondeller passar det faktiskt bäst att ligga kvar i högerfilen om man ska rakt fram och det är tillåtet själv brukar jag blinka vänster om jag ska passera första avfarten för att visa mina planer men har vid flera tillfällen fått både fingret och en ilsken signal. När jag tog körkort på stenåldern (1967) så fick jag lära mej att man helst ska byta från vänster till högerfil stax innan man ska köra ut ur rondellen vilket jag också gör om möjligt om det är fullt i båda filerna genom rondellen som det kan bli vid mycket trafik ja då får man anpassa sej och ta hänsyn till övriga trafikanter men tyvärr så råder det en mentalitet hos många som verkar vara " jag först och andra sen" så till alla vänsterfilsåkare kan jag bara ge rådet svälj förtretet och börja visa hänsyn ni vinner inte många sekunde på att stressa och trängas i trafiken det enda man tjänar något på är att följa trafikrytmen.
Där jag åker dagligdags så är infarten det mest problematiska, den sitter lämna företräde-skyltar på väg in men jag upplever att "snabbast in" är det normala.

Ett annat bekymmer med förare som vill åka varvet runt i ytterfil, dom har med stor sannolikhet lagen på sin sida då cirkulationsplatsen räknas som en egen väg och högerregeln gäller.

av Lövet
DOdell skrev:Lika härligt när jag kör rondell och ytterfilen ligger bil i och ska tydligen svänga av senare. Jag blinkar ut för att komma av men idioten står på gasen och tutar samt kysser rumpan på bilen. Kör i innerfilen om du ska cirkulera?!
Tyvärr får man ju göra så. Håller med om att det är vansinne. Det verkar vara så dumt att reglerna helt enkelt har ändrats för när jag tog körkort så var det supertydligt att svänga vänster gör man från vänsterfil och inget annat. Höger eller rakt fram gjorde man från högerfil. Varför dessa enkla och tydliga regler ändrades har jag ingen aning om.
  • 1
  • 522
  • 523
  • 524
  • 525
  • 526
  • 552
D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]

Så, nu är den bytt. Pust. Många s[…]

IMG_1085.jpeg Nya fälgar på gång[…]

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]