- tor 30 dec 2021, 06:49
#1480996
God morgon.
Temperaturen höll sig runt nollan igår samtidigt som ett ymnigt snöfall klädde Roslagen i en vit skrud, jag körde min vanliga väg hem, kurviga vägar, raka vägar, moddsträngar vid omkörning m.m.
Just moddsträngarna fick mig att tänka tillbaka på de första åren jag hade körkort.
Ur mitt minne från min fantastiska Opel Kadett GT så var den bilen helt fantastisk i vinterföre. Den saknade både ABS, Antispinn och alla andra moderna funktioner.
Men, den gick som ett skollat troll i vinterföre med dubbdäck, aldrig att jag fick en känsla av att "flyta" ovanpå moddsträngen, denn rackaren grävde ned sina cykeldäck genom modden och styrde dit hjulen pekade.
Nu kan det förvisso vara en romantiserad minnesbild, men har samma minnen från mina andra tidigare bilar.
De senaste 10åren upplever jag att bilarna beter sig annorlunda, att de istället för att gräva sig igenom, flyter ovanpå och förlitar sig på alla möjliga säkerhetssystem.
Är den stora skillnaden enbart däck och vikt?
Kadett - 950kg (ungefär), tror vinterdäcken var 165 breda, V60CC drygt 2000,kg och 215 breda däck. Måste vara stor skillnad att byta riktning på 1ton vs 2ton.
Eller är det just alla säkerhetssystem som fjärmar en från att "känna" vad som händer under bilen?
Skulle aldrig byta CCn mot en kadett, och det just enbart i det väglag som vi har nu som jag baserat på minnet, tycker att den presterade bättre.
Hur upplever ni andra vinterföret med era bilar jämfört med bilar för kanske 20 år sedan?
Temperaturen höll sig runt nollan igår samtidigt som ett ymnigt snöfall klädde Roslagen i en vit skrud, jag körde min vanliga väg hem, kurviga vägar, raka vägar, moddsträngar vid omkörning m.m.
Just moddsträngarna fick mig att tänka tillbaka på de första åren jag hade körkort.
Ur mitt minne från min fantastiska Opel Kadett GT så var den bilen helt fantastisk i vinterföre. Den saknade både ABS, Antispinn och alla andra moderna funktioner.
Men, den gick som ett skollat troll i vinterföre med dubbdäck, aldrig att jag fick en känsla av att "flyta" ovanpå moddsträngen, denn rackaren grävde ned sina cykeldäck genom modden och styrde dit hjulen pekade.
Nu kan det förvisso vara en romantiserad minnesbild, men har samma minnen från mina andra tidigare bilar.
De senaste 10åren upplever jag att bilarna beter sig annorlunda, att de istället för att gräva sig igenom, flyter ovanpå och förlitar sig på alla möjliga säkerhetssystem.
Är den stora skillnaden enbart däck och vikt?
Kadett - 950kg (ungefär), tror vinterdäcken var 165 breda, V60CC drygt 2000,kg och 215 breda däck. Måste vara stor skillnad att byta riktning på 1ton vs 2ton.
Eller är det just alla säkerhetssystem som fjärmar en från att "känna" vad som händer under bilen?
Skulle aldrig byta CCn mot en kadett, och det just enbart i det väglag som vi har nu som jag baserat på minnet, tycker att den presterade bättre.
Hur upplever ni andra vinterföret med era bilar jämfört med bilar för kanske 20 år sedan?