Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HerrDödén
Har bytt ett spakställ hos Volvo, kostade cirka 6k. Gick på försäkringen. Bilen är en MY17 och det är som nämnt i tråden ett välkänt problem.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
HerrDödén skrev: lör 01 jan 2022, 14:06 Har bytt ett spakställ hos Volvo, kostade cirka 6k. Gick på försäkringen. Bilen är en MY17 och det är som nämnt i tråden ett välkänt problem.
Oki
Min är också MY17
Nu är det 2022 och har redan problem med Volvias felhntering av tidigare skador, orkar inte ens prata med dem om jag inte kan visa en konkret fakta som de inte kan förneka. Finns det ngt fakta om det problemet?

Borde det inte vara garanti ärende eftersom det är priduktions eller design fel...?
av HerrDödén
GATUPLAN skrev:Nu är det 2022 och har redan problem med Volvias felhntering av tidigare skador, orkar inte ens prata med dem om jag inte kan visa en konkret fakta som de inte kan förneka. Finns det ngt fakta om det problemet?
Det är bara att åka till valfri Volvo-ÅF, prata med verkstaden och meddela att du behöver byta spakstället. Finns inget skäl att knussla.

Jag har en bra relation till mina PST och lät meddela att vi kunde skippa felsökning då jag redan var bombsäker på vad det var för fel.

GATUPLAN skrev:Borde det inte vara garanti ärende eftersom det är priduktions eller design fel...?
Garanti kan du glömma såvitt du inte har Selekt eller motsvarande till följd av att bilen är inhandlad nyligen. Goodwill vore klädsamt men oddsen är dåliga trots att det mycket riktigt är ett materialfel som drabbade de första årsmodellerna. Dock lär du behöva gå via Konsumentombudsmannen och driva ett case i princip på egen hand. I mina ögon knappast värt det för ~6k (eller en självrisk om din försäkring täcker det).
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
HerrDödén skrev: lör 01 jan 2022, 22:29
GATUPLAN skrev:Nu är det 2022 och har redan problem med Volvias felhntering av tidigare skador, orkar inte ens prata med dem om jag inte kan visa en konkret fakta som de inte kan förneka. Finns det ngt fakta om det problemet?
Det är bara att åka till valfri Volvo-ÅF, prata med verkstaden och meddela att du behöver byta spakstället. Finns inget skäl att knussla.

Jag har en bra relation till mina PST och lät meddela att vi kunde skippa felsökning då jag redan var bombsäker på vad det var för fel.

GATUPLAN skrev:Borde det inte vara garanti ärende eftersom det är priduktions eller design fel...?
Garanti kan du glömma såvitt du inte har Selekt eller motsvarande till följd av att bilen är inhandlad nyligen. Goodwill vore klädsamt men oddsen är dåliga trots att det mycket riktigt är ett materialfel som drabbade de första årsmodellerna. Dock lär du behöva gå via Konsumentombudsmannen och driva ett case i princip på egen hand. I mina ögon knappast värt det för ~6k (eller en självrisk om din försäkring täcker det).
Kan man hitta en konkret källa som bevisar historien om materialfelet etc?
av Xanthopteryx
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf

https://www.swedespeed.com/threads/turn ... on.577001/

Dessutom olika nummer på delen från att den designades om, vilket syns när man hos Volvo letar upp reservdelen.

Så ja, det är bara för Volvofolket att slå upp rätt TJ (kan vara annat nummer än den ovan som är från utlandet).
Som synes är felet känt sedan 2017...

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]

Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]