Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1481056
Lånar denna tråden lite. Jag skulle köra ut på motorvägen igår och då tappade bilen all ork. Fick även upp motorservice erfodras i displayen. Kopplade upp VIDA och fick fram följande felkod enligt bifogade bilder.

Raderade för att se om det var en tillfällighet men det kom tillbaka. Står ju också att om man även får felkod p029900 så är det läckage på slang. Denna koden hade dock inte jag (än). Testade att koppla ur min lmm och då gick bilen som vanligt.

Köpte en bättre begagnad lmm från skroten idag. Bytte den och raderade felkoderna igen. Felet kom såklart tillbaka. :-(

Nu får jag dock felkoden p029900 också så då bör det ju vara något läckage. Jag hör inget pysande från motorrummet. Jag duschade såpavatten på alla slangar jag hittade utan någon förändring på tomgången.

Tips?

Bil: V70 2,4D 2010
Bilagor
5F8DC07D-F214-4B27-9D78-99BD6D3173DA.jpeg
5F8DC07D-F214-4B27-9D78-99BD6D3173DA.jpeg (4.26 MiB) Visad 1117 gånger
A79F355E-7AE5-4C31-883F-9E8C66B22F85.jpeg
A79F355E-7AE5-4C31-883F-9E8C66B22F85.jpeg (4.03 MiB) Visad 1117 gånger
FB1E84A9-F161-4FFC-BDBF-5869CB59CD10.jpeg
FB1E84A9-F161-4FFC-BDBF-5869CB59CD10.jpeg (6.86 MiB) Visad 1117 gånger
#1481060
LeifA skrev: tor 30 dec 2021, 13:24 Titta efter en lätt oljefuktig slang.
Hittat flera oljefuktiga slangar. Speciellt den som går ner på baksidan av motorn mot turbon. Men ingen förändring i tomgången när den duschades med såpavatten.
#1481071
daekol skrev:Nu får jag dock felkoden p029900 också så då bör det ju vara något läckage. Jag hör inget pysande från motorrummet.
På tomgång hörde jag inte heller något pysande. Då är det ju inget laddtryck att tala om.
Men även stillastående, i läge N, räckte det att trycka till på gasen för att höra pyset.

Om du ska leta läckan med såpvatten behöver du ha lite laddtryck. Det blir inte mycket av med det utan belastning. I mitt fall läckte det alltså från röret under motorn. Där kom man inte åt att spruta något såpvatten och se om det bubblade. Verkar inte behövas heller, för min bil har uppenbarligen haft en mindre läcka ett bra tag, utan att felkoden kom. Det var först vi hög belastning, i den så kallade Göteborgsbacken på Rv 40 från Jönköping, med husvagn bakom, som det blev så mycket pysande att bilen reagerade. Hålet var så stort då att jag kunde få in spetsen på lillfingret.
Sen röret ändrades till aluminium istället för det ursprungliga plaströret är felet tydligen inte lika vanligt längre.
#1481204
Min bil gick också bra med den här läckan. Trodde jag. Wastegaten kompenserar ju för förlustflödet så att trycket blir det rätta ändå. Men ECU blir förvirrad av det stora luftflödet, åtminstone så länge luftmassemätaren är i drift, och sprutar in diesel därefter. Förbrukningen sjönk med mer än 10% när läckan blev reparerad på min bil.
Med LMM bortkopplad ersätts den med antagna värden, så då går bilen säkert vettigt ändå. Fast med dagens bränslepriser vill de flesta gärna ha så optimal förbrukning som möjligt.
#1481215
I mitt fall var felet ett hål på aluminiumröret, i svetsen vid ett fästöra. Satt in mot motorn när röret fortfarande satt på plats, så behövdes tandläkarspegel för att se det.
av daekol
#1481351
Hittade en reva i slangen från IC till spjällhus. Inte jättelätt att hitta denna på skroten heller.
Bilagor
3D928E62-91B7-4863-9931-F3FAA1A198BF.jpeg
3D928E62-91B7-4863-9931-F3FAA1A198BF.jpeg (706.73 KiB) Visad 1049 gånger
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]